Artiest van de week: vernieuwde Madou is nog meer doorleefd

In het begin van de jaren 80 schetste de muziek van Madou beelden van onderdrukte huismoeders, huiselijk geweld, alcoholverslavingen en gebroken relaties. Madou was zijn tijd vooruit en moest decennia wachten op de verdiende erkenning. Nu er een tweede album uitgekomen en op applaus onthaald is, zetten wij de groep in de verf als “Artiest van de week”.

In de jaren 70 zong Vera Coomans bij de folkgroep Rum naast onder anderen toetsenist Wiet Van de Leest. In 1979 besloten zij samen hun eigen weg op te gaan. Ze verlieten Rum en begonnen muziek te maken onder de naam Madou. Terwijl ze bij Rum inspiratie haalden uit traditionele Ierse, Engelse en Vlaamse folk, pakten ze het nu moderner aan. Jan Devos, de echtgenoot van Vera, schreef mee de teksten van het debuutalbum ‘Madou’, waarin de samenleving en het toen nog strikte rollenpatroon binnen het gezin aan de kaak gesteld werden.

De eerste single van Madou werd het nummer ‘Witte Nachten’, de tweede was ‘Niets is voor altijd’. De groep kende kortstondig succes, maar te weinig luisteraars zaten te wachten op door folk ingegeven melodieën op piano- en wurlitzermuziek die thema’s als ongelijkheid en misbruik behandelden. Het bleef bij één album en de groep viel weer uit elkaar.

Maar in de jaren 2000 veranderde niet alleen de tijdsgeest, ook de populariteit van folkmuziek kende een opflakkering. Zo werd ook de muziek van Madou herontdekt. De oude singles werden weer vaste waarden op de radio en het feit dat de groep, die voor zijn tijd vooruitstrevend was, intussen wat in de anonimiteit beland was, maakte hun verhaal des te intrigerender. Platen van Madou stegen in waarde werden gegeerd bij verzamelaars. Vera zong de muziek weer met een andere band, maar een reünie met Wiet kwam er nog niet.

Nieuwe generatie

Thomas Devos, de zoon van Vera en Jan die intussen een carrière als muzikant had uitgebouwd, vond dat het tijd was dat Madou in volle glorie terugkeerde. Hij schreef zelf enkele liedjes, maar zonder de teksten van Jan was het toch niet hetzelfde. Dus kroop die weer in zijn pen. Ook Wiet werd weer gerekruteerd en Louis Van de Leest, de zoon van Wiet, stapte ook in het hernieuwde Madou. Begin dit jaar, in februari, verscheen ‘Ronquières’, de nieuwe single waarmee Madou aankondigde weer helemaal terug te zijn, gedreven door de jongere generatie.

Na nog de single ‘Nachthuis’ verscheen in september het nieuwe album ‘Is er iets?’, veertig jaar na de release van de eerste plaat. De nog meer doorleefde stem van Vera, de tijdloosheid van de liederen en de thematiek die na decennia gestage vooruitgang nog naar de keel grijpt: deze keer zou Madou niet weer in de vergetelheid belanden. De muziekpers was laaiend enthousiast en de muzikanten kondigden een reeks concerten aan. “Zingen is ademen voor mij, en als ik dat doe, leef ik. En soms gebeurt het dat het publiek mee begint te ademen. Dat is dan het heerlijkste”, vertelde Vera aan De Standaard.

Binnenkort is het vernieuwde Madou te bewonderen in Pilar in Brussel (11/11), De Roma in Antwerpen (14/11), 30 CC Wagehuys in Leuven (16/11) en Kasteelconcert in Schoten (16/12).

Muziek

Bekijk alles
Top