Topcomponist Max Richter eregast op 21ste World Soundtrack Awards in Gent

Wie Film Fest Gent zegt, zegt ook World Soundtrack Awards. Het belangrijkste Belgische filmfestival heeft zich in de loop der jaren opgeworpen als dé referentie op het vlak van filmmuziek. Daarbij horen ook geregeld voorname gasten: dit jaar is dat de Duits-Britse componist Max Richter.

Al van in 2001 worden er tijdens het Film Fest Gent aanvullend aan het filmgebeuren ook concerten, lezingen en seminaries georganiseerd die volledig draaiden rond de muziek bij de films. De World Soundtrack Awards, kortweg WSA, groeiden gaandeweg uit tot het referentie-evenement in die specifieke sector van de cinemawereld. Elk jaar worden er jonge, veelbelovende of ervaren, gelouterde componisten en muzikanten in de bloemetjes gezet. Denk aan Hans Zimmer, Alexandre Desplat of Craig Armstrong.

Dit jaar valt die eer sowieso al te beurt aan Eleni Karaindrou, een Griekse componiste die al heel haar leven soundtracks maakt bij de films van landgenoot Theo Angelopoulos. Die wordt trouwens tijdens het ‘gewone’ Film Fest in de kijker gezet met een selectie van zijn beste films. Karaindrou op haar beurt krijgt zondag, op het afsluitende awardsgala in de Opera van Gent, sowieso een Lifetime Achievement Award toegestopt. De pianiste/componiste ontwikkelde haar eigen stijl door klassieke elementen te combineren met folkinvloeden en traditionele instrumenten uit haar vaderland, zoals de oboes. Dat die unieke combinatie niet alleen bij Griekse klassiekers past, bewijst het feit dat twee van haar composities ook op de soundtrack van ‘Mad Max: Fury Road’ prijkten. Zij zal zondag het Brussels Philharmonic Orchestra onder leiding van Dirk Brossé begeleiden op piano. Iets om naar uit te kijken!

Max Richter: grondlegger van het neoklassieke genre

Maar de WSA zijn meer dan enkel een prijsuitreiking. Elk jaar is er ook een eregast die aspirant-componisten, collega’s of simpelweg liefhebbers trakteert op lezingen en workshops. Op deze 21ste editie van de WSA is dat niemand minder dan Max Richter, een van de grondleggers van het neoklassieke genre, waarin klassieke muziek met elektronika wordt vermengd. De in Duitsland geboren Britse componist en pianist brak in 2008 wereldwijd door met zijn soundtrack voor de gelauwerde docufilm ‘Waltz With Bashir’. Nog belangrijke werken op zijn palmares: de tv-reeksen ‘The Leftovers’ en ‘My Brilliant Friend’ of recent zijn muziek bij de films ‘Werk ohne Autor’ en de sci-fiprent ‘Ad Astra’.

Daarnaast heeft hij tal van soloalbums uitgebracht, met moderne klassiekers als ‘The Blue Notebooks’ (2004), ‘Sleep’ (2015) of zijn recentste vrucht ‘Voices’ (2020). Richter onderscheidt zich van vele collega’s door zijn intimistische aanpak, met invloeden uit de ambient en zelfs technowereld die zijn werk binnensluipen. Piano en cello zijn doorgaans prominent aanwezig. Een prachtig voorbeeld daarvan is ‘On the Nature of Daylight’, een intens, melancholisch nummer dat gebruikt werd in de films ‘Arrival’ (van Dune-regisseur Denis Villeneuve) en ‘Shutter Island’ van Martin Scorsese, net als in de populaire tv-serie ‘The Handmaid’s Tale’.

Richter zal eveneens samenwerken met het Brussels Philharmonic Orchestra tijdens het slotevent op zondag, waar het beste uit zijn oeuvre gepresenteerd wordt. Vrijdagnamiddag al om 15u zal de Brit ook hoofdgast zijn in een Composer’s Talk, waar hij uitleg geeft bij zijn roemrijke carrière.

Meer info over het programma en tickets van de World Soundtrack Awards vind je hier.

Films

Bekijk alles
Top