Het verhaal en de ironische boodschap achter 'The Who Sell Out'

‘The Who Sell Out’ is het album waarmee de Britse rockgroep in 1967 de grote plas overstak en is tot op heden nog steeds hun populairste album bij de fans. Het unieke conceptalbum is gestructureerd als een piratenzender vol fictieve reclamespots en geldt daardoor nog steeds als een bijtende satire. De korte documentaire ‘The Who – Sell Out’ gaat dieper in op de ideeën achter het album.

Popmuziek onderging in de jaren 60 grote veranderingen. The Beatles en The Rolling Stones waren de grootste bands van het moment en Pink Floyd raakte steeds meer op snelheid. The Who viel toen vooral op in Groot-Brittannië omdat ze brutaler waren dan de rest. Ze sloegen hun instrumenten aan stukken op het podium, staken tirades af tegen de bourgeoisie en werden bekend dankzij de steun van een piratenzender die vanop een schip plaatjes de ether in stuurde.

Het was als hommage aan zo’n radiostation dat The Who besloot om een conceptalbum te maken. Nieuwe wetgeving zorgde ervoor dat Radio London opgedoekt werd, de piratenzender die de band bekend hielp maken. Het hele album zou klinken als een uitzending van een piratenzender, compleet met jingles en spotjes.

In de documentaire ‘The Who – Sell Out’, die vanavond te zien is op Canvas, wordt dieper ingegaan op de piratenzenders, maar ook een ander aspect was erg belangrijk in het album. The Who nam namelijk de commercialisering van popmuziek op de korrel. Op de platenhoes poseerden de bandleden alsof ze in komisch uitvergrote advertenties zaten voor deodorant of bonen in blik. De valse reclamespotjes tussen de nummers door werden ontvangen met dreigementen van rechtszaken en ook de makers van echte jingles waren niet opgezet met de satire van The Who.

Experimenten

De band gaf dus kritiek op de manier waarop popmuzikanten in de commerciële mallemolen terechtkomen, maar ironisch genoeg maakten ze in die periode ook zelf reclame voor enkele producten. Ze waren bijvoorbeeld de eerste Britse muzikanten die een spotje maakten voor Coca-Cola. Die spotjes werden in latere uitgaven van ‘The Who Sell Out’ toegevoegd aan het album.

Ook op muzikaal vlak had het album heel wat te bieden. De single ‘I Can See For Miles’ is nog steeds een van hun meest herkenbare nummers. De band experimenteerde met gelaagde boodschappen en rockopera’s, wat dan weer de basis legde voor hun bekende rockopera ‘Tommy’, die twee jaar later verscheen.

Bekijk ‘The Who - Sell Out’ op donderdag om 23u45 op Canvas of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil!

Muziek

Bekijk alles
Top