Fresh Music juicht deze artiesten toe voor hun inzet voor het milieu

Zoals elke week in ‘Fresh Music’ brengt Maxime Demière je op de hoogte van het laatste muzieknieuws! Laten we in deze aflevering kennismaken met enkele artiesten die het milieu respecteren en actief proberen hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

Bono en U2

De frontman van U2 staat al jarenlang bekend als fervent milieuactivist. In 1992 begon de groep zich in te zetten voor het milieu en bundelde de krachten met Greenpeace om een concert te organiseren als protest tegen de exploitatie van een kerncentrale in Sellafield, in het noordwesten van Engeland.

 

De rockster heeft dan wel een voorliefde voor blitse auto’s, maar ook die hobby probeert hij ecologisch verantwoord te beoefenen. Hij rijdt in een auto die ethanol en niet benzine of diesel als brandstof gebruikt, om zijn ecologische voetafdruk te beperken. Waar het kan, financiert hij onderzoek naar technologieën als deze.

 

In 2005 creëerde hij zelf met zijn vrouw Ali Hewson een merk voor duurzame kleding en cosmetica, genaamd EDUN. Dit is het Engelse woord voor ‘naakt’ achterstevoren gespeld, maar dan naakt in de zin van “terug naar het natuurlijke”. Naast een garantie op fatsoenlijke arbeidsomstandigheden voor werknemers, biedt het merkt kledij gemaakt van biologisch katoen en ondersteunt het lokale Afrikaanse ondernemers. Zelfs het luxemerk Louis Vuitton wilde een graantje meepikken van het project.

John Legend

Naast zijn inzet in de strijd tegen armoede in Afrika en tegen racisme, is John Legend gevoelig voor de kwestie van klimaatverandering. Het was een van die redenen die hem ertoe brachten Barack Obama te steunen tijdens zijn presidentiële verkiezingscampagne. Radicaal gekant tegen klimaatscepticisme, promoot hij de duurzame energieprogramma’s van de voormalige Amerikaanse president.

 

Om twee van zijn belangrijkste strijdpunten met elkaar te verbinden, creëerde Legend in 2007 de liefdadigheidscampagne “The Show Me Campaign” met als doel de milieupraktijken in derdewereldlanden te verbeteren. Volgens de zanger is het doel van deze campagne om “door de gemeenschap geleide ontwikkelingsinitiatieven te ondersteunen, om duurzame en haalbare oplossingen te bieden die gemeenschappen helpen zichzelf uit extreme armoede te halen”. In 2010 ontving hij hiervoor zelfs de BET Humanitarian Award.

 

De beroemde crooner gaat ook groen te werk tijdens zijn tours. Hij riep de hulp in van ‘REVERB’, een milieuorganisatie zonder winstoogmerk, om zijn tournees zo milieuvriendelijk mogelijk te organiseren. Alles wordt zorgvuldig afgewogen: van het verblijf in de hotels, over het gebruik van ecologische producten, tot de uiteindelijke berekening van de CO2-voetafdruk van de tour. Om die voetafdruk te compenseren stak hij geld in een aantal duurzame energieprojecten, zoals de bouw van nieuwe windparken.

Chris Martin en Coldplay

Ze zijn waarschijnlijk sinds 2019 de groenste band ter wereld. Ze hebben in feite het concept van duurzame muziek uitgevonden door de tracks voor ‘Everyday Life’ op een CO2-neutraal album te produceren. Maar als het op de wereldtournee ter promotie van hun nieuwste album aankwam, vonden de Engelsen geen 100% duurzame oplossingen. Ze gaven er uiteindelijk zelfs de voorkeur aan om al hun concerten te annuleren vanwege ecologische redenen.

Frontman Chris Martin verklaarde aan de BBC dat ze de tijd wilden nemen om de juiste formule te vinden. “We zullen de komende twee jaar onze tijd nemen om ervoor te zorgen dat onze tour het milieu respecteert en een positieve impact heeft.” Een heel moeilijk doel om te bereiken, volgens de zanger: “Het moeilijkste deel zal het vliegtuig zijn, maar onze droom zou bijvoorbeeld zijn om een tour te hebben zonder plastic, en grotendeels aangedreven door zonne-energie”, aldus Martin.

 

Voor hun vorige album ‘A Head Full of Dreams’ hadden de Britten nog simpelweg de wereld rondgereisd in caravans. Ze hadden tussen 2016 en 2017 op 122 verschillende podia opgetreden. Maar de 109 crewleden die hen vergezelden, met in totaal 32 vrachtwagens, hielpen niet berpaald om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Bovendien zullen de 5,4 miljoen fans die zich op vijf continenten verzamelden, ook een behoorlijke ecologische voetafdruk hebben nagelaten.

 

Ontdek aanstaande donderdag 7 oktober om 19 uur ‘Fresh Music’ op Pickx+ (kanaal 13). Woon je in Brussel en heb je het Nederlandse tv-pakket? Je vindt Pickx+ op kanaal 263. Ontdek het volledige Pickx+-aanbod via de Proximus Pickx ‘All Stars’ TV-optie! Bezoek onze site voor meer informatie over deze tv-optie.

Muziek

Bekijk alles
Top