Malin-Sarah Gozin ziet positieve verandering in het filmlandschap: “Ik moest knokken, maar niet omdat ik een vrouw ben”
Door Pickx
Deel dit nieuws
Malin-Sarah Gozin: “Je moet rekenen dat het in België drie tot vijf jaar duurt om van de kiem van een idee naar een uitzending te gaan. Soms moet je maanden wachten op subsidies of financiering, ondertussen kan je dan op andere dingen doorwerken. Zo ben ik de afgelopen twee jaren met erg veel projecten tegelijk bezig geweest, zowel het bedenken en schrijven van mijn eigen ideeën als het ondersteunen van andermans reeksen als executive producer.”
We contacteerden je naar aanleiding van de Gracie Awards, die de schijnwerpers richten op televisie die door, met en voor vrouwen gemaakt is. Ben je zelf bewust bezig met het vertellen van vrouwelijke verhalen?
Malin-Sarah: “Nee, ik schrijf gewoon vanuit mijn eigen perspectief. Over ‘Clan’ zeiden heel wat mensen dat ze blij waren dat er eindelijk een serie kwam met een vrouwelijk vehaal, vrouwelijke hoofdrollen en vrouwelijke regisseurs, maar eigenlijk was dat niet mijn intentie. Ik ben opgevoed in een gezin met veel gelijkheid. Ik had nooit het gevoel dat mijn moeder in een rollenpatroon geduwd werd bijvoorbeeld. Daarom heb ik gelijkheid altijd vanzelfsprekend gevonden. Uiteraard is dat niet altijd zo, er zijn ook vrouwen met een ander verhaal, maar in mijn gezin zat het dus wel goed. Daarom heb ik ook niet echt dat strijdgevoel in me. Ik vond het altijd logisch dat ik met een getalenteerde vrouwelijke regisseur zou werken, net zoals ik het logisch zou vinden om met een getalenteerde man te werken. Ik ben niet bezig met quota, ik ga gewoon op zoek naar talent. Ik besef wel dat er anderen zijn voor wie gelijkheid niet vanzelfsprekend is en ik vind het belangrijk dat er in de hele industrie moeite gedaan wordt, maar ik zal bijvoorbeeld nooit vanuit een stug engagement kost wat kost een crew willen samenstellen met enkel vrouwelijke regisseurs en vrouwelijke DOP’s. Dat zou niet stroken met mijn buikgevoel.”
Setleven
Sommige vrouwen vinden net dat vragen over de combinatie van gezin en carrière te vaak aan hen gericht worden en niet vaak genoeg aan hun mannelijke collega’s. Vind je dat terecht?
Malin-Sarah: “Je moet zo’n vragen zowel aan mannen als aan vrouwen kunnen stellen, maar ik word in elk geval niet kwaad als men me vraagt hoe ik werk en gezin combineer. Ik vind dat belangrijk. Ik heb lang kinderloos gewerkt, maar nu heb ik een vierjarige. Sinds mijn dochter in mijn leven is, vind ik het erg waardevol om er voldoende tijd mee te kunnen doorbrengen. Ik wil niet over tien jaar het gevoel hebben dat ik alle belangrijke stappen heb gemist. Niets heeft het recht om dat van me af te nemen. Ik pleit ervoor dat de industrie voor iedereen evolueert naar iets dat makkelijker te combineren is met een actief gezinsleven.”
In andere interviews vertelde je al dat je niet op de barricades zal staan als feministe, maar dat je je wel zal uitspreken als je een onrecht ziet.
Malin-Sarah: “Dat Klopt. Voor de casting van de hoofdrol in een internationale filmproductie, een vrouw van eind 40 begin 50, hebben we lang over en weer gemaild met de co-producers. Ik merkte dat het lijstje van actrices steeds jonger werd, er stonden zelfs twintigers op want die actrices “lagen nu eenmaal goed in de markt”. Ik herinnerde hen eraan dat die leeftijd niet klopte voor het verhaal en kreeg als antwoord dat, aangezien we toch veel CGI nodig hadden voor special effects, we dat ook konden gebruiken om de actrice digitaal te verouderen. Ik was in shock en heb me toen niet bepaald ingehouden om dat dwaze idee uit hun hoofd te kloppen."
Knokken
Malin-Sarah: “Ik zie wel een verandering. Er zijn steeds meer reeksen en films waarin de personages ook oudere vrouwen zijn, ook al zijn looks nog altijd te belangrijk. Er zijn ook meer vrouwelijke schrijvers en regisseurs die hun verhalen beginnen te vertellen. Een voorbeeld is de reeks ‘Fleabag’ van Phoebe Waller-Bridge. Daar zit een scène in waarin mentruatiekrampen worden uitgebeeld als een metro vol mensen die op de maat van muziek stuiptrekkingen krijgen. Toen ik dat zag, dacht ik: dit zou je nooit zien in een serie die door een man is geschreven. Het zijn details, maar daaraan zie je wel dat er iets verandert.”
“In mijn persoonlijke ervaring heb ik ook nooit het gevoel gehad dat ik harder moest knokken omdat ik een vrouw ben. In het begin moest ik wel knokken om me te bewijzen omdat ik jong was en nog nooit een fictiescenario had geschreven, maar niet omdat ik een vrouw ben. Maar dat is mijn ervaring, ik weet dat er ook veel andere zijn. Anno 2021 heb ik zelfs het gevoel dat het op de internationale markt makkelijker is om als vrouw een verhaal te verkopen dan als man van middelbare leeftijd. Die moeten nu harder hun best doen om gehoord te worden.”
Zie je dat als iets positiefs of iets negatiefs?
Malin-Sarah: “Ik observeer het en ik ben gefascineerd door wat er gebeurt. Ik ben tegen elke vorm van discriminatie, maar ik zie ook dat bepaalde dingen die nu gebeuren belangrijke stappen zijn naar gelijkheid. Het is positief dat iedereen nu met die thema’s bezig is. Maar op een gegeven moment moeten we ze ook weer kunnen loslaten en gewoon op zoek gaan naar talent en goede verhalen.”
Heel wat jonge scenarioschrijvers kijken vast naar je op als rolmodel.
Malin-Sarah: “Dat zou mooi zijn (lacht). Ik krijg vaak vragen om een workshop of gastcollege te geven en als ik er tijd voor heb, wil ik altijd raad geven. Ik hoop absoluut dat de volgende generatie geïnspireerd raakt, dat ze opstaan en hun verhalen vertellen. Als er jongeren zijn die zich afvragen of ze daar wel een kans toe zullen krijgen omdat ze vrouwen zijn, dan hoop ik dat ik voor hen inderdaad een rolmodel kan zijn. Mijn raad is: ga er gewoon voor. Het is hard werken, los van hoe je eruit ziet. Je moet weten wat je wil vertellen en erin geloven, dan kan je anderen overtuigen. Als je dat doet, zou je geslacht niets mogen uitmaken.”
Ontdek ‘Tabula rasa’ nu op Netflix. Meer info over de tv-optie 'All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Proximus Pickx vind je hier terug.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Series
-
Familiebanden in elk genre in de Pickx Mix VOD-catalogus in april
De Pickx Mix VOD-catalogus, waar abonnees met de tv-optie Pickx Mix exclusieve films en series kunnen vinden, wordt in april opnieuw aangevuld met enkele niet te missen titels. We lichten er enkele uit die aantonen dat familiebanden in elk genre centraal kunnen staan.
-
Van prestigereeksen tot archeologie in april via Pickx Mix
Abonnees met de tv-optie Pickx Mix krijgen in april opnieuw enkele niet te missen series en documentaires voorgeschoteld op de zenders STAR Channel, BBC First en History Channel. Deze maand staan de prestigereeks ‘FROM’, drama ‘Truelove’ en docureeks ‘Secrets in the Sand’ op het menu.
-
Deze week op Pickx+: het ontstaan van een revolutionaire F1-hypercar
Pickx+ serveert deze week een nauwgezet gedocumenteerde kroniek van ambitie, technisch vernuft en branie, met de docureeks ‘Project One: A Milestone in Automotive History’.
-
Seizoen 5 van ‘Durf Te Vragen’ (VRT 1) kweekt weer begrip voor het onbegrepene
In het vijfde seizoen van ‘Durf Te Vragen’ op VRT 1, de reeks waar volledige transparantie de regel is, maakt gastvrouw Siska Schoeters andermaal komaf met taboes rond bepaalde mensen in de maatschappij. Een spervuur van vrank en vrije kijkersvragen jaagt ditmaal het waas van mysterie weg rond onder meer fetisjisten en vrijmetselaars.
-
Sciencefiction, magie en humor op de streamingdiensten in April
Net als elke maand brengt Pickx je een overzicht van het nieuwe kijkvoer op de grootste streamingdiensten, Netflix, Disney+ en Streamz. Een nieuwe prestigeserie, een magische film en twee vervolgen komen in april op je af.
-
De mollenjacht is weer geopend: maak kennis met de deelnemers aan ‘De Mol’
Wie is de saboteur? Deze vraag zal veel Vlamingen de komende week weer in de greep houden. ‘De Mol’, het paradepaardje van Play4, is deze zondag immers terug voor een twaalfde seizoen. Pickx stelt de kandidaten én de locatie voor.
-
Sitcom ‘Groeien & Bloeien’ zorgt voor humor en ontroering op zaterdagavond
Ben Segers, Anouck Luyten en Francisco Schuster zijn de gezichten van ‘Groeien & Bloeien’, een nieuwe komische fictiereeks voor de hele familie die zich afspeelt in een tuincentrum. Vanaf zaterdag 16 maart is deze nieuwe serie te zien op VRT 1 tussen de twee delen van 'De Droomfabriek'. Dit is wat je erover moet weten.
-
In de politiereeks ‘Juliet’ (VRT 1) blijkt De Haan toch niet zo slaperig als het lijkt
Nu de zesdelige politieserie ‘Juliet’ op zondagavond de plaats ingenomen heeft van collega ‘Chantal’ op VRT 1, is ook de sfeer omgeslagen. Hoofdrolspeelster Charlotte De Bruyne kruipt in de huid van een politie-inspecteur die zware misdaden moet oplossen in het ogenschijnlijk slaperige kuststadje De Haan.
-
Ontdek de beklijvende medische thrillerreeks ‘Malpractice’ nu op Pickx+
Wat als je de mensen die je leven in handen hebben niet kunt vertrouwen? De Britse medische thrillerreeks ‘Malpractice’ geeft een beklijvende inkijk achter de schermen van het ziekenhuisleven, smerige machtsspelletjes incluis. Het leven van arts Lucinda Edwards wordt op z’n kop gezet wanneer een nachtmerrie eindigt met de dood van een patiënt aan een overdosis opioïden.
-
‘Death and Other Details’, een nieuw mysterie op Disney+
Een moordmysterie op een luxecruise staat centraal in de nieuwe serie ‘Death and Other Details’, die vanaf 5 maart te zien is op Disney+. Mandy Patinkin (‘Homeland’) speelt een briljante detective en Violett Beane (‘Truth or Dare’) staat hem bij, ondanks dat ze nog een eitje met hem te pellen heeft.
-
HBO-serie ‘The Regime’ (Streamz) steekt de draak met autoritarisme
Vanaf morgen vind je op Streamz de nieuwste prestigereeks van Amerikaans productiehuis HBO terug: ‘The Regime’. In die zwartkomische serie acteren Kate Winslet en Matthias Schoenaerts naast elkaar als de onstabiele kanselier van een autoritair regime en de al even labiele militair voor wie zij een fascinatie ontwikkelt. De cast en crew bestaan uit de beau monde van de film- en televisiewereld.
-
‘Boer zkt Vrouw’ keert in seizoen 16 terug naar de basis
Het 16e seizoen van ‘Boer zkt Vrouw’, waarin presentatrice Dina Tersago op zoek gaat naar levenspartners voor landbouwers, begint op 3 maart. Het programma bestaat 20 jaar en pakt weer uit met een klassiek format, zonder de toevoeging ‘Blind Verliefd’ of ‘De Wereld Rond’.
-
Thrillers en technologie in maart op Pickx+
Op de exclusieve zender Pickx+ kijk je in maart naar Britse, Portugese en Zweedse thrillers, maar ook naar een documentaire achter de schermen bij een ambitieuze autobouwer. Een overzicht van de niet te missen nieuwe programma’s op Pickx+ in maart.
-
Mysterie en Britse geschiedenis in maart via Pickx Mix
In de maand maart is opnieuw heel wat nieuws te ontdekken in de tv-optie Pickx Mix, van intriges in het Victoriaanse Toronto tot de invloed van het Britse kolonialisme op de wereld. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer in de tv-optie Pickx Mix.
-
Het nieuwe kijkvoer van maart op de streamingdiensten
Misdaad, magie en politieke tegenstellingen zijn wat je in de maand maart te zien krijgt op de streamingdiensten Netflix, Disney+ en Streamz. Maandelijks maken we een overzicht van de nieuwe titels die je mag verwachten.
-
‘Code van Coppens’ (VTM): acteurs en AI doen hun intrede in de escaperooms
Staf en Mathias zijn toe aan het vijfde seizoen van hun populaire ‘Code van Coppens’, waarin twee BV-duo’s om ter snelst uit een escaperoom moeten ontsnappen. Als nieuwigheid is nu een snufje artificiële intelligentie in het spel verweven.
-
Deze personages uit ‘Killing Eve’ (nu op Netflix) maken de intrige
De intrigerende misdaadserie van BBC America ‘Killing Eve’, waarin een inspecteur en haar doelwit een obsessie voor elkaar ontwikkelen, is vanaf nu te zien op Netflix. De serie, die gebaseerd is op de boekenreeks ‘Villanelle’ van Luke Jennings, telt vier spannende seizoenen met elk een andere hoofdschrijver. Omdat de serie nu op Netflix verschijnt en zeker het (her)bekijken waard is, blikken we even terug op enkele van de meest geliefde personages.
-
In ‘Sergio Over De Grens’ (VTM) zet Maaike Cafmeyer haar ziel open in Italië
In het tweede seizoen van ‘Sergio Over De Grens’ op VTM vliegt chef-kok Sergio Herman weer met enkele bekende koppen naar smaakvolle bestemmingen. In de eerste twee afleveringen kookte hij een menu voor al zijn reispartners in Ibiza, nadien ontdekte Herman Costa Rica met Matteo Simoni, Turkije met topvoetballer Dries Mertens en Zuid-Afrika met presentator Tom Waes. Vanavond zijn actrice Maaike Cafmeyer en Italië aan de beurt.
-
#LikeMe-ster Francisco Schuster zoekt in docureeks ‘Francisco Desir’ naar zijn roots
Op een mooie dag besloot #LikeMe-ster Francisco Desir Schuster, die als baby te vondeling gelegd werd in de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince, op zoek te gaan naar zijn biologische ouders. De vierdelige docureeks ‘Francisco Desir’ op VRT 1 is het relaas van die emotionele zoektocht.
-
‘Het Onbekende’: VTM en Streamz mikken op mysterie
VTM en Streamz pakken uit met een nieuw, mysterieus en avontuurlijk spelprogramma: ‘Het Onbekende’. Wat de regels zijn, hoe de kandidaten – een groep onbekende Vlamingen – kunnen winnen en wat er hen te wachten staat, houden de programmamakers zelfs voor die kandidaten geheim. We weten wel da thet een groot avontuur wordt, waarbij ze voor moeilijke keuzes zullen komen te staan.