Hoe muziek en hartritme elkaar beïnvloeden

29 september staat op de kalender als de dag van het hart, waarop we extra aandacht hebben voor het vitale orgaan dat ons allemaal in leven houdt. Wij stellen ons de vraag: kan muziek invloed hebben op de gezondheid van ons hart?

Het verband tussen muziek en fysieke gezondheid is al meermaals onderzocht door wetenschappers. Recente studies hebben opnieuw de link aangetoond tussen het tempo van een lied en het ritme van onze hartslag. Het gemiddelde tempo van een hartslag in rust ligt tussen 60 en 100 bpm (beats per minuut). Wanneer we in beweging zijn, bijvoorbeeld tijdens het sporten, maar net zo goed wanneer we onder de indruk zijn van een performance, stijgt de gemiddelde hartslag naar zo’n 120 tot 130 bpm.
 
Dat laatste cijfer komt, waarschijnlijk niet toevallig, overeen met het tempo dat in popmuziek het vaakst voorkomt. Denk maar aan nummers als ‘This Is What You Came For’ van Calvin Harris en Rihanna (124 bpm), ‘Close’ van Nick Jonas (124) of ‘7 Years’ van Lukas Graham (120 bpm). In 2002 werd al aangetoond dat het favoriete tempo van het gemiddelde publiek tussen 120 en 130 bpm ligt en onlangs werden die bevindingen nog eens bevestigd door een Braziliaanse studie die de hitlijsten van de afgelopen jaren vergeleek.

De ideale playlist
 
Wanneer we sporten, kiezen we automatisch en vaak onbewust voor muziek die niet alleen intenser klinkt, maar ook een tempo heeft dat overeen stemt met de hogere hartritmes. En als we muziek horen in zo’n tempo, dan worden we automatisch weer in dat opgezweept gevoel meegezogen, want het werkt ook omgekeerd! We stemmen niet alleen onze muziek af op ons hartritme, maar ons hart wordt ook beïnvloed door de muziek die we horen.
 
We verwijzen naar een studie die in 2018 werd gepubliceerd in het gerenommeerde vakblad Scientific Reports. Wetenschappers toonden aan dat een combinatie van de rustgevende kracht van muziek en de juiste medicatie bijzonder goed werkt om de hartslag en bloeddruk van patiënten te doen dalen. Zonder die muziek was het effect veel minder uitgesproken. Volgens muziekwetenschapper Oliver Sacks zou rustgevende muziek voor hartpatiënten zelfs zo goed kunnen werken dat medicatie niet meer nodig zou zijn.
 
De muziek waar we naar luisteren heeft dus niet alleen een psychologisch effect, maar ook een bewezen fysiek effect op ons hartritme. Wil je je hart dus extra stimuleren tijdens je volgende workout, dan kan je maar beter een ideale playlist samenstellen. Opwarmen kan bijvoorbeeld met Justin Timberlakes ‘Can’t Stop The Feeling’ (113 bpm), je kan het tempo rustig opdrijven met Drakes ‘Too Good’ (118 bpm), vet verbranden op Ariana Grandes ‘Dangerous Woman’ (134 bpm) en een stevige intervaltraining doen op de tonen van Kings of Leons ‘Sex on Fire’ (153 bpm) of zelfs Kanye Wests ‘Famous’ (174 bpm). Via deze link vind je meer nummers die op volgorde staan van je gewenste hartritme.
 
Om je bij te staan bij je volgende training, kan je hier alvast een lijstje vinden met nummers die een tempo van ongeveer 120 bpm hebben, ideaal voor wat duurlopen.

Muziek

Bekijk alles
Top