'Shanghai Noon' op VTM: waarom Jackie Chan (bijna) altijd garant staat voor kassucces

Vanavond zendt VTM de actiekomedie 'Shanghai Noon' uit, waarin Jackie Chan zoals steeds uitpakt met zijn halsbrekende gevechtskunsten. Sinds zijn acteerdebuut in de jaren 60 verscheen de Chinese kungfuspecialist in een 150-tal films, waarvan het gros de filmkassa's luid en veelvuldig deed rinkelen. Wat is zijn geheim? Proximus Pickx trok op onderzoek.

Met de filmografie van Jackie Chan kan je een kamer behangen: sinds 1969 tot nu acteerde de Aziatische filmster elk jaar in minstens één film. Niet zelden maakte hij drie à vier keer per jaar zijn opwachting in films. Gedreven door zijn legendarische werkijver klom deze workaholic op tot het kruim van Hollywood: in 2016 was hij zelfs de best betaalde acteur ter wereld. Zijn naam prijkt intussen in de credits van meer dan 150 films - and counting.

Zijn acrobatische vechtstijl en komische timing lokken steevast drommen mensen naar de filmzalen. In 1998 scoorde Chan een dikke hit met zijn hoofdrol in 'Rush Hour', aan de zijde van Chris Tucker. Het geestige actieduo was goed voor een wereldwijde opbrengst van 244 miljoen dollar. Ook de twee sequels waren absolute kaskrakers. De wereldwijde opbrengst van 'The Karate Kid', 359 miljoen dollar, bewees in 2010 dat het publiek nog lang niet genoeg had van de vechtkunsten van Chan. Nog eens zeven jaar later bleek dat Chan op zijn 63ste nog lang niet afgedaan had: 'Kung Fu Yoga' bracht wereldwijd zo'n 254 miljoen dollar in het laatje. Waarom is de naam van Chan op een filmaffiche zo'n publiekstrekker?   
 

Actie en comedy

Toen Chan in de jaren 70 zijn brood verdiende als stuntman en figurant in de filmfabrieken van Hong Kong, waar non-stop martial arts-flicks van de band rolden, was het subgenre van kung fu een gevestigd fenomeen in het oosterse filmlandschap. Het genre verhief de verwerpelijke activiteit van het vakkundig afrossen van mensen tot een elegante kunst die - niet gespeend van enige humor - een groeiende massa kon bekoren.

De ster van dat moment was uiteraard Bruce Lee. Na diens dood in 1973 snakte het publiek naar een nieuwe Lee, waardoor een korte golf van 'Brucesploitation'-films ontstond, die de herinnering aan Lee uitbuitten. Eén van Chans eerste rollen was in zo'n films, 'New Fist of Fury', een sequel op de Bruce Lee-film uit 1972; 'Fist of Fury'.

Maar de publiekstrekker in Chan kwam pas tot uiting in de films van cineast Yuen Woo-ping, die acrobatische actie combineerden met brede maar complexe fysieke comedy. Het bleek een succesformule: Chan charmeerde het publiek met zijn eigen, unieke stijl. Geen kloon van Bruce Lee, maar geïnspireerd op de peetvader van het genre. Hij populariseerde de martial arts-films op de Amerikaanse markt, in navolging van Lee, en groeide uit tot een internationale filmster.

Souplesse en creativiteit

Al snel raakte Chan betrokken in alle fases van het productieproces: hij was zowel voor als achter de camera's aan de slag, als regisseur, producent en bedenker van zijn stunts. Toen Chan net kwam piepen, was het stuntvak in martial arts-films ondankbaar: stuntwerkers schudden hun stunts in de meeste gevallen ter plaatse uit hun mouw, zonder veel aandacht voor veiligheid. Het werk was gevaarlijk en werd slecht betaald.

Om het vak te professionaliseren, richtte Chan in 1976 het Jackie Chan Stunt Team op. De organisatie hield het midden tussen een vakbond en een opleiding en keerde zijn leden een degelijk loon uit, mét verzekering. Het ijverde ook voor meer veiligheid op de filmsets.  

Jackie Chan is nu een late zestiger, maar in zijn lenigere jaren ging de man er prat op om al zijn stunts zelf uit te voeren. De souplesse en creativiteit die hij daarbij aan de dag legde waren al even oogstrelend als entertainend, en vormen een groot deel van zijn aantrekkingskracht. Tot op de dag van vandaag zijn de precisie en snelheid van uitvoering in zijn stunts ongeëvenaard: Chan is een unicum in zijn soort. Daarenboven slaagde hij erin om een sappige dosis humor te verweven in zijn uitgekiende vechtchoreografieën, die voor een welgekomen comic relief zorgden tijdens zelfs de meest brutale gevechtsscènes. Het maakte van de Chan-films visueel aantrekkelijke spektakelstukken, die een decennialange geldstroom richting filmkassa's in stand hielden.

'Shanghai Noon' is zaterdag 25 september vanaf 22u20 te zien op VTM, of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil!

Films

Bekijk alles
Top