De release van FIFA22 staat voor de deur en nu de game begin oktober in de rekken ligt, mocht onze FIFA-expert, FUTWithApero, de nieuwste editie van de game eens testen. Het ideale moment dus om alle nieuwtjes met jullie te overlopen en onze eerste indrukken van de game te delen.

De nieuwste telg van FIFA komt officieel op 1 oktober uit. Een datum die naar goede gewoonte met stip staat aangeduid in de agenda’s van fans van over de hele wereld, maar natuurlijk ook van de esporters. De gameplay van de vorige editie kreeg wel wat kritiek. De vraag die we beantwoord willen zien is dus: scoort EA Sports met FIFA 22 wél?

Binnen enkele dagen krijgen we daar een officieel antwoord op, maar in de tussentijd kom je hier wel al wat info te weten. Voor we overgaan naar de gameplay, is het eerst tijd om alle nieuwigheden en de verschillende modi eens te overlopen.

Veranderingen voor FUT

Wat meteen opvalt, is dat Division Rivals volledig veranderd is. Het verloop van de competitie gebeurt nu per seizoenen en één seizoen duurt ongeveer 6 weken.

In elke divisie, moet je ook slagen voor bepaalde etappes. Deze zijn verbonden met je prestaties en je kan er ook beloningen mee vrijspelen. Sommige rangen worden beschouwd als checkpunten (gemarkeerd door een klein blauw vlagje). Als je daar geraakt ben, kan je niet meer zaken naar een lager niveau.

Het resultaat van de matchen, bepaalt je vooruitgang in het klassement:

  • Als je een wedstrijd wint, schuif je een etappe op.
  • Als je een wedstrijd verliest, zak je een plekje achteruit, behalve als je op een controlepunt bent.
  • Als je gelijkspeelt blijf je op je positie.

Als je twee wedstrijden op rij kan winnen, begin je een reeks overwinningen. Dat is de eerste stap en dan zal je ook een vlammetje op je scherm zien verschijnen. Je schuift bij elke zege ook een etappe op.

Stel: je hebt je twee laatste wedstrijden gewonnen in Division Rivals. Je speelt een derde en wint die ook. Dan stijg je twee plaatsen. Je reeks overwinningen blijft duren tot je een wedstrijd gelijkspeelt of verliest.

Voor de beste spelers, is er ook een elite divisie. De divisie staat hoger dan de eerste divisie en is een top 200 met de beste spelers ter wereld.

Ook voor FUT Champions zijn er enkele veranderingen aangekondigd.

En we beginnen meteen met goed nieuws voor de amateurs, want je hoeft geen 30 wedstrijden per weekend meer te spelen! Binnenkort moet je maar 20 wedstrijden spelen in een nieuw ontworpen kwalificatiesysteem.

Elke week vinden de play-offs plaats van maandag tot vrijdag en in het weekend worden de finales gespeeld. Je moet tijdens de play-offs een bepaald aantal wedstrijden winnen om een ‘kwalificatiejeton’ te krijgen. Met zo’n jeton kan je dan deelnemen aan de finales. Je hebt het al begrepen, maar je hebt maar 20 wedstrijden om goede resultaten neer te zetten en om je beloningen vrij te spelen.

Je beloningen krijg je nadat je je 20 wedstrijden hebt afgewerkt. Je hoeft dus niet meer te wachten tot donderdag! Nog goed nieuws, als je een jeton hebt gewonnen, maar je kan in het weekend niet spelen, dan kan je die jeton nog gebruiken voor een later weekend. Zo gaat die felbevochten kwalificatie niet verloren.

De gameplay: wat is er nieuw?

De grootste verandering wat de gameplay betreft, is ongetwijfeld de integratie van Hypermotion. Hierdoor is de animatie van de spelers op het veld verbeterd. Ze werden nu namelijk opgenomen tijdens een wedstrijd 11 tegen 11 en dus niet meer individueel. Dit zou voor bewegingen en animaties moeten zorgen die de werkelijkheid nog meer benaderen.

Deze wijziging moet vooral de coherentie en het blok van de ploeg verbeteren en er zouden minder spelers zijn die wat verloren rondlopen. Het team zal zich nu dus gedragen als een echt team, wat de beleving alleen maar ten goede zou moeten komen.

Naast HyperMotion doen competitieve parameters nu ook hun intrede. Deze zullen een invloed hebben op:

  • FUT Division Rivals
  • FUT Champions
  • Online Seasons
  • Co Op Seasons
  • Pro Clubs

De competitiebeesten onder jullie kunnen de parameters hieronder bekijken:

  • Contextual Agile Dribbling: Uit
  • Auto Clearances: Uit
  • Auto Flair Pass: Uit
  • Auto Shots: Uit
  • Assisted Headers: Uit
  • Jockey: Manual
  • Through Pass Assistance: Semi

De wijziging moet voor een groter verschil zorgen tussen professionele spelers, omdat ze nu hun sterke punten verder kunnen ontwikkelen en de verschillen tussen de verschillende spelers groter zullen worden.

In deze nieuwe editie krijg je op het einde van je wedstrijd ook een grondigere analyse van je match, zoals de afbeelding hieronder toont. Het gaat hier voornamelijk over statistieken die je ook tijdens echte voetbalwedstrijden kan zien tegenwoordig. Ook hier probeert EA de realiteit dus zo goed mogelijk te benaderen.

In het algemeen kunnen we dus zeggen dat de gameplay is aangepast om het spelletje met de bal zo goed mogelijk na te bootsen op een virtueel veld. Dan denken we bijvoorbeeld aan de animaties van doelmannen, realistische duels, enz…

Nieuw in de carrièremodus

Ook wie graag de carrièremodus speelt, mag zich dit jaar opmaken voor enkele veranderingen. Deze modus werd de voorbije jaren een beetje vergeten, maar de community liet van zich horen en EA heeft eraan gewerkt.

De eerste en misschien wel belangrijkste verandering, is dat je nu je eigen ploeg kan maken als manager. Je kan binnenkort dus aan de slag met Proximus Pickx FC en de Champions League binnenhalen met de club van je hart.

Je kan er daadwerkelijk alles aanpassen als je wil: het logo, truitjes, je stadion, de tifo’s van je fans en je transferbudget! Alles is beschikbaar om de club van je dromen te maken.

Ook als speler kan je een carrière uitbouwen. Je kan tijdens de match invallen en proberen het verschil te maken. Zo krijg je als jong talent beetje bij beetje de kans om je te bewijzen. Ook het groeisysteem van je speler is volledig aangepast.

Nieuwtjes voor Pro Clubs

Geen grote wijzigingen voor Pro Clubs deze keer, maar wel enkele nieuwtjes om de modus te optimaliseren.

Weet je nog dat je wou spelen met Pro Clubs, maar die ene vriend kon zijn club niet verlaten? Dat probleem is nu van de baan! Je kan namelijk met vrienden spelen zonder je club te verlaten.

Zoals je hierboven kan bekijken, is ook hier het groeisysteem voor je speler aangepast.

Hoe goed is de nieuwe FIFA nu echt?

De nieuwigheden lijken alvast veelbelovend, maar hoe speelt de game eenmaal je de controller in je handen hebt? Dat is de belangrijkste vraag net voor de release van de nieuwe FIFA.

De game kan altijd een flinke update krijgen en bepaalde aspecten van de game compleet veranderen, maar deze FIFA zorgt naar ons gevoel voor een tragere gameplay dan die van 2021. En dat hoeft geen slecht nieuws te zijn, want heel wat spelers waren vragende partij om traag te kunnen opbouwen.

De tegenaanvallen blijven wel aartsgevaarlijk, maar het is niet de enige manier om doelpunten te maken. Je kan nu op veel meer verschillende manieren doelpunten maken en spelers gaan dus de verschillende facetten van de game onder de knie moeten krijgen om de netten van de tegenstander te doen trillen. Je kan je eigen spel nog meer ontwikkelen dan vroeger.

Defensief word je nog steeds voldoende automatisch bijgestaan door je team en de ontwikkelaars hebben beloofd dat de AI even goed zou moeten kunnen verdedigen dan je dat zelf zou doen.

Dan halen we nu nog even een puntje aan dat bij heel wat spelers voor de nodige frustraties zorgde: de technische vaardigheden. Je kan nog steeds een verdediger op het verkeerde been zetten, maar toch lijken dribbels minder efficiënt te worden dit jaar. EA Sports trekt dus een evenwichtigere en realistischere kaart dit seizoen.

FIFA 22 introduceert dus opnieuw enkele nieuwigheden en die veranderingen lijken een grotere impact te hebben dan de voorbije jaren. Benieuwd welke veranderingen er in de loop van het seizoen nog worden doorgevoerd.

Binnen enkele dagen kan je zelf aan de slag met de game. Dan kan je onze conclusies alvast weerleggen of bevestigen…

Copyright visual : EA Sports