De film ‘L'événement’ van Audrey Diwan, een met klinische precisie geregisseerd drama over illegale abortussen in het Franktrijk van de jaren zestig, heeft gisteren de Gouden Leeuw gewonnen op het filmfestival van Venetië. De prijs werd door de jury van de 78ste Mostra, onder leiding van de Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon Ho, toegekend.
‘L'événement’ volgt Anne, een zorgeloze studente in het Frankrijk van de vroege jaren 60. Als Anne ontdekt dat ze zwanger is, wil ze abortus plegen om haar studies voort te kunnen zetten om zo het uitzicht op een toekomst buiten haar geboortedorp te behouden. Alleen is abortus strafbaar en staan er zware gevangenisstraffen op.
 
"Ik heb deze film gemaakt met woede, met verlangen, met mijn buik, mijn ingewanden, mijn hart en mijn hoofd", zei Diwan toen ze de prijs in ontvangst nam. ‘L'événement’ – het is pas de tweede film van Diwan - is een adaptatie van de gelijknamige autobiografische roman van Annie Ernaux.
 
Of de jury een politieke boodschap heeft willen brengen door de prijs aan ‘L'événement’ toe te kennen, is niet meteen duidelijk. De prijs komt er wel nadat er begin september in Texas zeer strenge nieuwe wetten werden ingevoerd die abortus na zes weken verbieden.

Andere prijswinnaars
 
De Grote Prijs van de Jury ging naar ‘È stata la mano di Dio’ (De hand van God) van de Italiaanse regisseur Paolo Sorrentino, een film over zijn jeugd in Napels. 
 
Ondanks het feit dat er weinig films van vrouwelijke regisseurs voor de competitie geselecteerd waren, ging zaterdag ook een andere cineaste met een belangrijke prijs lopen. De Nieuw-Zeelandse Jane Campion, bekend van ‘The Piano’, ‘The Portrait of a Lady’ en de miniserie ‘Top of the Lake’ kreeg de Prijs voor de Beste Regisseur voor ‘The Power of The Dog’. In deze neowestern en Netflixproductie is Benedict Cumberbatch tegen zijn imago in gecast als macho Nieuw-Zeelandse cowboy die zijn naasten terroriseert.
 
De Prijs voor Beste Scenario ging dan weer naar de Amerikaanse Maggie Gyllenhaal voor ‘The Lost Daughter’, haar opmerkelijke debuutfilm naar een boek van Elena Ferrant. Olivia Colman speelt in deze Netflixproductie een letterkundige die op vakantie terugblikt op de periode waarin ze man en kinderen verliet voor een nieuwe liefde.
 
De Prijs voor Beste Actrice was voor de Spaanse Penélope Cruz voor haar rol in ‘Madres paralelas’ van Pedro Almodóvar. Deze typische warmbloedige Almodóvar-film volgt de vriendschap die danig op de proef wordt gesteld tussen twee moeders die elkaar leren kennen op de kraamafdeling van een ziekenhuis.
 
De Filipijn John Arcilla tenslotte kreeg de Prijs voor Beste Acteur voor zijn vertolking in 
On the Job: The Missing 8’, een misdaadthriller van Erik Matti die deel uit maakt van de HBO-serie ‘On the Job’. Arcilla kruipt in de huid van Sisoy Salas, een journalist die het opneemt voor de regering todat zijn dierbaren hierdoor in de problemen komen. 
 
Opvallend: ‘The Card Counter’ van veteraan en ‘Taxi Driver’-scenarist Paul Schrader viel buiten het palmares. Het drama waarin Oscar Isaac een getraumatiseerde ex-militair speelt die een schimmig als beroepspokeraar bestaan leidt, had nochtans veel indruk gemaakt.