VRT-zenders Eén en Canvas zetten in het najaar verder in op sterke en lokale verhalen, actuele thema's en fictie. Dat heeft de nieuwe netmanager van Eén en Canvas Lotte Vermeir dinsdag gemeld. De zender blijft inzetten op een breed bereik bij jong en oud en breidt het online platform VRT NU verder uit.
Lotte Vermeir nam op 1 augustus de fakkel over van Olivier Goris als netmanager van Eén en Canvas. "Ik ben heel tevreden met waar beide netten nu staan. Ik wil doorgaan op de succesvolle weg, maar ook verder evolueren en van de uitdagingen die eraan komen, opportuniteiten maken. De lat hoog houden, sterke programma's waar je graag naar kijkt en die ook een impact hebben", aldus Vermeir. VRT zet ook extra in op digitalisering met meer aandacht voor zijn platform VRT NU. 

Eén en Canvas kijken tevreden terug naar het voorjaar. Eén haalde van januari tot en met juli een marktaandeel van 35,1 procent, meer dan de 34 procent van 2020. "Reizen Waes", "Château Planckaert" en de finale van het Eurovisiesongfestival lokten de meeste kijkers. Canvas deed het qua marktaandeel iets minder goed dan vorig jaar (8,3 tegenover 9,3 procent), maar dat komt volgens Vermeir omdat er in coronajaar 2020 uitzonderlijk veel naar actuaprogramma's werd gekeken. 

Vanaf 30 augustus brengt Eén opnieuw "sterke en lokale verhalen die de mensen raken". Naast succesformules als "Het Huis", "Vlaanderen Vakantieland" of "Reizen Waes" - dit jaar in Nederland - heeft de zender ook heel wat nieuwe programma's in petto. "Het hoogste bod" biedt een blik achter de schermen van veilinghuizen, in "Draagmoeders" volgt Annemie Struyf wensouders, draagmoeders en hun baby's en in "De tijd van ons leven" trainen Élodie Ouédraogo en Otto-Jan Ham voor het WK tijdrijden. Daarnaast komt "Taboe" terug, waarin Philippe Geubels onder meer bejaarde hartsvriendinnen, mensen met een onvervulde kinderwens, mensen met een verslaving en mensen met autisme aan het woord laat. Voor de documentairereeks "De Witte Mars" doken RTBF en VRT in de beeldarchieven en verzamelden ze getuigenissen over de zaak-Dutroux.

Eén pakt vanaf september ook uit met de nieuwe Vlaamse fictiereeks "Onder Vuur" over de Oostendse brandweer en later dit najaar gaat Bob (Tom Waes) de confrontatie aan met Ferry in het nieuwe seizoen van "Undercover". Veerle Baetens is te zien in de Frans-Vlaamse coproductie "Cheyenne & Lola", en kijkers kunnen zich ook verwachten aan het vijfde seizoen van "Loslopend Wild".

Ook Canvas zet de lijn van het vorige jaar verder, door relevante thema's aan te kaarten en de hete hangijzers niet te schuwen. Zo vertelt "Kinderen van de migratie" het verhaal van arbeidsmigranten en hun kinderen en kleinkinderen, peilt Karine Claassen in "Het leven in kleur" naar discriminatie en racisme in onze maatschappij en gaat Jill Peeters in "Wat houdt ons tegen" op zoek naar de oorzaken van de klimaatverandering en wat we ertegen kunnen doen. Ook erg actueel is "De prijs van de winnaar", die de impact van topsport op het mentale welzijn toont, en "Op Slot", waarin Michael Van Droogenbroeck zich afvraagt welke gevolgen de coronacrisis en de lockdowns hadden op de samenleving.

Canvas wil ook een venster op de wereld zijn, met documentairereeksen over 9/11, de geschiedenis van Afghanistan en de documentaire "Tina Turner". Ook biedt Canvas heel wat buitenlandse fictiereeksen aan, zoals "Vigil" en nieuwe seizoenen van "Killing Eve", "Line of Duty" of "The Handmaid's Tale".