Waarom doen Amerikaanse remakes van Franse films het vaak minder goed?

Vanavond zendt VTM2 'Sleepless' uit, een remake van de Franse actiethriller 'Nuit Blanche' die gedeeltelijk in ons land is gefilmd. De Amerikaanse versie kende niettemin minder succes dan het origineel. Proximus Pickx zocht uit hoe dat komt.

Te veel speciale effecten

Voor sommige regisseurs is het moeilijk om aan de verleiding te weerstaan om speciale effecten te gebruiken. Vooral Hollywood-producties zijn in dit bedje ziek, maar ook remakes van Franse films ontsnappen hier niet aan. Neem nu de remake van de Franse actiehit 'Taxi' van Luc Besson uit 1998 met een schitterende Samy Naceri. In 2004 mocht Fantastic Four-regisseur Tim Story zich wagen aan een remake waarin Queen Latifah, Jimmy Fallon en Gisele Bündchen de hoofdrol vertolkten.
 
Met de remake gaat regisseur Story compleet de mist in door de spectaculaire achtervolgingsscènes uit de originele film veelvuldig te larderen met CGI, computergegenereerde speciale effecten. Hierdoor voelen de scènes zeer kunstmatig aan en verliest de film zijn originaliteit.

Te veel aanpassen

Vele Franse films zijn gebaseerd op een verhaal met een originele insteek, of proberen een bestaand verhaal op zijn minst toch te brengen op een originele manier. Niet zo met de hierboven vermelde remake van 'Taxi'. In een van de eerste scènes zien we hoe Latifah en Fallon zich tegoed doen aan lachgas, in een poging om grappig over te komen. Het resultaat is allesbehalve grappig. De film maakt ook toespelingen op romantische gevoelens tussen de twee hoofdpersonages, maar gaat hier in tegenstelling tot de originele film nooit op in.
 
Ook het met 3 Césars bekroonde 'Le Dîner de cons' onderging in Amerikaanse handen te veel aanpassingen. Vooral de slechte casting van Steve Carell en Paul Rudd springen hier in het oog. In het origineel vertolkt Thierry Lhermitte de rol van een kwaadaardige uitgever, maar in de Amerikaanse versie koos regisseur Jay Roach voor de knuffelbare Paul Rudd. Idem voor Steve Carell, die in zijn vertolking van de nuttige idioot zich schuldig maakt aan overacting.

Te veel snobisme

In de wereld van filmcritici leeft - al dan niet onterecht - het idee dat de scripts van Amerikaanse remakes worden aangepast om aanvaardbaar te zijn voor een zo groot mogelijk publiek. Hierdoor geraakt het originele verhaal vaak verwaterd tot een onsamenhangend geheel.
 
Een goed voorbeeld van een film die werd afgebrand door critici is 'Vanilla Sky' uit 2001 met Tom Cruise, Penelope Cruz en Cameron Diaz. Volgens een aantal recensies heeft regisseur Cameron Crowe van de remake van 'Abre los ojos' een "onsamenhanged geheel" gemaakt. Enkel de renommeerde filmcriticus Roger Ebert had een goed woord over voor het werk van Crowe. Hij noemde de film onderhoudend en stelde dat je "dit soort film niet kan begrijpen zonder het twee keer te hebben bekeken."
 
Bekijk ‘Sleepless’ op vrijdag 13 augustus om 20u30 op VTM 2 of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil!

Films

Bekijk alles
Top