Audrey Tautou: meer dan Amélie Poulain

Films | Audrey Tautou, die we allemaal kennen dankzij de Franse filmklassieker ‘Le fabuleux déstin d'Amélie Poulain’, opereerde de voorbije jaren in de luwte. Dat verhindert niet dat ze ondertussen op andere vlakken invloedrijk was en blijft. Naar aanleiding van haar 45ste verjaardag zet Proximus Pickx de spot op haar verschillende gedaantes.

Door Pickx

Deel dit nieuws

De populaire actrice

Noblesse oblige en dus beginnen we met de gedaante waarin de meesten onder ons haar kennen: die van actrice. Het begon allemaal met ‘Venus Beauté’ in 1999, haar eerste grote filmrol nadat ze aanvankelijk wat kleinere rollen had gespeeld in kortfilms en tv-programma’s. Met deze prent van Tonie Marshall won ze in 2000 de César voor grootste belofte in de Franse cinema.

Maar het is een jaar later dat de hele wereld haar ontdekt: als Amélie Poulain in ‘Le fabuleux destin d'Amélie Poulain’, een absolute kaskraker van regisseur Jean-Pierre Jeunet. Met haar charisma, looks en zeer grote naturelle op het witte doek, wordt ze plotsklaps tot een van de grootste nieuwe filmsterren gebombardeerd. En Audrey -door haar ouders zo genoemd als ode aan Audrey Hepburn- maakt de hoge verwachtingen waar. Ze speelt nog knappe rollen in ‘Un long dimanche de fiançailles’, ‘Dirty Pretty Things’, ‘Les poupées russes’ van Cédric Klapisch, en in 2006 als Sophie Neveu, een geheim agente in ‘The Da Vinci Code’ van Ron Howard. Ook haar eerste grote Hollywoodproductie wordt een succes.

Haar recentste wapenfeit is een rol in ‘The Jesus Rolls’, een film uit 2019 geregisseerd door John Turturro, dat geldt als spin-off van cultklassieker ‘The Big Lebowski’.

Het stijlicoon

In 2010 schitterde Audrey Tautou als hoofdpersonage in ‘Coco avant Chanel’ van Anne Fontaine. Niet toevallig overigens, want een jaar eerder tekende ze een prestigieuze deal met het luxueuze modemerk. Ze werd het gezicht en huismodel van Coco Chanel. Voor het bekende parfum Chanel Nr 5 blikte ze een beroemde reclamespot in geregisseerd door J-P Jeunet en gefotografeerd door Dominique Issermann, een autoriteit in de Franse modefotografie.

Door haar rol in Amélie Poulain groeide Tautou ook voor kappers overal ter wereld tot een stijlicoon uit. Haar bekende frou, of French Bob, met haar tot aan de schouders en een rechte frou op het voorhoofd, werd in de jaren na Amélie Poulain gretig gekopieerd. Een modegril die nog geregeld terugkeert. Kappers merkten begin dit jaar dat vrouwen toch weer vaker naar de French Bob vroegen, gewapend met een foto van Amélie Poulain als voorbeeld. Heeft het te maken met het twintigjarige jubileum van de film?

Weg van stereotypen

Begin 2019, op haar 42ste, besliste ze om een Vietnamees kindje te adopteren. Enkele maanden later raakte bekend dat ze zou scheiden van haar echtgenoot Yann Le Bourbouac'h, marketingdirecteur bij het befaamde Franse filmhuis Gaumont. Haar tweede scheiding al. Om maar te zeggen: Audrey Tautou volgt haar eigen pad. Zelfs al ben je bekend en begeerd, je hoeft niet te beantwoorden aan de stereotype verwachtingen in de (glamour) wereld. Ze heeft er ook de financiële status voor, want al sinds begin jaren 2000 geldt ze als een van de beste betaalde actrices in Europa.

Die adoptiesage was nochtans een van de weinige keren dat de fans inkijk kregen in haar privéleven. Ze gruwelt van sociale media en blijft er dan ook ver van weg. “Als het kon zou ik nog liever naar de maan verhuizen dan heel mijn leven te delen op sociale media,” vertelde ze daarover aan de Telegraph. “Op Twitter heeft iedereen een mening over dit en dat. Ik wil me geen slachtoffer van het systeem voelen en wil me vrij voelen.”

Mede daarom besliste ze rond 2015 om het wat kalmer aan te doen. Ze deed bewust geen enkele blockbuster meer en concentreerde zich op kleinere producties, veelal Franse feelgoodfilms. Zoals ‘Ouvert la nuit’ en ‘Santa et Compagnie’.

De invloedrijke vrouw in de Franse cinema

Een blik op het cv van Audrey Tautou spreekt boekdelen. Zowat elke Franse regisseur met naam en faam wilde met haar samenwerken: van Alain Resnais, Cédric Klapisch, Jean-Pierre Jeunet, Michel Gondry tot Guillaume Canet, Claude Berri en Pierre Salvadori. Ze was getrouwd met de alom geprezen muzikant Matthieu ‘M’ Chedid en later Yann Le Bourbouac'h, een belangrijke man binnen de Franse filmindustrie. Om maar te zeggen: haar tentakels reiken ver en haar adressenboekje puilt uit van de invloedrijke namen.

In 2013 mocht ze de 66ste editie van het Filmfestival in Cannes presenteren en twee jaar later vroeg het Filmfestival van Berlijn haar als jurylid. Bovendien is ze een van de enige Franse vrouwen die kon toetreden tot de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, de instantie die de Oscars organiseert en selecteert. Het zette de Franse overheidsinstanties er toe aan om haar in 2017 in het Légion d’honneur op te nemen en een jaar later te ridderen als Commandeur de l'ordre des Arts et des Lettres.

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top