In de eerste gids kon je vorige maand de basisbeginselen van League of Legends ontdekken. Nu is het tijd voor het tweede deel in de reeks ‘League of Legends voor Dummies’. Deze keer leer je meer over ‘oorlogsmist’, de verschillende fases van het spel en de neutrale doelen. We duiken dus opnieuw in het universum van Runeterra voor een nieuwe gids, waarmee je dat universum misschien wel kan domineren!

De zichtbaarheid en fog of war

Een van de belangrijkste aspecten in een videogame is decision making. Een slechte beslissing kan leiden tot een nederlaag voor je team, maar als je een goede beslissing neemt, kan je jouw tegenstander verslaan.

In League of Legends is het nog net iets moeilijker om goede beslissingen te nemen, want een speler heeft maar beperkte informatie over de tegenstanders. De zichtbaarheid op de map is namelijk beperkt door wat ‘oorlogsmist’ of ‘fog of war’ genoemd wordt. Concreet betekent dit dat je als speler maar een deel van de map ziet en dat bepaalde elementen op de map zoals muren de zichtbaarheid beperken. Je kan de zichtbaarheid wel vergroten en op die manier betere beslissingen nemen omdat je weet waar je tegenstander is bijvoorbeeld.

Trinkets

Trinkets zijn voorwerpen die je automatisch en gratis krijgt aan de start van een wedstrijd. Er bestaan drie verschillende types:

  • Gele trinkets: de gele trinket wordt gebruikt door alle champions wanneer de wedstrijd begint. Hiermee kan je een ward plaatsen die je meer zichtbaarheid geeft op een bepaalde zone van de map. Deze trinket is onzichtbaar, tenzij het onthuld wordt door een rode trinket of een control ward. Er zijn drie auto-aanvallen nodig om de trinket te vernietigen. Je moet wel in de buurt zijn om het te kunnen plaatsen.
  • Rode trinkets: deze trinket is een beetje speciaal en wordt vaak gebruikt door supports om mist te spuien bij de tegenstander en werkt als een radar rond de speler. In bepaalde zones kan je onzichtbare elementen ontdekken zoals tegenstanders of gele trinkets.
  • Blauwe trinkets: met deze trinket kan je vanop afstand informatie verzamelen. Je kan deze trinkets van veel verder plaatsen dan gele trinkets, maar je vernietigt blauwe trinkets wel met maar één auto-aanval. Ze zijn zeer nuttig om tegenstanders te vinden wanneer die een neutraal doel probeert te halen.

Control Ward

In tegenstelling tot trinkets, moet je dit voorwerp wél kopen. De verschillende voordelen van de ward rechtvaardigen het prijskaartje. Er staat geen tijdslimiet op en kan enkel verdwijnen door vier auto-aanvallen van de tegenstander. Nog een belangrijk voordeel van de ward is dat je gele trinkets ontdekt die in de buurt zijn.

Vision skills

De skills van bepaalde champions zorgen ervoor dat je meer zichtbaarheid krijgt in bepaalde zones. Je moet ze slim weten te gebruiken zodat je op het juiste moment de juiste informatie kan vergaren.

Support items

In Summoner’s Rift kiest elke champion ook een eerste item, dat starter genoemd wordt. Een starter kent enkele stats die de start van een wedstrijd moet vergemakkelijken. Naast de stats, heeft het item ook een extra voordeel. Wanneer je de doelstelling in de omschrijving bereikt, verandert dit in een gele trinket die je kan opstapelen tot twee stuks. Je moet wel even wachten als je een trinket speelt totdat deze is opgeladen.

Je hebt het ondertussen wel begrepen, maar dit is ontzettend belangrijk om goed van start te gaan en om de bovenhand te nemen in de wedstrijd. Wie controle heeft over de map, kan neutrale doelen behalen en zo beter worden dan de tegenstander.

De jungle en de rivier

Je minions geven je dus zicht op de lane. Hoe zichtbaarder de jungle en de rivier worden, hoe beter dit is voor je team.

Zoals je kan zien op de mini-map, stroomt er een rivier tussen de drie lanes (gele zone op de map) en worden de lanes gescheiden door grote stukken bos (rode zone). Dit zijn belangrijke zones, want je kan hier neutrale monsters vinden die vernietigd kunnen worden door beide teams. De speler die een monster kan verslaan, bezorgt zijn team heel wat voordelen. De monsters worden dan ook opgejaagd door beide ploegen.

Elemental dragons

In League of Legends vind je verschillende draken in de Dragon Pit. De vier elemental dragons, ook elemental drakes genoemd, verbeteren alle spelers van het team dat de draak wist te doden. Naar gelang het element van de draak, verandert ook het effect:

  • Cloud Drake (wit) = verhoogt bewegingssnelheid wanneer je niet vecht.
  • Infernal Drake (rood) = verhoogt vermogen en aanvalsschade.
  • Mountain Drake (bruin) = verhoogt de schade tegen objectieven (torens, Draak, Baron)
  • Ocean Drake (blauw) = geeft ontbrekende gezondheid en mana regeneratie wanneer je niet vecht.

Let wel op, want dat zijn niet de enige effecten die een draak je kan geven. Als een team vier draken kan verzamelen, wordt de Dragon Soul opgeroepen.

Dit zorgt voor alweer een nieuwe verbetering voor het team dat de verzameling compleet maakte. Ook hier is de kleur belangrijk:

  • Infernal Dragon: vaardigheden en schadeveroorzakende aanvallen creëren een extra ontploffing rond het doelwit.
  • Cloud Dragon: geeft een permanente verhoging in bewegingssnelheid, en een grotere tijdelijke bonus na het casten van je ultimate.
  • Mountain Dragon: creëert een schild op elke speler dat herstelt buiten het gevecht.
  • Ocean Dragon: schade aan vijanden herstelt je gezondheid en mana.

Elder Dragon

De elder dragon is zonder twijfel de sterkste draak en verschijnt wanneer een team de dragon soul heeft teruggekregen, en dus vaak helemaal op het einde van het spel. Na zijn eerste verschijning, verschijnt hij om de zes minuten. Zodra de draak is gedood, heeft het team dat hier verantwoordelijk voor is een finisher op alle spelers van de tegenpartij. Dit betekent dat als de gezondheid van een vijandelijke kampioen onder 20% zakt en je die aanvalt, hij onmiddellijk sterft. Een korte gevechtsbuff, maar zeer nuttig in lange wedstrijden waar één enkele teamfightwinst het verloop van het spel volledig kan veranderen.

Baron Nashor

Baron Nashor is ongetwijfeld een van de sterkste monsters die je kan vinden in Summoner’s Rift. Hij heeft een sleutelrol op het einde van de wedstrijd door zijn enorme goudbonus (300 PO per speler), ervaring (900 ervaringspunten per speler) en vooral door de algemene beloning die het team krijgt.

Alle spelers worden sneller teruggeroepen naar de basis, waardoor je het tempo gemakkelijker kan bepalen. Alle minions rond de speler met een buff krijgen een boost en het bereik en de schade van de aanvallen worden groter. Baron Nashor kan erg van pas komen bij een belegering wanneer je de torens van de tegenstander wil vernietigen of een opening wil maken op de map.

Rift Herald

Rift Herald is een neutraal monster die in de achtste minuut verschijnt in dezelfde pit als Baron Nashor. Hoewel hij iets voor minuut 20 verdwijnt om plaats te maken voor Baron zelf, mag je hem niet onderschatten. Wanneer hij hem heeft uitgeschakeld en zijn oog heeft teruggekregen, kan de eigenaar van het oog hem oproepen waar hij maar wil op de kaart. Eenmaal opgeroepen in de buurt van een vijandelijke toren, zal de Herald deze aanvallen, zware schade toebrengen en de eerste vernietigde toren en het goudpakket dat het oplevert nemen.

Zo zitten we alweer aan het einde van deel twee van League of Legends voor Dummies. Volgende maand ontdek je nog meer over de game en gaan we dieper in op runes, sets en op het concept van scaling!