De geschiedenis van special effects in de cinema: van Georges Méliès tot George Lucas

Van de vroege cinema en George Méliès tot de Amerikaanse blockbusters, het lijdt geen twijfel dat special effects sterk geëvolueerd zijn. Van film tot film hebben technologieën zich ontwikkeld om de cinema te bieden die we vandaag kennen. Proximus Pickx neemt je mee op een reis door de geschiedenis van de zevende kunst, om onze favoriete producties beter te begrijpen.

De vroege beginselen van de cinema

In het begin van de jaren 1900 werkten de toenmalige filmmakers al met special effects. Hun visuele effecten waren voornamelijk afkomstig van de filmrol zelf: knippen, overdrukken, vervagen, enz. Georges Méliès was een pionier in al deze technieken en dat viel vooral op in 'Le Voyage dans la Lune', uitgezonden in 1902. Hij oefende ook de stop-cameratechniek, die het mogelijk maakt verschillende elementen van de scène te veranderen alvorens opnieuw te filmen. Het leek alsof er zich een goocheltruc voor je ogen afspeelde. Magie en film komen samen om alle verbeelding tot leven te wekken.

Mechanische speciale effecten

Deze vroege meesters van de zevende kunst maakten ook gebruik van mechanische effecten, zoals het zwarte scherm waarvoor voorwerpen of personen door middel van een onzichtbare kabel door de lucht werden bewogen. Deze techniek werd met name gebruikt bij maquettes, om gebouwen te simuleren, maar ook voertuigen zoals ruimteschepen. Mechanische speciale effecten worden ook vandaag nog veel gebruikt, maar ze worden natuurlijk ondersteund door de digitalisering. In Stanley Kubricks '2001: A Space Odyssey' is het precies deze mix van technieken die de ruimteschepen in dit baanbrekende filmmeesterwerk tot leven brengt. 

Animatie

Frame-voor-frame animatie of stop motion wordt ook veel gebruikt in de vroege filmgeschiedenis. Deze technieken zijn zeer nuttig om dingen te creëren die niet bestaan, zoals King Kong in de gelijknamige film van Cooper en Schoedsack uit 1933. Deze procédés zouden uitgroeien tot de tekenfilms die wij vandaag kennen en waarvan Walt Disney ongetwijfeld de vaandeldrager is. De digitalisering heeft ook een revolutie teweeggebracht in de animatie, zodat nu films kunnen worden gemaakt die even realistisch zijn als het dagelijks leven. Deze technieken liggen dus aan de basis van de menselijke creativiteit, en dus ook van de film, vanaf de tijd van de eerste machines zoals de thaumatroop, de zootroop of de kinetograaf.

Digitale speciale effecten

Computer graphics betekenen een ware revolutie voor de cinema. Deze stap voorwaarts vond plaats in de jaren tachtig, de baanbrekende film op dat vlak was 'Star Wars' van George Lucas. Deze digitale simulaties doen denken aan de eerste magische manipulaties van de cinema van Méliès: alles wordt mogelijk, of het nu gaat om beweging, het creëren van voorwerpen of het dwarsbomen van de wetten van de fysica. Groene achtergronden, gezichtssensoren en digitale toevoegingen zijn nu gemeengoed in de cinema, vooral in Hollywood. Van filmtrucs tot digitale effecten: de verbeelding kent geen grenzen.

En in België?

België is geen uitzondering als het gaat om de kwaliteit van filmeffecten. Wij onderscheiden ons bijvoorbeeld in animatie. Naar schatting 25% van de Belgische filmindustrie is bij deze beeldproductie betrokken. Zo heeft de nWave studio, het Belgische Pixar, 'Bigfoot Family' geproduceerd, uitgezonden op Netflix, ‘Sammy’s avonturen: de geheime doorgang’ en ‘The Queen's Corgi'. Wat speciale effecten betreft, is het ook de moeite om te vermelden dat een Belg in 2017 de Oscar in deze categorie won voor de film 'The Jungle Book'.

‘The Queen’s Corgi is beschikbaar in de Proximus VOD-catalogus. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’- of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening, of ga rechtstreeks naar de VOD-catalogus online!
 
Ontdek ‘Sammy’s avonturen: de geheime doorgang’ nu op Netflix. Meer info over de tv-optie 'All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Proximus Pickx vind je hier terug.
 

Films

Bekijk alles
Top