Onwaarschijnlijke olympische verhalen: McDonald's flirtte in 1984 met het bankroet dankzij Amerikaanse atleten

Met de (uitgestelde) Olympische Spelen van 2020 die vandaag beginnen is dit een uitgelezen moment om opnieuw in de geschiedenis van de Spelen te duiken. Wist je dat McDonald's in 1984 op het randje van het bankroet stond vanwege de prestaties van de Amerikaanse atleten. Proximus Pickx blikt terug op een rampzalige reclamecampagne die marketingmanagers nu nog de koude rillingen geeft.

In de zomer van 1984 vonden de Olympische Spelen plaats in het zonnige Los Angeles. Veel Amerikaanse bedrijven zien hun kans schoon om dit sportevenement te gebruiken in hun reclamecampagnes. De Amerikaanse atleten komen immers prominent in beeld omdat ze nu in eigen land medailles kunnen jagen. In dat kader lanceerde fastfoodketen McDonald's een (naar eigen zeggen) geweldige marketingstunt.
 
Voor elke wedstrijd kregen klanten een kraslot bij hun maaltijd bij McDonald's. Als de Amerikaanse atleten een bronzen medaille wonnen, kon je het kraslot inruilen voor een drankje. Bij een zilveren medaille kreeg je een gratis portie friet. Bij een gouden medaille was het jackpot: dan kreeg de klant een Big Mac. Het hoeft niet gezegd te worden dat deze campagne veel publiciteit opleverde voor het fastfoodbedrijf. "Als Amerika wint, win jij", riep het bedrijf in zijn advertenties uit die tijd.



De VS eten de concurrentie op
 
De marketingjongens en -meisjes van McDonald's rekenden zich al rijk omdat Amerika traditioneel niet zoveel medaillekansen had op de Olympische Spelen. In de voorgaande jaren was vooral de voormalige Sovjet-Unie een ware medaillemachine. 
 
Waar de fastfoodgigant niet mee had gerekend, was dat de Sovjet-Unie op de vooravond van de Spelen in 1984 besloot om het evenement te boycotten. Ook andere communistische staten lieten verstek gaan, waardoor de medaillekansen van de Verenigde Staten exponentieel toenamen. 
 
Door de afwezigheid van de Sovjets was de concurrentie voor de Amerikaanse atleten minimaal. Dat was meteen te merken in de resultaten van de Olympische wedstrijden: waar de VS in 1976 maar 94 medailles won, hebben ze in 1984 174 medailles gewonnen, waarvan 83 keer goud.
 
Het gevolg liet zich al snel voelen in ongeveer elke McDonald's-vestiging van de VS. Gelukkige winnaars stroomden massaal toe met een krasbiljet in de hand. Sommige restaurants moesten al snel 'nee' verkopen omdat de voorraad Big Macs uitgeput was. Elke klant kreeg een nieuw kraslot, waardoor de winacties vrijwel eindeloos werden. Het bedrijf houdt tot op de dag van vandaag de lippen stijf op elkaar over het exacte bedrag van deze marketingoperatie, maar ongetwijfeld werkt er ergens in het bedrijf een boekhouder die nog nachtmerries heeft van deze rampzalige stunt.
 
Dit verbazingwekkende verhaal heeft de fastfoodgigant lang achtervolgd, zozeer zelfs dat de populaire animatiereeks "The Simpsons" de marketingoperatie in een van zijn afleveringen heeft geparodieerd. Zo zagen we hoe Krusty de Clown bijna failliet ging door gratis Krusty Burgers weg te geven. 
 
Volg de Olympische Spelen deze zomer van 23 juli tot 8 augustus op Sporza, VRT NU, Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil!
 

Nieuws

Bekijk alles
Top