LIVE2020, het solidariteitsfonds dat de evenementensector steunt tijdens de coronacrisis, heeft vandaag een nieuwe actie gelanceerd om de sector een hart onder de riem te steken. Mensen kunnen dit weekend via een app op hun smartphone een parcours lopen, en tegelijk naar een podcast over vijf Belgische festivals luisteren.
"De festivals kunnen deze zomer wel iets organiseren, maar velen draaien nog steeds niet op volle kracht. Voor veel medewerkers wordt het opnieuw een povere zomer, bovenop de verliezen die ze het voorbije jaar al hebben opgestapeld. En ook het najaar zal een onzekere periode worden", zegt Coralie Berael, communicatieverantwoordelijke bij LIVE2020. "Daarom hebben we deze actie gelanceerd, in samenwerking met Golazo (organisator van veel sportevenementen, red.). We willen mensen opnieuw zin doen krijgen in festivals, motiveren om te bewegen, en een financiële steun geven aan medewerkers uit de evenementensector."

De kostprijs van deelname, 15 euro, gaat integraal naar LIVE2020. De bedoeling is om de app MyTrace te downloaden en de Belgian Festivals Run te selecteren. Tijdens een wandeling of loopsessie van bijvoorbeeld 5 of 10 kilometer kunnen mensen de podcast beluisteren. Die loodst deelnemers aan de hand van anekdotes en archiefverhalen langs Couleur Café, Rock Werchter, Dour Festival, Tomorrowland en Pukkelpop. Studio Brussel-stem Stijn Van de Voorde praat de verhalen aan elkaar. Elk festival heeft ook een bijpassende playlist in elkaar gebokst.

Enkele honderden mensen hebben de app al gedownload. "Maar de bedoeling is dat mensen vanaf vandaag tot het einde van het weekend deelnemen, en dus vanaf nu de app downloaden", zegt Berael. "We verwachten daarom nog een groter aantal deelnemers, en hopen op enkele duizenden."

Ondertussen bestaat LIVE2020 een jaar, en heeft het in totaal al meer dan 500.000 euro ingezameld en opnieuw uitgedeeld aan werknemers en zelfstandigen uit de sector. Deze zomer pauzeren de acties van LIVE2020, maar is er bijvoorbeeld wel een steuncampagne van Payconiq. Voor elke euro die iemand via Payconiq doneert aan LIVE2020, doet het bedrijf er nog een euro bovenop. "Door onder meer deze actie hopen we op het einde van de zomer aan een miljoen euro te geraken", besluit Berael.