Hart voor Onderwijs, een vereniging van kunstleerkrachten uit alle onderwijsnetten, trekt naar het Grondwettelijk Hof om de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs aan te vechten. Die eindtermen focussen te veel op wetenschappen en techniek, en daardoor komen de kunstvakken in het gedrang. Dat heeft Griet Van Heddegem, leerkracht kunstgeschiedenis aan het Stedelijk Kunstinstituut in Gent en één van de initiatiefnemers, woensdag gezegd in De Wereld Vandaag op Radio 1.
Het kunstonderwijs, goed voor zo'n 7.000 leerlingen, vindt dat zijn stem te weinig wordt gehoord in de modernisering van het secundair onderwijs. "We hebben met onze vereniging een constructieve dialoog proberen te voeren met de Vlaamse regering, maar we vinden dat er te weinig wordt geïnvesteerd in betrokkenheid en dialoog", aldus Van Heddegem, die de hervorming van het secundair onderwijs "zeer eenzijdig" noemt.

Hart voor Onderwijs hoopt dat met de procedure bij het Grondwettelijk Hof de eindtermen die in de ogen van de vereniging nadelig zijn voor de leerlingen uit het kunstonderwijs, worden vernietigd.

Eerder stapten het Katholiek Onderwijs en het Steineronderwijs al naar het Grondwettelijk Hof tegen de nieuwe eindtermen.