Vers geselecteerd voor de officiële competitie van het Filmfestival van Cannes met zijn nieuwe film "Les Intranquilles", is Joachim Lafosse "bijzonder fier" dat hij de kans krijgt om mee te dingen naar de Gouden Palm. Zo maakt hij deel uit van het kransje van 24 geselecteerde films uit zowat 2.000 kandidaturen. "De filmcompetitie Cannes is de droom van elke regisseur", zegt de filmmaker in een gesprek met Belga.
"Ik ben erg trots dat ik met deze film ben geselecteerd omdat ik vrij veel vertrouwen heb in deze speelfilm", reageert Joachim Lafosse. Achteraf gezien begrijp ik waarom de vorige films in de nevencompetities (Un certain regard of Quinzaine des réalisateurs) werden opgenomen. "Wat deze keer het verschil maakt, is het feit dat "Les Intranquilles" meer op de gevoeligheid en de emotie inzet".

"Voor ik de film aan de selectiecommissie had voorgelegd, had ik het genoegen te ontdekken dat mensen zeer ontroerd waren toen ze de film in kleine zalen ontdekten. Wat ik leuk vond aan het maken van deze film, is dat we niet probeerden intellectueel te zijn. We wilden geraakt worden door de acteurs."

Na de bekendmaking van zijn selectie ontving Lafosse felicitaties van de gebroeders Dardenne, die in 1999 in Cannes met "Rosetta" en in 2005 met "L' Enfant" tweemaal werden bekroond. "De meeste mensen met wie ik werk, zijn opgeleid door de Dardennes, met name een aantal acteurs. Met hen begon ik na te denken over film en bioscoop. Ik maak films die niet hun films zijn, die anders zijn", benadrukt Joachim Lafosse. "De Belgische film is geweldig vanwege zijn veelvoudigheid. Er is ruimte om generaties samen te laten bestaan."

Met dit intieme drama tekent Joachim Lafosse voor zijn vierde deelname in Cannes. In 2012 was hij op Croisette met "A perdre la raison" in de sectie "Un certain regard", wat resuteerde in een prijs voor actrice Emilie Dequenne. Twee keer was hij ook geselecteerd voor de Quinzaine des réalisateurs met "Elève libre" in 2008 en "L' Economie du couple" in 2016. In "Les Intranquilles" spelen de Franse acteurs Leïla Bekhti en Damien Bonnard een koppel wiens dagelijks leven verstoord wordt door de bipolariteit van een van hen. De speelfilm werd geproduceerd door Stenola Productions met steun van het Film- en Audiovisueel Centrum van de Franstalige Gemeenschap.