‘Baby Driver’ (VTM3): een spannende actiefilm boordevol muziek

Films |

Helaas kunnen we dit weekend nog niet gaan dansen maar gelukkig zendt VTM3 ‘Baby Driver’ uit. Deze actiefilm zit boordevol leuke muziek waardoor je niet stil kan blijven zitten in je zetel. Als je tijdens de film dansjes hebt geplaceerd, is er maar één man die te bedanken valt: regisseur Edgar Wright.

Door Pickx

Deel dit nieuws

De Amerikaanse regisseur Edgar Wright maakte voor het eerst indruk met de Britse komedie ‘Shaun of the Dead’ (2004) en ‘Scott Pilgrim vs. The World’ (2010). Beide films werden gesmaakt door de vernieuwing die Wright bracht in hun respectievelijke genres, met name door het unieke gebruik van muziek op beeld.

Ondanks de successen die beide films behaalden, werd er openlijk getwijfeld over Wrights capaciteiten om een succesvolle blockbuster te draaien voor het grote publiek. Die zorgen bleken onterecht want de man perfectioneerde zijn filmvisie de voorbije jaren waardoor een doorbraak bij het grote publiek onafwendbaar werd. Hij maakt daarbij steevast gebruik van muziek om het verhaal extra kracht bij te zetten.

 

Ritmische vechtscène

Edgar Wright gooit muziek niet als een saus over zijn films. Neen, de man zorgt ervoor dat liedjes volledig deel uitmaken van een scène. In ‘Shaun of the Dead’ liet hij bijvoorbeeld de slagen in een vechtscène vallen op het ritme van ‘Don’t Stop Me Now’ van Queen. Deze ritmische benadering van klappen uitdelen zorgde ervoor dat de scène niet enkel grappig werd, maar ook muzikaal.

Wrights films zijn volgens zijn vaste filmeditor, Paul Machlis, geen musicals en mogen zo niet beschouwd worden. “Het zijn muzikale films waarbij alles tot in de puntjes gechoreografeerd is, ook al is dat niet zichtbaar voor de kijker.” Machlis werkte voor het eerst met Wright samen tijdens ‘Shaun of the Dead’ en sindsdien zijn de twee onafscheidelijk bij elk nieuw filmproject.

 

Muziek als symbool

En dus ook bij 'Baby Driver' (2017). In deze film maken we kennis met vluchtautochauffeur Baby (Ansel Elgort) die enkel goed kan rijden en functioneren als hij naar zelfgekozen playlist mag luisteren. Wanneer Baby samen moet werken met een groep losgeslagen criminelen om een allerlaatste opdracht voor maffiabaas Doc (Kevin Spacey) te vervullen, dreigt echter alles te mislukken en staat Baby’s toekomst op het spel.

Regisseur Edgar Wright tilde in deze film het gebruik van muziek naar een hoger niveau door de nummers te gebruiken als symbool voor de fantasiewereld waarin het hoofdpersonage zich bevindt. Zo is het van in het begin duidelijk dat de chauffeur Baby opleeft als het stevige nummers beluistert, maar wanneer de muziek stopt en hij abrupt uit zijn cocon wordt gesleurd, ervaren we als kijker dezelfde spanning en ontgoocheling die het hoofdpersonage voelt. Dankzij het unieke gebruik van muziek, de sterke verhaallijn en idem dito casting van Baby Driver (2017) is dit een niet te missen film!



Bekijk ‘Baby Driver’ op zaterdag om 20u25 op VTM3 of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil!

 

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top