Deze filmanekdotes zullen je kijk op 'The Handmaid's Tale' veranderen

Het vierde seizoen van 'The Handmaid's Tale' is vanaf 4 juni exclusief verkrijgbaar bij Proximus Pickx! De eerste drie seizoenen kan je nu al bekijken in 'Movies & Series'. Dit is dus de perfecte gelegenheid om terug te blikken op de geheimen van achter de schermen, die ervoor zullen zorgen dat je de serie nog liever wil verslinden. 
 

Hoofddeksel

Het uniform van de dienstmaagden is zeer specifiek en een belangrijk detail is dat ze altijd een hoofdkap moeten dragen. Dat hoofddeksel zorgt ervoor dat niemand hun gezicht kan zien, maar is ook uiterst gevaarlijk aangezien de dames zowel visueel als auditief volledig van de wereld afgesloten worden. Ook voor de actrices was dat geen lachertje. Door de kappen hebben ze zich vaak gestoten aan dingen of mensen, maar zijn ze ook anders gaan spreken en wandelen. Elisabeth Moss vertelt dat ze deze kraag vaak gebruikte om haar reacties tijdens belangrijke scènes te maskeren. 
 

Oorbel

In de serie dragen alle dienstmaagden een oorbel zodat anderen hen kunnen identificeren. Dat zijn niet zomaar juwelen, want ze zijn uitgerust met een microchip, zodat ze kunnen opgespoord worden als ze willen ontsnappen. Net als vee krijgen ze allemaal een individueel identificatienummer. Dat van June is 1985, en dat is geen toeval! Dat is namelijk het jaar waarin de roman van 'The Handmaid's Tale', van Margaret Atwood, gepubliceerd werd. 
 

Gastrol

Wat is een betere manier om de schrijfster van dit huiveringwekkende verhaal te eren dan haar op het scherm te laten verschijnen? In de allereerste aflevering van de serie heeft Margaret Atwood een kleine gastrol. In het rode centrum speelt zij een van de tantes die belast zijn met de heropvoeding van de dienstmaagden en die hun een echte religieuze roeping moeten geven. De meest gebruikelijke manier om dat doel te bereiken, is met geweld. In haar korte scène slaat Atwood June, omdat ze weigert te luisteren naar een bevel. Ze moest namelijk een verkrachte jonge vrouw op het matje roepen en beweren dat het haar eigen schuld was. 
 

Gebaseerd op waargebeurde feiten

Margaret Atwood schreef haar roman in 1984, toen de Koude Oorlog nog woedde. Ze zegt dat ze werd geïnspireerd door de onderdrukking en bewaking die achter het IJzeren Gordijn bestond. Het is gemakkelijk te zien waarom haar verhaal dus zo huiveringwekkend is! Zelf zegt ze dat ze niets heeft uitgevonden en dat ze geïnspireerd was door het ergste wat de mensheid al had gedaan. Kwesties als de opwarming van de aarde, vrouwenrechten en immigratie zijn inderdaad actueler dan ooit. De auteur had het bij het rechte eind, want zelfs vandaag is het plot angstaanjagend realistisch. 
 

Diversiteit

In het originele boek zijn er geen zwarte personages. De discriminatie in Gilead heeft hen helemaal buitengesloten. In de serie zijn er wel verschillende acteurs van kleur. Zo zijn er Mira, Luke en natuurlijk Hannah, de dochter die Luke met June had. Het zijn altijd of onderdrukte of net vrije personages buiten Gilead, want de commandanten zijn altijd witte mannen. Het is een keuze van Bruce Miller, die bevestigt dat een show met uitsluitend witte acteurs vandaag geen zin zou hebben. In dit en in vele andere opzichten is 'The Handmaid's Tale' een geëngageerde serie, uiteraard ten opzichte van vrouwen, maar ook in de strijd tegen racisme en homofobie. 
 

Vrouwelijke productie

Als je een verhaal vertelt over de kracht en de rechten van vrouwen is het maar correct om daar ook vrouwelijke regisseurs en schrijfsters aan te verbinden. De showrunner, Bruce Miller, begreep goed dat die vrouwelijke blik noodzakelijk was voor een goede realisatie van de serie. Zo werd het schrijven van het plot toevertrouwd aan vijf vrouwen en slechts één man, terwijl de regie in handen ligt van vier vrouwen en één man. Dat is althans het geval voor het eerste seizoen, en het brengt zeker extra kracht in de serie. Reed Morano, de regisseur, is bekroond voor haar werk. 
 

Geen make-up

Het zal niet verbazen dat make-up verboden was voor de vrouwen van Gilead. Dus het zou niet erg realistisch zijn geweest als de actrices zwaar opgemaakt waren. Er werd dus besloten dat ze geen make-up zouden dragen, of in ieder geval niet meer dan nodig is. Ze hebben een lichte make-up om het sterke licht van de projectoren te compenseren, maar dat is alles! Deze keuze komt niet alleen het realisme van de show ten goede, maar brengt ook beter de uitdrukkingen en het leed van de personages naar voren. June is een perfect voorbeeld en de vele close-ups van haar gezicht bewijzen dat. 
 

De bevallingsscène

Elisabeth Moss vertelde dat de ergste scène om te filmen voor haar was om te bevallen in het tweede seizoen. Haar personage, June, bevalt van een langverwachte baby, maar niet alles gaat volgens plan. Ze is alleen, heeft geen medische hulp en moet bevallen met gevaar voor eigen leven en dat van haar kind. De actrice zegt dat kleine Nichole door verschillende baby's werd gespeeld. Om ze op pasgeborenen te laten lijken, moesten ze worden ingesmeerd met kaas of gelei. De baby's haatten het gevoel, dus ze huilden en schreeuwden de longen uit hun lijf. Hoewel dit de scène realistischer maakte, was het voor Elisabeth Moss bijzonder moeilijk om zich te concentreren en in haar rol te blijven. 
 

Tante Lydia

Als je de serie hebt gezien, is de kans groot dat je tante Lydia haat. Ze is vertegenwoordiger van de orde en moet ervoor zorgen dat alle dienstmaagden in de pas lopen en onderdanig blijven. Ze gebruikt lichamelijk geweld en dwingt de vrouwen tot de ergste gruweldaden, zoals elkaar stenigen of toekijken hoe iemand de doodstraf krijgt. Maar de actrice die dit vreselijke personage vertolkt, lijkt helemaal niet op haar. Ann Dowd is, volgens de cast, heel erg lief
 

Reünie

In de serie speelt Alexis Bledel Ofglen, een rebelse bediende die Junes vriendin wordt en ervoor zorgt dat ze zich bij het verzet aansluit. Dit is niet de eerste keer dat de twee actrices het scherm delen, ze hadden namelijk al eerder samengespeeld in de serie 'Mad Men'. Elisabeth Moss vertolkt er een van de hoofdrollen, terwijl Alexis Bledel in seizoen vijf verschijnt. De twee actrices werden dus terug samengebracht door 'The Handmaid's Tale' en hun chemie is explosief.

Bereid je voor op de release van het vierde seizoen op 4 juni via Pickx en bekijk de eerste drie seizoenen nu in de 'Movies & Series catalogus'. Je kan de eerste aflevering van S4 ook bekijken op 8 juni om 22u op Pickx+ (zender 13)! Ontdek het volledig aanbod van Movies & Series via de tv-optie ‘All Stars’ van Proximus Pickx
 
Lees hier alles over 'The Handmaid's Tale'!
 
 
 

Films

Bekijk alles
Top