Jonathan Fournel, finalist (en winnaar) van de Koningin Elisabethwedstrijd: “Stap voor stap”

Muziek | Van de 58 pianisten die dit jaar deelnamen aan de Koningin Elisabethwedstrijd blijven er nu nog zes finalisten over. Zij krijgen van 24 tot 29 mei elk kun kans om de jury te overtuigen. Stuk voor stuk zijn ze ware toptalenten. Proximus Pickx maakte kennis met één van hen: Jonathan Fournel. Update: Jonathan Fournel wist de jury te overtuigen en heeft intussen de prestigieuze wedstrijd gewonnen!

Door Pickx

Deel dit nieuws

Het muzikale verhaal van de Fransman Jonathan Fournel begon op 4 à 5-jarige leeftijd. Toen speelde hij, aangespoord door zijn ouders, voor het eerst piano. Hij droomde er toen nog van om brandweerman, politieagent of archeoloog te worden. Het kleine jongentje was zich nog niet bewust van de prachtige carrière die hem aan de piano te wachten stond. Hij wilde eigenlijk liever trombone spelen en ging soms met lood in de schoenen naar zijn pianolessen, maar Jonathan werd tussen het werken door toch verliefd op zijn instrument, mede dankzij mentors als Gisèle Magnan.
 
Jonathan Fournel reeg de certificaten, diploma’s en internationale muziekprijzen aan elkaar. Sinds 2016 is hij artist in residence in de Muziekkapel en op 27-jarige leeftijd is hij nu een van de finalisten van de Koningin Elisabethwedstrijd. “Na twee jaar voorbereiding ben ik erg blij dat ik deze ervaring mag meemaken”, zegt hij. Een specifiek doel heeft hij niet voor ogen, hij leeft vooral van dag tot dag. “Ik doe het stap voor stap. Natuurlijk was het mijn doel om de finale te halen, maar het belangrijkste voor mij is dat ik me in elke ronde voor de volle 100 procent kan geven. Of ik dan ver geraak of niet, vind ik niet belangrijk. Het werk dat ik in de voorbereiding heb gestoken is zijn eigen beloning. Deze ervaring en de foridabele mensen die ik mocht leren kennen stel ik al enorm op prijs.”

Een intense wedstrijd

Bij een wedstrijd van dergelijk hoog niveau hoort uiteraard een pak intensief werk. Jonathan heeft dan ook gezweet op zijn muzikale interpretaties om er in de finale zo goed mogelijk voor te staan. “De afgelopen twee maanden waren nogal ingewikkeld en intens. Ze bestonden uit heel wat repetities, hoogtepunten en dieptepunten, en de vermoeidheid begint toe te slaan. Gelukkig krijg ik veel steun van mijn naasten.” De stress voor een optreden als dit is onvoorstelbaar. “Ik weet nog niet of ik de zenuwen helemaal onder controle zal kunnen houden. Ik heb daar niet echt een techniek voor. Ik ben gewoonlijk een vrij rustig persoon, maar toen ze bij de eerste ronde mijn naam afriepen, voelde ik toch de druk. In de tweede ronde was ik overmand door stress, zoiets had ik in heel mijn leven nog bijna nooit gevoeld. Ik had mijn hele optreden lang een knoop in mijn maag.”
 
Nu kijkt Jonathan Fournel ongeduldig uit naar zijn finale, aangezien hij een van zijn favoriete concerto’s speelt: Concerto n. 2 in Bes op. 83 van Johannes Brahms. Ook al heeft hij al die vlinders in zijn buik, toch zegt hij door zijn finaleplaats meer zelfvertrouwen te hebben gekregen. Ook optreden met het Nationaal Orkest van België onder leiding van Hugh Wolff noemt hij een grote eer.

Een wedstrijd in tijden van COVID

De Koningin Elisabethwedstrijd ziet er in 2021 een pak anders uit dan gewoonlijk. Het coronavirus gooit nog steeds wat roet in het eten. Jonathan vindt het jammer dat de concerten zonder publiek doorgaan. “Wat ik in mijn vak het liefste doe, is concerten geven. Een verhaal vertellen met de piano en dat delen met een publiek: niets is beter dan dat. Muziek is nu meer dan ooit iets waar we allemaal nood aan hebben. Ik vind het echt jammer dat ik zonder publiek in de zaal zal optreden. Een lege BOZAR, daar wen je toch nooit echt aan.”
 
De finalisten moeten zich ook aan strikte maatregelen houden. Zo moeten ze tot aan het einde van de finaleweek in een bubbel en afgezonderd leven. Gelukkig voelt Jonathan zich er klaar voor en heeft hij al minstens één van de finalisten persoonlijk leren kennen: de Rus Sergei Redkin, ook verbonden aan de Muziekkapel. Nu is het tijd voor opperste concentratie voor de laatste eindspurt. Succes!
 
De finale van de Koningin Elisabethwedstrijd is met de livestream te volgen op Pickx.be via deze link. Ook het slotconcert op 9 juni zal live te volgen zijn.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top