Katelijne Boon, presentatrice van de Koningin Elisabethwedstrijd: "Hallucinant dat er geen publiek is"
Door Pickx
Deel dit nieuws
Heb je ooit zelf de ambitie gehad om deel te nemen?
Boon: “Ik heb wel ooit eens een prijs gewonnen in een zangwedstrijd nadat ik er toevallig in gerold was, maar neen, dat was niets voor mij. Daarom heb ik ook zo’n bewondering voor de deelnemers. Ze zijn van een onwaarschijnlijke orde. Zeker deze wedstrijd vergt een enorme mentale kracht om vol te houden. Het begint al eind april met de loting en wie in de finale raakt is vier weken lang met die wedstrijd bezig. Dat is waanzinnig, maar je ziet dat die kandidaten een soort innerlijk vuur in zich hebben dat hen drijft om bepaalde offers te maken. Gelukkig hebben de meesten ook een leven naast al hun repetities, maar je moet die ingesteldheid al van jongs af aan hebben om dat te kunnen.”
De kandidaten zitten een week in afzondering in de muziekkapel voordat ze hun optreden doen in de finaleweek. Ook dat getuigt van toewijding.
Boon: “Het is inderdaad niet evident om afgesloten te zijn van de buitenwereld, dat hebben we het afgelopen jaar allemaal mogen voelen. Finalist Sergei Redkin zei: ‘We hebben geen gsm’s, maar de muziek zit wel vol beltonen’. Er staat een piano in de kapel waar iedereen zijn naam in de klankkast schrijft. Een grapjas heeft daarin geschreven dat hij een telefoon verborgen heeft onder de trap! (lacht) Voor een Japanner vorige week was dat het ergste dat hem kon overkomen, een week zonder gsm, tablet of computer. Maar vaak zijn de kandidaten nadien wel blij met die digitale detox.”
Ze studeren in de kapel op het verplicht werk dat maandag in première ging. Hoe verloopt dat?
Boon: “Jan Michiels, die in 1991 zelf laureaat was en een uitstekende pedagoog is, studeert het werk op voorhand in om het te kunnen oefenen met het Nationaal Orkest van België. Want ook zij moeten het natuurlijk goed kennen. Dan maken ze voor de kandidaten een soort karaokeversie om hen een idee te geven van hoe het moet klinken. Jan Michiels heeft zichzelf trouwens ook één week de tijd gegeven om het in te studeren om zo aan te voelen of het haalbaar is. En op basis daarvan zijn er al een paar beslissingen genomen in verband met tempi, want net als elk jaar is het een erg moeilijk werk, ook voor het orkest. Om te weten hoe die voorbereiding verloopt, is het interessant om de blog te volgen van hoboïst Bram Nolf op de websites van Klara en de Koningin Elisabethwedstrijd.”
“De kandidaten mogen de opname van het orkest gebruiken om te oefenen, maar krijgen de opname met Jan Michiels maar één keer te horen om een idee te krijgen van de sfeer, de spanningsbogen… Daarnaast kunnen ze, dit jaar online, praten met dirigent Bruno Mantovani en de dirigent van het orkest, Hugh Wolff. Ze kunnen vragen stellen, maar het is echt de bedoeling dat de finalisten zonder hulp van een mentor, pedagoog of leraar een eigen interpretatie kunnen maken van een werk. Dat is een soort meesterproef om te tonen dat je een volwaardig en volgroeid musicus bent.”
Poëtisch of rechtdoorzee
Boon: “Dat er geen publiek is, is hallucinant. Tenslotte wordt kunst gemaakt om te delen met mensen, zodat ze zich verbonden kunnen voelen in een ervaring. Je voelt dat de energie in de zaal minder is dan andere jaren, al is ze er nog wel. Er hangt normaal zo’n aparte sfeer over die finaleronde, je voelt dat iedereen meeleeft met elk moment, en je enthousiasme wordt ook nog eens aangespoord door de mensen die rond je zitten.”
“Daarnaast is het podium vergroot, zodat de muzikanten verder van elkaar kunnen zitten. Ook dat heeft een grote impact op hoe ze samen spelen, want ik hoor bijvoorbeeld dat ze echt moeten reageren op de slag van de dirigent en niet te veel mogen luisteren naar elkaar. Het scheelt maar een haartje, maar toch zit er een fractie vertraging op het geluid en dat kan alles ontwrichten. Ook vertelde de pianostemmer dat hij de piano helemaal anders moet stemmen omdat er geen mensen in de zaal zitten en de akoestiek helemaal anders is. Dat zijn zaken waar je anders eigenlijk niet bij stilstaat.”
“Voor de finalisten voelt het ook anders aan. Normaal maakt het echt indruk op hen om die lange jurytafel te zien waar ongelooflijke sterren schouder aan schouder zitten. Nu zitten ze verspreid, dat geeft een heel ander beeld.”
“Anderzijds hoorde ik dat er via de livestream zo’n 20.000 mensen per sessie keken naar de eerste ronde. Dat is tien keer het publiek dat in BOZAR binnen kan, en dan nog voor de eerste ronde. Nu kan iedereen echt van overal kijken en dat is fantastisch. Het is ook mooi en kwalitatief in beeld gebracht. Je ziet het bijna nergens beter dan thuis. Dus ik denk dat die livestream wel zal blijven bestaan.”
Zitten er grote verrassingen bij de finalisten?
Boon: “Eigenlijk niet, iedereen verdient het helemaal om daar te zitten. Het is alleen jammer dat er dit jaar maar zes zijn en geen twaalf, want iedereen in de eerste ronde verdiende het eigenlijk om door te stromen. Het niveau ligt enorm hoog en het is zo goed als onmogelijk om een favoriet te kiezen. De ene is misschien wat poëtischer en de andere meer rechtdoorzee, maar dat is het enige verschil. Ik ben heel blij dat ik niet in de jury zit.”
De finale van de Koningin Elisabethwedstrijd is met een livestream te volgen op Pickx.be via deze link. Ook het slotconcert op 9 juni zal live te volgen zijn.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Massive Attack komt deze zomer naar Lokerse Feesten
De Britse triphopband Massive Attack speelt op zaterdag 10 augustus op de Lokerse Feesten. Dat heeft de organisatie van het festival vrijdagochtend bekendgemaakt.
-
David Guetta, Tiësto en Swedish House Mafia staan op Tomorrowland
De achttiende editie van Tomorrowland verwelkomt van 19 tot 21 juli en 26 tot 28 juli onder meer Armin van Buuren, David Guetta, Hardwell, Swedish House Mafia en Tiësto in De Schorre in Boom. Bezoekers zullen kunnen genieten van het kruim van de elektronische muziek op maar liefst zestien podia.
-
Europees voorzitterschap België - AI in muziek: ABBA-zanger pleit bij premier De Croo voor betere bescherming muziekauteurs
ABBA-zanger Björn Ulvaeus heeft woensdagvoormiddag op de Wetstraat 16 tijdens een ontmoeting met premier Alexander De Croo een oproep gedaan om op Europees niveau het auteursrecht van componisten beter te beschermen. Ulvaeus was er op bezoek in zijn functie als voorzitter van Cisac, een wereldwijde organisatie van auteursverenigingen. Vooral de impact van artificiële intelligentie (AI) op de muziekindustrie van vandaag werd besproken.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
Dranouter lost met Brihang en Novastar eerste namen voor jubileumeditie
Festival Dranouter heeft dinsdag de eerste namen gelost voor de vijftigste editie, 50 Years Of New Traditions. Onder meer Brihang, Suzanne Vega en Novastar krijgen een plek op de affiche.
-
Rock Werchter lost kransje Belgische namen
Rock Werchter heeft tien artiesten aan de line-up voor komende editie toegevoegd. Niet toevallig gebeurt dat vandaag/maandag, bij de start van de Week van de Belgische Muziek, want op één na zijn het allemaal Belgische artiesten.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Vanaf vandaag/maandag tot en met zondag staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.
-
Pommelien Thijs grote winnaar op uitreiking Gouden K's
Zangeres en actrice Pommelien Thijs heeft zaterdagavond drie van de tien Gouden K's gewonnen. De awardshow van VRT-kinderzender Ketnet, deze keer in het Sportpaleis in Antwerpen, was aan zijn elfde editie toe.
-
Brihang vervoegt affiche van Cactusfestival Brugge
Cactusfestival Brugge voegt de West-Vlaamse rapper Brihang toe aan de affiche voor deze zomer. De organisatie pakte eerder al uit met namen als The War on Drugs, Patti Smith en Brittany Howard. Brihang speelt vrijdag 12 juli in het Minnewaterpark in Brugge.
-
CORE Festival trekt nu ook naar Colombia
CORE, het festivalconcept dat ontsproot uit een samenwerking tussen Tomorrowland en Rock Werchter, keert dit jaar dan wel niet terug voor een derde Brusselse/Belgische editie, maar breidt in het buitenland wel uit. Dit weekend staat CORE gepland in het Mexicaanse Tulum, en de organisatie heeft nu ook een eerste Colombiaanse editie bekendgemaakt, op 11 en 12 mei in de Botanische Tuin van Medellin.
-
Brihang, Tyla en Action Bronson toegevoegd aan affiche van Couleur Café
Het Brusselse wereldmuziekfestival Couleur Café heeft woensdag zes nieuwe namen bekendgemaakt. Onder meer Amerikaanse rapper Action Bronson, Zuid-Afrikaanse r&b-zangeres Tyla, West-Vlaamse Brusselaar Brihang en bigband Nubiyan Twist prijken op de affiche. Het festival vindt plaats op van 28 tot 30 juni.
-
Dour Festival vult affiche aan met Justice, The Blessed Madonna en Kokoroko
Dour festival, dat van 17 tot 21 juli plaatsvindt in de gelijknamige Henegouwse gemeente, heeft zijn affiche aangevuld met vijftig nieuwe namen. Een daarvan is het Franse duo Justice, dat met een nieuw album en zijn electroklanken het festival afsluit.
-
Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Paradise City Festival
Het techno-, dance- en elektrofestival Paradise City heeft woensdag haar eerste namen gelost. Onder meer Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Perk in Vlaams-Brabant.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Van 22 tot en met 28 januari staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.