Katelijne Boon, presentatrice van de Koningin Elisabethwedstrijd: "Hallucinant dat er geen publiek is"
Door Pickx
Deel dit nieuws
Heb je ooit zelf de ambitie gehad om deel te nemen?
Boon: “Ik heb wel ooit eens een prijs gewonnen in een zangwedstrijd nadat ik er toevallig in gerold was, maar neen, dat was niets voor mij. Daarom heb ik ook zo’n bewondering voor de deelnemers. Ze zijn van een onwaarschijnlijke orde. Zeker deze wedstrijd vergt een enorme mentale kracht om vol te houden. Het begint al eind april met de loting en wie in de finale raakt is vier weken lang met die wedstrijd bezig. Dat is waanzinnig, maar je ziet dat die kandidaten een soort innerlijk vuur in zich hebben dat hen drijft om bepaalde offers te maken. Gelukkig hebben de meesten ook een leven naast al hun repetities, maar je moet die ingesteldheid al van jongs af aan hebben om dat te kunnen.”
De kandidaten zitten een week in afzondering in de muziekkapel voordat ze hun optreden doen in de finaleweek. Ook dat getuigt van toewijding.
Boon: “Het is inderdaad niet evident om afgesloten te zijn van de buitenwereld, dat hebben we het afgelopen jaar allemaal mogen voelen. Finalist Sergei Redkin zei: ‘We hebben geen gsm’s, maar de muziek zit wel vol beltonen’. Er staat een piano in de kapel waar iedereen zijn naam in de klankkast schrijft. Een grapjas heeft daarin geschreven dat hij een telefoon verborgen heeft onder de trap! (lacht) Voor een Japanner vorige week was dat het ergste dat hem kon overkomen, een week zonder gsm, tablet of computer. Maar vaak zijn de kandidaten nadien wel blij met die digitale detox.”
Ze studeren in de kapel op het verplicht werk dat maandag in première ging. Hoe verloopt dat?
Boon: “Jan Michiels, die in 1991 zelf laureaat was en een uitstekende pedagoog is, studeert het werk op voorhand in om het te kunnen oefenen met het Nationaal Orkest van België. Want ook zij moeten het natuurlijk goed kennen. Dan maken ze voor de kandidaten een soort karaokeversie om hen een idee te geven van hoe het moet klinken. Jan Michiels heeft zichzelf trouwens ook één week de tijd gegeven om het in te studeren om zo aan te voelen of het haalbaar is. En op basis daarvan zijn er al een paar beslissingen genomen in verband met tempi, want net als elk jaar is het een erg moeilijk werk, ook voor het orkest. Om te weten hoe die voorbereiding verloopt, is het interessant om de blog te volgen van hoboïst Bram Nolf op de websites van Klara en de Koningin Elisabethwedstrijd.”
“De kandidaten mogen de opname van het orkest gebruiken om te oefenen, maar krijgen de opname met Jan Michiels maar één keer te horen om een idee te krijgen van de sfeer, de spanningsbogen… Daarnaast kunnen ze, dit jaar online, praten met dirigent Bruno Mantovani en de dirigent van het orkest, Hugh Wolff. Ze kunnen vragen stellen, maar het is echt de bedoeling dat de finalisten zonder hulp van een mentor, pedagoog of leraar een eigen interpretatie kunnen maken van een werk. Dat is een soort meesterproef om te tonen dat je een volwaardig en volgroeid musicus bent.”
Poëtisch of rechtdoorzee
Boon: “Dat er geen publiek is, is hallucinant. Tenslotte wordt kunst gemaakt om te delen met mensen, zodat ze zich verbonden kunnen voelen in een ervaring. Je voelt dat de energie in de zaal minder is dan andere jaren, al is ze er nog wel. Er hangt normaal zo’n aparte sfeer over die finaleronde, je voelt dat iedereen meeleeft met elk moment, en je enthousiasme wordt ook nog eens aangespoord door de mensen die rond je zitten.”
“Daarnaast is het podium vergroot, zodat de muzikanten verder van elkaar kunnen zitten. Ook dat heeft een grote impact op hoe ze samen spelen, want ik hoor bijvoorbeeld dat ze echt moeten reageren op de slag van de dirigent en niet te veel mogen luisteren naar elkaar. Het scheelt maar een haartje, maar toch zit er een fractie vertraging op het geluid en dat kan alles ontwrichten. Ook vertelde de pianostemmer dat hij de piano helemaal anders moet stemmen omdat er geen mensen in de zaal zitten en de akoestiek helemaal anders is. Dat zijn zaken waar je anders eigenlijk niet bij stilstaat.”
“Voor de finalisten voelt het ook anders aan. Normaal maakt het echt indruk op hen om die lange jurytafel te zien waar ongelooflijke sterren schouder aan schouder zitten. Nu zitten ze verspreid, dat geeft een heel ander beeld.”
“Anderzijds hoorde ik dat er via de livestream zo’n 20.000 mensen per sessie keken naar de eerste ronde. Dat is tien keer het publiek dat in BOZAR binnen kan, en dan nog voor de eerste ronde. Nu kan iedereen echt van overal kijken en dat is fantastisch. Het is ook mooi en kwalitatief in beeld gebracht. Je ziet het bijna nergens beter dan thuis. Dus ik denk dat die livestream wel zal blijven bestaan.”
Zitten er grote verrassingen bij de finalisten?
Boon: “Eigenlijk niet, iedereen verdient het helemaal om daar te zitten. Het is alleen jammer dat er dit jaar maar zes zijn en geen twaalf, want iedereen in de eerste ronde verdiende het eigenlijk om door te stromen. Het niveau ligt enorm hoog en het is zo goed als onmogelijk om een favoriet te kiezen. De ene is misschien wat poëtischer en de andere meer rechtdoorzee, maar dat is het enige verschil. Ik ben heel blij dat ik niet in de jury zit.”
De finale van de Koningin Elisabethwedstrijd is met een livestream te volgen op Pickx.be via deze link. Ook het slotconcert op 9 juni zal live te volgen zijn.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Bonnie Tyler @ Koninklijk Circus, Brussel
-
More Than Words @ Koninklijk Circus, Brussel
-
In memoriam: van deze muzieksterren moesten we in 2023 afscheid nemen
Ook in 2023 moesten we afscheid nemen van grote en kleine muzieksterren die het tijdelijke voor het eeuwige ruilden. Dit zijn de prominentste namen in binnen- en buitenland op het treurige lijstje van overledenen.
-
Bart Peeters @ De Roma, Antwerpen
-
De beste tijdloze nummers om het nieuwe jaar mee in te luiden
In Vlaanderen staat de radio deze tijd van het jaar al in het teken van tijdloze liedjes, maar voor wie toch nog op zoek is naar enkele nummers die altijd scoren als je het nieuwe jaar goed wil inluiden, somt Pickx enkele favorieten op. Dit zijn enkele liedjes van doorheen de jaren die erg toepasselijk zijn voor de start van het nieuwe jaar.
-
‘A Swinging Christmas’: vier kerstavond op Pickx+ met Yannick Bovy
De Antwerpse crooner is intussen al enkele jaren dé voorvechter in Vlaanderen voor bigband- en swingklassiekers. Op 14 december gaf hij, geïnspireerd door iconen als Frank Sinatra, Dean Martin en Sammy Davis Jr., een concert vol warme kerstklassiekers. En dat optreden is op kerstavond te herbeleven op de exclusieve zender Pickx+.
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen