Met de negende etappe van Castel di Sangro naar Campo Felice wacht morgen in de Giro een nieuwe krachtmeting tussen de klassementsrenners. De rit van 158 kilometer eindigt met een aankomst bergop.
De rit telt 3400 hoogtemeters, net zoals de eerste aankomst bergop in de etappe naar Sestola van afgelopen donderdag. Al liggen er in deze rit wel vier gecategoriseerde beklimmingen: twee van tweede categorie, één van derde categorie en de aankomst op Campo Felice van eerste categorie.

Eigenlijk gaat het voortdurend op en af. De eerste col van de dag, de Passo Godi van tweede categorie, telt 13,9 km aan 4,1%. Een opwarmer dus, waarna het in dalende lijn gaat naar een niet gecategoriseerde klim: de Fonte Ciarlotto. 

Daarna wacht met de Forte Caruso een col van derde categorie, 12,7 km aan 4,5%, om dan te eindigen met een drietrapsraket. Eerst is er de beklimming van de Ovindoli (2e categorie), 13,1 km lang aan 4%, waarna de renners op een plateau blijven om zo koers te zetten naar nog een klein knikje: de Rocca di Cambio. Tot slot is er nog de slotklim naar Campo Felice. 

Die slotklim is niet echt lang: 6,6 km aan 5,8%, maar de verrassing wacht op het eind met een grindstrook van 1,6 km. Die omvat het steilste gedeelte van de klim (gemiddeld is deze strook 8,6%) met uitschieters tot 12%. 

"Ik vermoed dat er wel één en ander zal veranderen in het klassement na deze etappe", zei Remco Evenepoel voor de start van de zevende etappe. "Ik heb het profiel even bekeken. Het wordt morgen zwaar, heel zwaar. Ineos zal er de beuk ingooien", vermoedt de renner uit Schepdaal. 

Overigens is Evenepoel niet meteen opgezet met het onverharde slot van de slotklim. "Dat is leuk, maar toch wel een beetje sensatie ook", sprak hij bij Sporza. "Het gaat al een hele dag op en af en op het einde komt er dan nog een gravelstrook bij. Als je daar een lekke band krijgt, dan kan dat zware gevolgen hebben. Moet dat in een bergrit? Neen, ik denk het niet. In de rit naar Montalcino bijvoorbeeld (de 13e etappe op woensdag) weet je dat er 35 km grindstroken werden opgenomen. Maar morgen kan het heel veel slecht doen aan je Giro."