Vrouwelijke rockbands om nooit te vergeten

Morgenavond zendt Canvas ‘The Go-Go’s’ uit, een documentaire over een van de eerste volledig vrouwelijke rockbands. Hoewel heel wat vrouwelijke bands lang hebben moeten aanhoren dat ze bijvoorbeeld geen instrumenten konden bespelen of te veel sexappeal hadden - opmerkingen die meestal van mannen kwamen - moeten ze ook vandaag vaak nog tegen stereotypen opboksen. Toch zijn er heel wat vrouwelijke bands die mee de muziekgeschiedenis hebben bepaald. Wham bam!: Pickx schetst een kort portret van enkele van die bands. 

The Go-Go’s

De Amerikaanse punkrockband The Go-Go’s werd in het Los Angeles van 1978 opgericht. Met hun debuutalbum ‘Beauty and the Beat’ was het meteen raak: het album, uitgebracht in 1981, haalde nummer één in de Billboardlijst van de bestverkochtte albums. Een unicum want tot op vandaag is het de enige vrouwelijke band met nummers die ze zelf hebben geschreven en uitgevoerd die dat is gelukt. Volgens AllMusic is ‘Beauty and the Beat’ een van de sleutelalbums van de Amerikaanse new wave, met hits als ‘Our Lips Are Sealed’ en ‘We Got the Beat’. Het albums bleef zes opeenvolgende weken op één staan en er werden uiteindelijk meer dan twee miljoen exemplaren van verkocht. In de docu ‘The Go-Go’s’ graaft regisseur Alison Ellwood in de geschiedenis van de band rond frontzangeres Belinda Carlisle en blikt hij terug op hun werk en hun onderlinge relaties waarbij drank en drugs hun tol gingen eisen.
 
Bekijk ‘The Go-Go’s’ morgenavond om 23u10 op Canvas of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil!


The Runaways

Vrouwen kunnen niet rock ‘n’ rollen. Dat was de attitude in de jaren 70 in de door mannen gedomineerde rockpers en muziekwereld. Ook The Runaways, een band die in 1975 in Los Angeles werd opgericht, ontsnapten niet aan dat soort beledigingen, ook al waren ze getalenteerde muzikanten en traden ze op in het voorprogramma van bands als Cheap Trick,  Van Halen en Talking Heads. Hun debuutalbum ‘The Runaway’s’, met de bekende hit ‘Cherry Bomb’ werd achteraf door diezelfde muziekpers anders wel vergeleken met Led Zeppelin en Aerosmith. Over The Runaways, die in Japan nogal populair waren, is ook een Hollywoodbiopic gedraaid met Dakota Fanning in de rol van frontzangeres Cherie Currie en Kristen Stewart in de rol van gitarist Joan Jett. De film is een bewerking van Cherie Currie’s biografie ‘Neon Angel: A Memoir of an Runaway’. 


The Slits

The Slits waren een van de eerste Britse punkbands en hun debuutalbum ‘Cut’, met de iconische cover waarop de bandleden halfnaakt en onder de modder zijn afgebeeld, wordt een van de meest bepalende albums van het post-punk tijdperk genoemd. Nirvana-frontman Kurt Cobain plaatste het nummer ‘Typical Girls’ zelfs in zijn top 50 favoriete opnames aller tijden. Hun baanbrekende mix van punkroots, Afropop en reggae, een invloed van de legendarische producer Dennis Bovell, maakte van The Slits niet alleen vrouwelijke pioniers vanuit een muzikaal maar ook vanuit een vrouwelijk oogpunt. Je hoort de invloed van The Slits ook in hedendaagse bands als Big Joanie of bij Björk.


The Ronettes

Met hun zoet gepolijste harmonieën, kattenoog-achtige make-up en suikerspinkapsels voegden The Ronettes een stoere New Yorske straatsmaak toe aan het maagdelijke meisjesgroepmodel van de vroege jaren 60. Hun grootste hits, zoals ‘Be My Baby’ en ‘Baby, I Love You’, belichaamden ook de krachtige ‘wall of sound’-esthetiek, met galmende backbeat en zwellende strijkers van hun producer Phil Spector. The Ronettes bestonden uit de zussen Estelle en Veronica Bennett en hun nicht Nedra Talley maar het was vooral Estelle die een bijzonder flair voor mode en design had. Met ‘Be My Baby’, goed voor twee miljoen verkochte exemplaren, scoorden ze onmiddellijk een hit en andere nummers van hen, zoals ‘(The Best Part of) Breakin’ Up’ en ‘Walking in the Rain’ groeiden ook uit tot klassiekers. 


Bikini Kill

De woede en het politieke engagement van Pussy Riot? Je vond het in de vroege jaren 90 al terug bij Bikini Kill, een Amerikaanse band uit Olympia, Washington, die geldt als het vlaggenschip van de riot grrrl-beweging. ‘Girls to the front!’, riep de band bij de aanvang van hun concerten en zo werd de ‘mosh pit’ (de ruimte pal voor het podium waar fans wild tegen elkaar aan beuken) ook door vrouwelijke concertgangers ingenomen. De muziek van Bikini Kill is sterk beïnvloed door hardcore en de snerende punk van bands als The Sex Pistols of X-Ray Spex. In 1993 bracht Bikini Kill ook de single ‘New Radio’ uit, een legendarische samenwerking met Joan Jett. Na twee EP’s en compilatiealbums ging de band in 1997 uit elkaar om in 2019 en 2020 weer bij elkaar te komen voor enkele tournees. Over Kathleen Hanna, de uitgesproken feministische zangeres van de band, werd in 2013 nog een documentaire gedraaid, ‘The Punk Singer’.


Muziek

Bekijk alles
Top