Drinken zoals een filmster: een handleiding

Het is zover: we mogen weer terrasjes doen vanaf dit weekend! Om dat te vieren lanceert Proximus Pickx enkele suggesties voor stoere en frivole drankjes, geïnspireerd door roemrijke film of tv-personages.

James Bond

Laat ons starten met wellicht de bekendste drinker van allen: James Bond en zijn befaamde vodka-martini. ‘Shaken, not stirred.’ Of course. Zowel in de boeken als in de films laaft de Britse geheim agent zich aan zijn favoriete alcoholische drankje.

Maar het is pas in 2006, bij de release van ‘Casino Royale’, dat we echt zicht krijgen op het recept van zijn geliefde vodka-martini. 3 eenheden Gordon-gin, 1 eenheid vodka, 1 eenheid Lillet en citroenzeste. Dit alles in een champagneglas geserveerd. Hij vernoemt het brouwsel naar een Bond-girl: Vesper (Lynd).


'Casino Royale' is beschikbaar in de Proximus VOD-catalogus. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’- of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening, of ga rechtstreeks naar de VOD-catalogus online!

Jeffrey “The Dude” Lebowski

The White Russian kende een fameuze populariteitsboost nadat de broers Coen het in hun film ‘The Big Lebowski’ (uit 1998) opvoerden. Het betreft een cocktail op basis van vodka, koffielikeur en crème.

Zowat heel de film door zien we protagonist Jeffrey “The Dude” Lebowski met die cocktail door het beeld schuifelen. Geboren luiaard als hij is, moet hij soms inventief zijn met het recept: wanneer er geen crème meer in huis is, vult hij zijn drankje bijvoorbeeld aan met melkpoeder.

In Engeland -het zal je niet verbazen- inspireerde de film zelfs tot een drankspel: elke keer The Dude zichzelf een cocktail uitschenkt, doet de kijker mee. Plezier gegarandeerd!

Carrie Bradshaw

De heldin uit ‘Sex and the city’, Carrie Bradshaw, zegt nooit neen tegen een Cosmopolitan. De cocktail was tot voor de serie amper bekend, maar door Carrie en co werd het ondertussen een regelrechte klassieker op de drankkaart.

Kenners noemen de Cosmopolitan de laatste echte klassieke cocktail, alles wat daarna kwam wordt als modern bestempeld. De vele inspanningen en creativiteit van barmannen- en vrouwen overal ter wereld ten spijt om nieuwe klassiekers te proberen lanceren.

Voor de roze Cosmo is een scheut vodka nodig, aangelengd met triple sec, een schijfje limoen en veenbessensap.

Homer Simpson

We kunnen moeilijk rond de bekendste animatieheld Homer Simpson en zijn onafscheidelijke Duff Beer. Matt Groening, de bedenker van ‘The Simpsons’, koos voor die naam als parodie op het bestaande Amerikaanse bier Budweiser.

Homer consumeert doorheen de afleveringen astronomische hoeveelheden Duff-bier, bij voorkeur in zijn stamcafé, bij Moe. Duff werd zowaar gecommercialiseerd en is in de VS te vinden in de betere speciaalzaken.

Ooit waagde Homer zich aan een zijstapje en bedacht hij een eigen cocktail op basis van hoestsiroop: de Flaming Homer. Die nadien trouwens de Flaming Moe zou worden, toen zijn ‘goede vriend de barman’ met het idee ging lopen.

Hannibal Lecter

Het hoofdpersonage uit ‘Silence of the Lambs’, vertolkt door Anthony Hopkins en gecreëerd door schrijver Thomas Harris, is een liefhebber van het fijnere alcoholische werk. Rode wijnen met name, en dan meer specifiek de Italiaanse Chianti.

Al even legendarisch als zijn passie voor wijn is Lecters voorkeur voor bijpassend vlees. “Een overheidsmedewerker probeerde me ooit te testen. Ik heb zijn lever gedegusteerd met wat tuinboontjes en een uitstekende Chianti”, aldus de kannibalistische psychopaat in een openhartig gesprek met rechercheur Clarice Starling.

In 2013 lanceerde het brouwhuis Alamo Drafthouse een gamma wijnen dat refereert aan het sinistere personage uit ‘Silence of the Lambs’: de Cannibal Chianti.

Don Draper

De blitse reclameboy uit ‘Mad Men’, Don Draper, bekroont een succesvolle zakelijke deal liefst met een Old Fashioned. Het drankje op basis van bourbon werd op die manier bijna een op zich staand personage in de populaire tv-reeks over de Amerikaanse jaren 60 en de opkomst van de advertentiemarkt.

Nochtans niet moeilijk om te maken (een scheut bourbon, met een klontje suiker, wat bitters, een kers en een sinaasappelschil), beleefde de Old Fashioned een heuse revival vanaf 2007. In New York is het de favoriete drank van vele nette heren en hipsters, in Europa zijn het vooral de iets chiquere bars die het aanbieden op hun cocktailkaart.

Series

Bekijk alles
Top