Aanstaande zaterdag 8 mei scheuren de piloten met hun elektromotor door het Prinsdom Monaco. Grote primeur dit jaar: de Formule E zal exact hetzelfde parcours afleggen als dat van de Grand Prix Formule 1. Een historische nieuwigheid voor de coureurs, waaronder onze landgenoot Stoffel Vandoorne die momenteel tweede staat in het algemeen klassement.
Ze is nog in volle ontwikkeling, maar de Formule E blijft terrein winnen. Natuurlijk kan het elektrische kampioenschap (nog?) niet concurreren met de klassieke F1. Maar de opkomst van formule E wordt steeds tastbaarder. Dit blijkt nog maar eens uit de grote nieuwigheid die dit jaar de 7e manche van het kampioenschap te wachten staat in Monaco: de elektrische eenzitters zullen exact dezelfde route volgen als die van de historische Formule 1 Grand Prix, waar de beste coureurs uit de geschiedenis hebben getriomfeerd.
 
Het Prinsdom was al vier keer gastheer van het Formule E-kampioenschap, maar tot nu toe waren de prestaties (en in het bijzonder de batterijen) van de elektrische wagens niet sterk genoeg om ze het volledige circuit te laten rijden dat voor de F1 was voorgesteld. De route werd daarom tot nu toe gehalveerd.
 
In 2021 is dat echter veranderd. De nieuwe generatie e-auto's, de GEN2, is nu in staat om het circuit in zijn geheel te bedwingen en kan dus de meest legendarische passages van de Monaco-route passeren: de heuvel Sainte Devote, de Place du Casino, de haarspeldbocht van het Loews-hotel (nu Fairmont Hotel), het Portier-gedeelte en de iconische tunnel. Die laatste zal voor het eerst in zijn geschiedenis ook worden verlicht door LED-lampjes (vereist voor de Formule E).
 
Een kampioenschap dat meer dan ooit open ligt
 
Toch zal dit parcours de elektrische auto’s zwaar op de proef stellen en zullen de coureurs slim met hun energie moeten omgaan. Elke piloot droomt ervan om als eerste in de geschiedenis van de formule E over de finish te komen op zo'n legendarisch parcours.
 
Het was de Fransman Jean-Éric Vergne van DS Techeetah die in 2019 de laatste E-Prix van Monaco won. De Zwitser Sébastien Buemi (Nissan) won al twee keer op de Rots van Monaco. Maar dit jaar wordt het Formule E-wereldkampioenschap heviger betwist dan ooit tevoren.
 
In de eerste zes ronden van het kampioenschap werden vijf verschillende coureurs gekroond. Alleen Nyck De Vries (Mercedes) wist een dubbele overwinning te halen, en staat daardoor logischerwijs bovenaan het klassement met 57 punten. Hij wordt gevolgd door zijn teamgenoot, onze landgenoot Stoffel Vandoorne (48 ptn). De Brit Sam Byrd van Jaguar voltooit het podium met 43 punten (hij staat echter op punten gelijk met de 4de, Robin Frijns van Envision Virgin Racing).
 
Vandoorne op wisselstroom
 
Vandoorne wisselt dit seizoen het goede met het minder goede af. Na een weinig inspirerende start in de eerste twee rondes in Saoedi-Arabië (8de en 13de), beleefde hij twee totaal tegenovergestelde dagen in Rome. Op zaterdag moest de Kortrijkzaan noodgedwongen stoppen nadat hij de controle over zijn wagen verloor. De volgende dag, nadat hij vanaf de vierde positie was gestart, passeerde de Belg zijn rivalen om zijn eerste succes van het seizoen te claimen.
 
Eind april maakte Vandoorne ook al een opgemerkte passage in Valence. Zaterdag eindigde de Belg als derde ondanks zijn start vanaf de laatste positie. Hij wist te profiteren van een surrealistisch einde van de race, waarbij veel coureurs tot stilstand kwamen vanwege energietekort tijdens de race. Maar op zondag werd Vandoorne dan weer gedwongen tot zijn tweede opgave van het seizoen na contact met Sébastien Buemi.
 
Aanstaande zaterdag kan de Mercedes-coureur een dubbelslag slaan in de enige meest betwiste ronde op de Rots: zijn plaats en die van zijn team in het klassement consolideren en zichzelf een historische overwinning gunnen op een van de meest legendarische circuits in de motorsport.