In het vorige dossier “De strategie van Pokémon: het ABC van deze wondere wereld” kwam je alles te weten over stats, movesets en de verschillende types. Nu is het tijd om nog wat dieper in de mooie wereld van Pokémon te duiken. Enkel zo kan je namelijk de beste Pokémontrainer worden en gevechten winnen.

Het is dus wel belangrijk dat je je eerste stappen als trainer al hebt gezet en dat je de vorige tips en tricks kent. Anders voel je je als een Magikarp die een Gyarados in de ogen kijkt met enkel de move splash om zich te verdedigen. En uiteraard brengt die aanval geen enkele schade toe.

Wat ontdek je vandaag allemaal? We beginnen met items en natures. Daar hadden we in het vorige dossier geen tijd voor en dus gaan we daar in dit dossier mee aan de slag.

Daarna kom je te weten hoe je het ware potentieel van je Pokémon kan waarmaken met sleutelrollen. Daar heb je een heel klein beetje kennis van de Engelse taal voor nodig en wat kennis over de strategic tier.

Van de eerste tot de laatste generatie

In het eerste dossier gingen we dieper in op de basisprincipes uit de eerste generatie. Maar wat dan met de strategie van de achtste en de laatste generatie? Die veranderingen nemen we even onder de loep, want die hebben ook de metagame danig op de schop gegooid (metagame is de verzameling van strategieën en methodes die spelers hebben ontdekt bovenop wat de makers hadden voorzien nvdr.)

– De verschillende Pokémon (die trouwens allemaal geregistreerd worden in de Pokédex) zijn van 151 (eerste generatie) naar maar liefst 898 gegaan. Dat betekent dus veel meer mogelijkheden in gevechten! Hun strategic tier, ofwel de wijze waarop Pokémon in categorieën worden verdeeld, is danig veranderd door de krachten van deze nieuwe monsters en door het gebruik van de gamers.

– De stat ‘Special’ is in twee gesplitst: Special Defense en Special Attack en dit sinds de tweede generatie.

– De tabel met elementen is van 15 naar 18 uitgebreid: bovenop de basistypes kennen we nu ook Steel, Dark (sinds de tweede generatie) en Fairy (sinds de zesde generatie). Check zeker eens de tabel met de verschillende types om de sterktes en zwaktes te ontdekken.

– Er zijn 164 aanvallen voor de eerste generatie. In de laatste game kan je maar liefst 744 verschillende moves gebruiken.

– Er zijn heel wat nieuwe items bijgekomen.

– Sinds de 6de generatie kan je ook gebruikmaken van mega-evoluties, Z moves en Gigamax. Deze zijn wel eigen aan generaties en daarom bespreken we dit niet in dit dossier.

De natures

Elke Pokémon komt uit een ei en heeft een bepaalde nature waardoor sommige stats een boost krijgen van 10%. Een Pokémon met de nature Lonely, Brave, Adamant of Naughty krijgen bijvoorbeeld een boost voor Attack. Dat betekent ook dat een andere skill minder snel zal evolueren. De bedoeling is om de stats van je Pokémon goed te kennen en de nature zo te gebruiken dat je een bepaalde stat van je Pokémon extra in de verf kan zetten. Een Gengar van level 100 met de juiste nature, kan zo een Special Attack van 330 hebben in plaats van 300. Dat verschil kan in bepaalde situaties betekenen dat je een gevecht wint of verliest…

Held items

Vanaf de tweede generatie kan je een Pokémon ook een item geven. Die items vind je overal wat in de game en geven je Pokémon dat tikkeltje extra kracht. In het heetst van de strijd kan ook dat kleine verschil uiteindelijk de doorslag geven.

In een toernooi kan je jouw zes Pokémon een item geven, maar dat moet dan wel telkens een ander item zijn. Daarom is het ook zo belangrijk om je team goed op te bouwen en je verschillende Pokémon ook verschillende rollen te geven.

In deze lijst ontdek je de meest gebruikte items:

Choice Specs/Choice Scarf/Choice Band: deze items worden vaak gebruikt om de aanvallende stats te boosten. De Choice Specs verhogen de Special Attack, Choice Scarf verhoogt Speed en de Choice Band boost je Attack. Ze vermenigvuldigen de offensieve stat met 1,5, maar de Pokémon kan wel maar één aanval gebruiken. Die aanval kan je veranderen bij elke wissel/switch van de Pokémon.

De Focus Sash voorkomt dat je Pokémon met één hit KO is (One Hit Knock-Out). Je Pokémon heeft dan nog 1 HP.

Met de Life Orb kan je 30% meer schade aanrichten met een fysieke of speciale aanval. Maar je verliest bij elke aanval wel 10% van je HP.

Met de Assault Vest verhoog je jouw Special Defense met 50%, maar kan je wel geen status aanvallen gebruiken (enkel Me First).

De Power Herb zorgt ervoor dat je een aanval waar je normaal gezien twee beurten voor nodig hebt (dus één beurt om op te laden, één beurt om aan te vallen) nu in één beurt kan doen.

Er zijn ook heel wat items die iets defensiever zijn. Zo heb je Leftovers (je Pokémon herstelt elke beurt 1/16 HP), berries (er zijn verschillende bessen met verschillende effecten van efficiëntere aanvallen tot het herstellen van HP), Rocky Helmet (de Pokémon van je tegenstander verliest 1/6 HP wanneer die een fysieke aanval gebruikt tegen je Pokémon) en Heavy-Duty Boots (waarmee je de effecten van Entry Hazards negeert).

De strategische rollen

We haalden het daar straks al even aan, maar de items die je aan je Pokémon geeft, komen pas helemaal tot hun recht wanneer je ook gaat nadenken over de rol van je Pokémon in je team.

De Choice Items worden meestal gegeven aan een physical of special sweeper. Een Pokémon dus die zoveel mogelijk schade moet toebrengen aan je tegenstander. Die Pokémon combineert dus een hoge Speed stat met een stevige Attack of Special Attack. De Pokémon met één of twee aanvallen KO krijgen, is dus het doel. Meestal hebben deze Pokémon wel iets minder sterke andere stats waardoor je tegenstander die mindere stats ook kan uitbuiten. Er bestaan ook enkele sweepers met ook sterke algemene stats. De Choice Objects worden bij sweepers gebruikt om de Attack of Special Attack van de Pokémon nog extra te verhogen zodat je een tegenstander in één klap kan uitschakelen. De Choice Scarf maakt je Pokémon sneller. Je kan het item dus geven aan een Pokémon die al een hoge Attack of Special Attack heeft, waardoor je je tegenstander kan verrassen met ook nog eens hoge Speed.

 

Er bestaan verschillende sweepers, zowel physical als special sweepers. Zo zijn er:

De Sword Dancer gebruikt de aanval Swords Dance, waarmee de Pokémon zijn Attack verhoogt met 2 punten. Na enkele keren is je physical sweeper een serieus oorlogswapen en sloopt die de ene na de andere Pokémon van je tegenstander. Sterke sword dancers zijn Garchomp en Scizor.

De Dragon Dancer is een Pokémon die de move Dragon Dance gebruikt en zijn Attack en Speed met 1 punt verhoogt. Pokémon zoals Dragonite, Altaria en Charizard zijn wellicht de bekendste. De Pokémon hebben al mooie stats, maar worden nog sterker naarmate het gevecht vordert.

Een Choice Bander gebruikt de Choice Band om de stat Attack te verbeteren met 50% door maar één aanval te gebruiken. Metagross en Scizor zijn de bekendste voorbeelden.

De Choice Specs is een special sweeper die Choice Specs gebruikt en ook maar één aanval gebruikt. Gengar en Gardevoir bijvoorbeeld.

De Calm Minder is ook een special sweeper en gebruikt de move Calm Mind om zijn Special Attack en Special Defense met 50% te verhogen. Calm Mind wordt ook vaak gebruikt door sommige stallers zoals Suicune en ook Alakazam is een goede Calm Minder.

Andere sweepers zijn Cursers (die Curse gebruiken om de stats te boosten), Glass Canons (die heel veel schade aanrichten voor ze KO zijn, vaak door lage Defense) en Life Orbers (die Life Orb gebruiken).

We leggen de focus nu even op defensieve strategische rollen: Stallers. Hun rol is om zo lang mogelijk staande te blijven op het terrein en om klappen te incasseren. Vaak hebben ze heel veel HP en een hoge Defense (gewone Defense of Special Defense). Zij moeten proberen om sweepers te blokkeren.

Daar bestaan drie verschillende strategieën voor, waarvan 2 die door stallers vaak gebruikt worden.De eerste bestaat eruit om zoveel mogelijk klappen op te vangen en ondertussen moves te gebruiken zoals Rest en Wish om jezelf te herstellen. Je geeft de Pokémon van je tegenstander dan nog een status zoals poisoned of burned. Een vergiftigde Pokémon verliest elke beurt meer en meer HP, terwijl een burned Pokémon naast schade oplopen ook nog eens minder schade toebrengt met zijn aanvallen.

Ook Entry Hazards spelen hier een belangrijke rol. Je Pokémon gebruikt dan een aanval zoals Pointed Stones of Spikes. Daardoor verliest de Pokémon van je tegenstander HP wanneer die in het terrein komt. Als je tegenstander vaak wisselt, kan je de verschillende Pokémon van je tegenstander heel veel schade toebrengen. Dit soort gevechten komt regelmatig voor. Een gevecht waarbij je als trainer moet wisselen omdat je Pokémon in het nadeel is. Ondertussen verlies je HP door de entry hazard of door de status van de Pokémon.

Wishers gebruiken dan weer de move Wish om HP te herstellen en Sleep Talkers gebruiken de combinatie van Rest (je Pokémon valt in slaap maar herstelt volledig) en Sleep Talk (je brengt schade toe terwijl je slaapt). De Pseudo-Passer gebruikt dan weer moves om het speelveld aan te passen en aanvallen als Protect (verhoogt de Defense van heel je team) en Light Wall (verhoogt Special Defense van heel je team) of Trick Room, waarmee de snelste Pokémon plots de traagste worden en vice versa.

De afbeelding hieronder toont een Trick Room-team met Rhyperior, heel trage Pokémon maar wel met een fenomenale aanval, en met Mimikyu (die Trick Room gebruikt). Op die manier kan Rhyperior als eerste beginnen en enorm veel schade toebrengen aan Gengar, een special sweeper die hier heel traag wordt.

Een tweede tactiek is om de strategie van je tegenstander in de kiem te smoren. Als hij zijn stats verhoogt dan kan je dat counteren met aanvallen zoals Mist. Je kan een switch forceren met Dragon Tail of Roar en verhinder dat hij aanvallen zoals Spikes gebruikt.

Nog wat voorbeelden van stallers:

Hazers (Pokémon die haze gebruiken), Pseudo-Hazer (Pokémon die een gelijkaardige move gebruiken), Defogers (met defog verwijder je wijzigingen aan het speelveld), Rapid Spinners (zelfde principe als de Defogers, maar dan met Rapid Spin).

Wat is een strategic tier?

Je kon in dit dossier al lezen dat Pokémon onderverdeeld worden volgens een strategic tier, een rangschikking op basis van hun kracht en hoe vaak ze worden gekozen door gamers.

Je moet met enkele dingen rekening houden: het eerste is dat deze rangschikking gemaakt is door de community en voor niet-officiële toernooien van de licentie (eenvoudige regels voor de deelnemers). Zo heb je helemaal geen legendary nodig, maar één Pokémon uit ‘Uber‘ kan volstaan om, door de sterke stats, de tegenstander weg te vagen. De niet-officiële regels die ook gehanteerd worden in toernooien van de community, zorgen ervoor dat wedstrijden evenwichtiger zijn en tactiek nodig is om te winnen. Daarom dat kennis van alles wat we tot nu toe hebben gezegd zo belangrijk is, want wedstrijden kunnen lang duren. Erg lang. De licentie heeft ook haar eigen regels die we plaatsen onder VCG voor Video Game Championship.

Deze regels worden bijgehouden door de website Smogon University en dit is eigenlijk een encyclopedie voor tactieken van Pokémon. De community van Smogon kent ook een simulator van online Pokémon gevechten, maar daarover vertellen we later meer in een ander dossier. Nog een belangrijk punt. Het verschil tussen de regels van Smogon en van VCG, is dat de regels elk jaar veranderen door de nieuwigheden die elke generatie, elke game met zich meebrengt. Net als de Pokémon zelf, evolueren dus ook de regels.

Uber : Uber zijn de sterkste Pokémon en zorgen voor een te groot voordeel als je zo’n Pokémon in een gevecht gebruikt. Deze Pokémon mogen dan ook zo goed als nooit gebruikt worden in een competitie. Legendarische Pokémon (maar niet allemaal!) zijn Ubers, maar ook andere Pokémon vallen daar soms onder. Zo is Cinderace (de laatste evolutie van de fire starter Pokémon van de laatste generatie) te sterk. Net als Darmanitan (Galarian) en Urshifu (Fight/Dark).

Over Used (OU) zijn de Pokémon die je het vaakst zal zien in competities door hun voordelige stats en hun talenten.(wist-je-datje: alle teams die hun strategie bouwen op de verandering van het klimaat hebben altijd al deel uitgemaakt van de Over Used). Pokémon die hieronder vallen zijn: Zeraora (een semi legendarische Pokémon), Tyranitar, Slowking (Galarian) en Regieleki.

Under Used (of UU, Engels voor te weinig gebruikt) zijn te zwak voor de Over Used klasse. Toch worden deze Pokémon nog regelmatig gebruikt door de diverse megatame. Pokémon die behoren tot UU zijn Salamence, Scizor en Vulpix (Galarian). Vergeet niet dat Scizor vroeger deel uitmaakte van de Over Used. De tiers veranderen dus naarmate het gebruik van de gamers.

NU of Never Used zijn Pokémon die nooit gebruikt worden en dit zijn dus de zwakste Pokémon. Het lijstje is dan ook enorm: Starmie, Tauros, Vaporeon, Farfetch’d (Galarian), Talonflame, Vileplume, Zoroark of Flygon en Blastoise.

Deze vier klasses zijn de vier belangrijkste voor de competitie. De klasse RU (Rarely Used) is er ook nog, maar die is eigenlijk van weinig belang. Alle informatie vind je op de website van Smogon.

Daarmee is ook het tweede dossier klaar. Alvast bedankt om het hele dossier door te nemen. In het volgende en laatste artikel, kom je meer te weten over Dynamax en Mega Evolutie (eigen aan de generatie en gevolgen voor de strategie). We vertellen je ook hoe je Pokémon kan fokken voor bepaalde strategieën en je ontdekt alles over de regels van het spel, zowel voor officiële als niet-officiële competitites. We vertellen je ook nog wat meer over Smogon en analyseren verschillende strategische fiches van Pokémon. Dan ben je helemaal klaar om Pokémonmeester te worden!

Credits: ©2021 Pokémon. ©1995-2021 Nintendo/Creatures Inc. /GAME FREAK inc., encyclopédie Poképédia.fr en Smogon University.