Sander De Keere kadert klassieke muziek voor Koningin Elisabeth Jongerenconcert

Muziek | Musicoloog, muzikant en radiomaker Sander De Keere is de presentator van het Koningin Elisabeth Jongerenconcert, vanaf 11 april om 20u30 volledig te bewonderen via Proximus Pickx. Met die gratis show willen de organisatoren van de Koningin Elisabethwedstrijd elk jaar een jong publiek warm maken voor klassieke muziek. “Eigenlijk is het jammer dat er niemand in de zaal zat”, zegt hij.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Het jongerenconcert wordt aan elkaar gepraat door Sander De Keere, die ook in dialoog ging met de muzikanten. Zijn rol was om wat duiding te geven bij de muziek. “Waarom hebben de muzikanten gekozen voor de piano of de cello en welke connectie hebben ze ermee? En ook, hoe zijn ze bij die muziek gekomen? Het is belangrijk om de muziek een beetje te kunnen kaderen, dus dat heb ik voor het Jongerenconcert ook gedaan”, zegt hij. “Wat is een romantische componist? Niet iemand die altijd eet bij kaarslicht, maar wel een componist uit de 19de eeuw die experimenteert met vrijheid en persoonlijke gevoelens. In die context kan je Brahms beter begrijpen.”
 
“Klassieke muziek is er voor iedereen, ook voor jongeren”, gaat de presentator verder. “Dat moest duidelijk worden in hoe het concert in elkaar zit. Ik luister graag naar klassieke muziek omdat daar interessante verhalen in zitten en omdat je op zoveel verschillende manieren naar een werk kan luisteren. Je ziet die muzikanten zwoegen, ze hebben allemaal een opperste concentratie en een enorm palet aan dingen die ze kunnen doen. Voor mij en voor Valentine, die de Franstalige presentatie verzorgt, is het een evidentie dat we houden van klassiek, maar eigenlijk zou het voor iedereen evident moeten zijn. Je moet gewoon de juiste manier vinden om het te benaderen. Het Jongerenconcert is daar erg goed voor, want het is een bloemlezing van wat klassieke muziek kan zijn.”
 
“Achter popmuziek kan een goed verhaal zitten, maar achter klassieke muziek ook. Als je houdt van melodieën in popmuziek, waarom dan niet ook in klassieke muziek? In het Jongerenconcert kom je ook nog eens in aanraking met supergoeie muzikanten: Aurélien Pascal op cello en Remi Geniet op piano. Dat zijn twee muzikanten die toen ze begin de twintig waren laureaat werden van de Koningin Elisabethwedstrijd. Hun muziek vraagt zo veel van hen en dat is een levenskeuze, maar die zijn zoals jij en ik. Die hebben een enorme passie en liefde voor wat ze doen en ze geven daar wel wat voor op.”


Intense emoties

“Eigenlijk is het jammer dat er niemand in de zaal zat”, zegt Sander. “Door COVID zijn er nu zo weinig kansen om naar een concert te gaan en tijdens de opnames kreeg ik een echt wowgevoel. Dat gevoel van die instrumenten die samen op een podium staan, dat haal je jammer genoeg niet uit je luidsprekers thuis. Elk muziekgenre heeft zijn waarde, maar de intensiteit van klassieke muziek: dat blijft toch iets unieks. Het geluid, in dit geval van een piano en een cello, is zo eerlijk, direct en rijk. Het is belangrijk dat jongeren daarmee kennismaken. Op de opname voel je dat in zekere zin wel, maar het blijft toch anders om het in het echt mee te maken.”
 
Sander heeft muziekgeschiedenis gestudeerd en komt via zijn job bij Klara dagelijks in contact met muziek. “Elke dag bots ik wel op een verhaal of ben ik ontroerd door een melodie, een instrument, een nieuwe componist of een nieuw werk.” Tegenwoordig schrijft hij zelf ook muziek. “Het begon te kriebelen, ik moest het kwijt, en ik ben tegenwoordig dan ook bezig met muziek schrijven. Ik vind het vooral interessant om te zien hoe het begrip klassieke muziek vandaag ingevuld kan worden. Elke componist is onlosmakelijk verbonden met de tijd waarin hij leefde en dat is in deze tijden zeker interessant. Welk verhaal wil je vertellen? Wat kan muziek bijdragen tot de maatschappij? De antwoorden daarop veranderen continu. En daarom kan het soms frustrerend zijn om ermee bezig te zijn, maar het is altijd verrijkend.”

Sander begon op 12-jarige leeftijd les te volgen op de muziekschool, maar toch kwam de liefde voor klassieke muziek vrij laat. “Die kwam eigenlijk pas in de laatste graad van de middelbare school, dankzij een begeesterde leraar esthetica. Die legde muziek op van Mozart, Philip Glass, Sjostakovitsj … Toen dacht ik: ‘Deze muziek bestaat dus ook en ik voel er ook intense emoties bij’. Dat doet het Jongerenconcert eigenlijk ook, die emoties laten horen die doorgaans niet in andere muziek te horen zijn. Eigenlijk heb je iemand nodig die je meeneemt om samen de klassieke muziek te leren kennen.”
 
“Het is van belang om alles helder te brengen en de muziek even te kaderen. De Elisabethwedstrijd zelf, bijvoorbeeld, moet ook gekaderd worden. Want die finalisten zitten hier een week zonder hun ouders terwijl ze amper contact hebben met de buitenwereld, alleen maar om zich voor te bereiden op die wedstrijd. Ze gaan eigenlijk een beetje in quarantaine. Dat is een heel herkenbaar verhaal nu. Voor mij is dat heel evident, maar dat is niet voor iedereen zo, en die dingen moet je in vraag durven stellen. Als je het zo benadert, kan je mensen wel warm maken voor klassiek, en net dat vind ik heel belangrijk.”

Bekijk het concert op 11 april om 20u30 op Pickx Live (zender 11) of op de website Pickx.be. Nadien is het concert tot eind juni beschikbaar in de VOD-catalogus van Proximus Pickx. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’ of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening of ga rechtstreeks naar de catalogus online!

Ontdek hier meer over het jongerenconcert van de Koningin Elisabethwedstrijd.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top