In een vorig artikel kon je lezen wat Pokémon nog allemaal voor ons in petto heeft de komende maanden en zelfs jaren. Nu is de tijd aangebroken om eens dieper in te gaan op de strategie van Pokémon. En daarom hebben we alle basisprincipes eens op een rijtje gezet en gebundeld in een handig artikel. Als je van plan bent om de beste Pokémontrainer ter wereld te worden, dan is dit de perfecte eerste stap!

In deze reeks artikels beginnen we bij het begin. Hoe zat de strategie in de eerste games in elkaar en hoe is die geëvolueerd naar de strategie zoals die nu is? Je maakt kennis met de basisbegrippen die elke trainer moet kennen om een gevecht te kunnen winnen en nadien voegen we wat complexere strategieën en begrippen toe. In het laatste artikel ontdek je strategieën waarmee je online of tijdens competitietoernooien je tegenstanders kan verslaan.

Uiteraard laten we in deze reeks eerder wiskundige berekeningen vallen en moet je deze reeks bekijken als een introductie op Pokémon en de strategie achter de game.

De evolutie van de strategie door de jaren heen

In de eerste games van Pokémon vond je al strategie, maar die was toen veel minder complex dan nu. In de eerste games van de eerste generatie, dus Rood/Groen/Blauw/Geel (Pokémon Groen werd niet gelanceerd in onze regio), draaide de gevechten vooral rond volgende begrippen.

1. Stats

De stats die gebruikt werden tijdens gevechten waren: Levenspunten (HP)/Aanval/Verdediging/Snelheid/Special. Special veranderde in latere generaties naar Special Attack en Special Defense.

De stats van Pokémon (de statistieken) zijn het belangrijkste onderdeel van de game en zorgen ervoor dat je Pokémon gevechten kunnen winnen. Als je Pokémon hoge stats heeft die goed verdeeld zijn, dan kan die gemakkelijk winnen van zwakkere Pokémon. Pokémon die gespecialiseerd zijn in één bepaalde stat, kunnen een strategische rol spelen in je team. Zijn rol in dit team speelt dan uiteraard in de kaart van die stat. Een pokémon met zwakke stats kan je eigenlijk niet gebruiken en maakt deel uit van een ongebruikte strategy tier.

Als je de levenspunten (HP in het Engels) op 0 krijgt, dan schakel je een Pokémon uit en kan die Pokémon ook niet meer gebruikt worden in het gevecht. Als je 6 Pokémons K.O krijgt van je tegenstander, dan heb je de wedstrijd gewonnen. Dat is eigenlijk de opdracht in elk gevecht.

Sommige Pokémon beschikken over veel HP en kan je eigenlijk beschouwen als een tank (hij kan verschillende aanvallen incasseren en niet uitgeschakeld worden). In combinatie met een goede Defense of Special (Special Defense in latere generaties), kan je deze Pokémon goed gebruiken om je tegenstander af te matten. Chansey is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van zo’n Pokémon van de eerste generatie met heel veel HP. Chansey combineert veel HP (250) met een goede Special. Hij kan zich lang staande houden in gevechten door goed te verdedigen en veel aanvallen te incasseren. Hij kan ook zijn tegenstanders counteren met zijn Special (Special Attack). Een Pokémon met weinig HP en met lage andere stats zoals Attack, Special of Speed, zal snel uitgeschakeld worden tijdens gevechten.

Een Pokémon met veel Defense (een fysieke verdediging dus, geen special), kan zich goed staande houden in gevechten en kan veel klappen incasseren en de aanvallen van zijn tegenstander zullen weinig schade toebrengen, als de stat goed is ontwikkeld. Veel HP hebben, kan nuttig zijn. Maar veel Pokémon houden zich al staande met een redelijk aantal levenspunten. Neem nu Rhydon. Hij heeft een goede Defense en heel wat HP en is ideaal voor eenvoudige gevechten. Cloyster daarentegen heeft de hoogste Defense van zijn generatie, maar heel wat minder HP. Toch is hij, ondanks zijn matig aantal HP, een ideale verdediger.

Attack is misschien wel de eenvoudigste statistiek van Pokémon. De aanvalspunten bepalen hoeveel schade je toebrengt aan je tegenstander (verwar de stat Attack wel niet met de aanvallen die een Pokémon kan doen. Attack is de statistiek die de schade bepaalt, de aanval, elke Pokémon heeft er max 4, bespreken we later).

Een Pokémon met een hogere aanval kan een tegenstander met minder aanval sneller uitschakelen. In theorie uiteraard, want alle andere stats tellen natuurlijk ook mee in de eindafrekening. Een concreet voorbeeld: een Pokémon met veel Attack, kan het opnemen tegen een Pokémon met veel Defense (dan tellen deze stats om de uitkomst te berekenen, Special telt even niet mee). Een Pokémon met een hoge Attack kan het ook opnemen tegen een Pokémon met veel HP en zal meer tijd nodig hebben om die Pokémon te kunnen uitschakelen. Diezelfde Pokémon met veel Attack kan het ook opnemen tegen een Pokémon met veel HP, Defense en Attack en verliezen van de Pokémon die completere stats heeft. Zoals je ziet is de wereld van Pokémon iets ingewikkelder dan je zou denken.

Special is de vreemde eend in de bijt. Zeker in de eerste generatie, waar de stat soms nog als Special Defense en als Special Attack aanzien werd. De stat is vooral belangrijk voor de speciale aanvallen van zowel je eigen Pokémon als die van de tegenstander. Terwijl Defense dient om de fysieke aanvallen van de tegenstander tegen te houden, doet Special Defense dat dus voor die speciale aanvallen.

Aanvallen van een moveset van een Pokémon kunnen dus ofwel fysieke aanvallen zijn (een aanval waarbij de Pokémon het lichaam gebruikt om aan te vallen, close combat dus), ofwel speciale aanvallen zijn (afstandsaanval zoals waterpistool of vlammenwerper, aanvallen met de vier elementen,enz…).

Nog een belangrijke statistiek is Snelheid (of Speed). Hierdoor kan een Pokémon als eerste aanvallen. Let wel op, want sommige aanvallen slaan altijd als eerste toe zonder rekening te houden met de stat.

Een ander concreet voorbeeld zien we hieronder, wanneer we twee Pokémon vergelijken volgens HP/ATT/DEF/SPEED/SPECIAL.

Als we kijken naar de stats, valt meteen op dat Gengar enorm veel Special heeft (130), terwijl Rhydon maar 45 punten heeft voor deze stat. Gengar verdedigt zich dus goed tegen speciale aanvallen van Rhydon en kan zelf erg veel schade berokkenen met zijn speciale aanvallen en Rhydon zelfs uitschakelen met weinig, misschien zelfs maar één, aanvallen. Gengar wordt daarom ook wel een special sweeper genoemd, omdat hij met speciale aanvallen snel tegenstanders kan uitschakelen.

Gengar mag ook beginnen aan het gevecht, want hij heeft een hogere Speed dan Rhydon (110 tegen 40). Gengar moet er wel voor zorgen dat die eerste klap serieus aankomt, want als Rhydon de aanval van Gengar overleeft, dan zal Gengar serieus zijn peren zien. Hij heeft weinig Defense (60) en weinig HP (60) en Rhydon zal hard kunnen counteren.

Dus als Rhydon de eerste ronde overleeft, dan bestaat de kans dat hij Gengar verslaat door zijn magere Defense te breken met een fysieke aanval en zijn laag aantal levenspunten reduceert tot 0. Dit gevecht wordt dus beslist in de eerste secondes en misschien is het wel nuttig om hier een tactische keuze te maken en de Pokémon te wisselen voor een andere Pokémon in het team.

2. De moveset

De moveset is de verzameling van de 4 aanvallen die een Pokémon kan leren en gebruiken in gevechten. Het zijn ofwel statusaanvallen (waarmee je de status van je tegenstander kan aanpassen), ofwel effectenaanvallen, ofwel fysieke of speciale aanvallen die draaien rond de 18 verschillende types (waarover later meer).

Aanvallen hebben een kracht die gaat van 0 (een aanval die geen schade toebrengt) tot 200 (de maximale schade die zorgt voor ‘Destruction’). Er zijn maar drie aanvallen die een directe K.O (of OHKO, One Hit Knockout in het Engels) veroorzaken. Deze aanvallen zijn wel verboden in officiële competities omdat ze zorgen voor een zeker overwinning (hoewel de aanval een kleine kans heeft dat die daadwerkelijk raak treft).

De statusaanvallen kunnen de status van de tegenstander veranderen in:

Verlamd: een verlamde Pokémon heeft 25% kans dat hij niet kan aanvallen en zijn snelheid wordt gehalveerd.

Slaap: een slapende Pokémon kan enkel de aanvallen Snore en Sleep Talk gebruiken en kan geraakt worden door Nightmare en Dream Eater. De Pokémon ontwaakt uit zijn slaap na één tot zeven beurten in de eerste en tweede generatie en tot drie beurten voor de volgende generaties. De aanval Rest laat de gebruiker ervan twee beurten in slaap dommelen.

Verbrand: een Pokémon met burn brengt de helft minder schade toe met fysieke aanvallen en verliest 1/16e van zijn maximum aantal HP op het einde van zijn beurt.

Vergiftigd: een Pokémon met poison verliest elke beurt HP en de schade wordt ook elke beurt groter (Pokémon van het type Poison/Steel, die pas in de tweede generatie verschijnen, kunnen niet vergiftigd worden).

Bevroren: Pokémon die bevroren zijn kunnen niet aanvallen en ontdooien ook willekeurig. In theorie is dit de meest efficiënte statusverandering, maar hij is ook de meest zeldzame. Geen enkele aanval verzekert namelijk 100% dat de Pokémon bevroren is.

Om nog even terug te keren naar de moveset: de vier aanvallen hebben ook nog een precisieschaal die gaat van 0 tot 100%. Een aanval met 100% precisie treft de andere Pokémon 10 kansen op 10. Een aanval met maar 20% precisie landt maar 2 keer op 10. Deze aanvallen hebben ook PP (Power Points) die aantonen hoeveel keer een Pokémon een aanval kan gebruiken. Een aanval met 20 PP kan je dus 20 keer gebruiken, terwijl een aanval van 5 PP (vaak erg krachtige aanvallen), maar 5 keer gebruikt kunnen worden. Elke aanval heeft eigen PP.

3. Het type van je Pokémon en zijn aanvallen, de elementen en de tabel met de verschillende types

Elke Pokémon heeft ook één of twee types. De elementen die de types kunnen vormen zijn:

Fight, Dragon, Water, Elektriciteit, Vuur, Ijs, Bug/Insect, Normaal, Gras, Poison, Psy, Steen, Grond, Schaduw, & Fly. Die kregen het gezelschap van Steel, Dark & Fairy.

Een Pokémon die een aanval gebruikt van hetzelfde type als de Pokémon zelf krijgen een STAB (Same Type Attack Bonus), een aanvalsbonus dus omdat hij hetzelfde type gebruikt. Zo kan een Pokémon 50% meer schade toebrengen.

Neem de bekende Pokémon Charizard bijvoorbeeld. De Pokémon is een vuurtype en als hij Vlammenwerper (of Flamethrower) gebruikt met een kracht van 90, dan wordt die aanval vermenigvuldigd met 1,5 waardoor die een kracht krijgt van 135.

Elke Pokémon heeft dus een type die zijn krachten en zwakheden bepaalt. Een vuurtype zoals Charizard heeft het voordeel tegenover een grastype als Venusaur, maar is dan weer in het nadeel tegen Blastoise, een watertype. Venusaur is op zijn beurt in het voordeel tegen Blastoise. De mogelijkheden zijn enorm, want er bestaan zoals je hierboven kon lezen een heleboel verschillende types (en combinaties).

Een aanval tegen een zwakker type wordt hyper-efficiënt en levert twee keer zoveel schade op. Een aanval met een kracht van 100, wordt plots dus eentje van 200. Tel hier dan ook nog eens de STAB bij op en je weet hoe belangrijk de verschillende types zijn!

Er zijn dus ook Pokémon met een combinatie van twee types: een Pokémon Steen/Grond bijvoorbeeld zal ook twee keer zo sterk zijn (dus maal vier in totaal tegen extra zwakke types of maal twee tegen één bepaald type). De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat hij ook twee keer zo zwak is tegen types die in het voordeel zijn.

Exeggutor is bijvoorbeeld een Psy/Grastype. Hij is dus in het voordeel tegen Pokémon die zwak zijn tegen Psy en in het voordeel tegen Pokémon die zwak zijn tegen Gras. Maar hij is tegelijkertijd in het nadeel tegen Pokémon die sterk zijn tegen Psy en tegen Pokémon die sterk zijn tegen Gras. Een Pokémon van het insecttype bijvoorbeeld kan vier keer zoveel schade toebrengen, waardoor de wedstrijd snel over kan zijn. Op die manier is hij dus zwakker tegen verschillende Pokémon, maar kan hij zijn krachten ook meer uitspelen tegen andere Pokémon. Je moet dus op zoek gaan naar een goed evenwicht in je team en je moet elk type goed kennen. Zo kan je elke tegenstander aan, met welk type Pokémon hij ook vecht.

De zwaktes/sterktes zijn bepaald volgens onderstaande tabel:

4. Voorwerpen

Er zijn ook voorwerpen die je aan je Pokémon kan geven die ze dan dragen tijdens gevechten. In officiële competities mag je team maar één zelfde item dragen (dus je mag geen twee Pokémon hetzelfde item geven). Die verschillende items hebben ook verschillende effecten, maar hier komen we later nog op terug.

5. Nog wat cijferwerk om af te sluiten

De ene is al wat beter in rekenen dan de andere, maar met deze formule kan je zelf berekenen hoeveel HP schade je kan berokkenen met je aanvallen.

HP schade = ((Niveau van Pokémon×0.4+2)×Attack van Pokémon×Basiskracht aanval/Defense of Special Defense van de tegenstander×50)+2)×CM

CM is een vermenigvuldigingsfactor die rekening houdt met STAB, efficiëntie van het type van de aanval, critical hits en andere parameters zoals het item van de Pokémon, het talent van de Pokémon en een random getal tussen 0.85 en 1.

Geen paniek, je hoeft deze formule helemaal niet van buiten te leren. Met een beetje ervaring leer je al snel gevechten aanvoelen en kan je vlot anticiperen op de moves van je tegenstander.

Alvast bedankt om even tijd te nemen om dit artikel tot op het einde te lezen. Dit was wel nog maar het begin! In een volgend artikel gaan we nog dieper in op strategische keuzes die je kan maken om je tegenstanders weg te blazen. We moeten je bijvoorbeeld nog vertellen wat je moet weten over de verschillende items die je kan gebruiken en hoe je talenten van je Pokémon kan inzetten. Nog veel te ontdekken dus!

Met deze basis kan je wel al aan de slag en kan je al heel wat gevechten winnen. Oefening baart kunst natuurlijk, dus ga gerust aan de slag en tot binnenkort voor nog meer tips en tricks!

Credits : ©2021 Pokémon. ©1995-2021 Nintendo/Creatures Inc. /GAME FREAK inc. & de encyclopedie Poképédia.fr