Mark Yetter, hoofd van League of Legends’ gameplay design, kondigde afgelopen maandag een update aan rond de accounts voor professionele spelers die verhuizen naar een nieuwe regio. Het probleem? Veel te hoge LP-verdiensten.

 

Om te begrijpen waar we het in dit artikel over hebben, moeten we je eerst een paar concepten uitleggen die eigen zijn aan het klassementssysteem van Riot Games’ MMO. De klassering van een speler wordt bepaald door twee zaken. De eerste is zijn rank. Een speler kan geklasseerd zijn in verschillende categorieën, van Iron tot Challenger, het hoogste niveau dat een speler kan bereiken en dat beperkt is tot een bepaald aantal spelers om een server competitief te houden. Door wedstrijden te winnen of te verliezen, verzamelt de speler een bepaald aantal punten die hem binnen de verschillende niveaus zullen doen evolueren. Een speler die in een rank meer dan 100 punten behaalt, promoveert naar de volgende rank. Als de speler onder 0 punten zakt, degradeert hij automatisch naar de lagere rank.

Maar hoe wordt bepaald hoeveel LP een speler wint of verliest naarmate hij vordert? Door de MMR.

De MMR (ook bekend als Match Making Rate of Elo) is een verborgen statistiek in League of Legends die het spel gebruikt om je te matchen met spelers van jouw niveau. Voor elke league en divisie, Gold 4 bijvoorbeeld, is er een gemiddelde MMR. Als je MMR gelijk is aan het gemiddelde, zal je waarschijnlijk gematcht worden met spelers uit dezelfde league en divisie als jij.

Stel, je bent momenteel Gold 3 en je komt bij spelers met het niveau Diamond terecht, dan betekent dit dat je MMR veel hoger is dan die zou moeten zijn. Het resultaat is dat je veel meer LP verkrijgt dan je verliest (bv. +30LP en -12LP) omdat het spel ervan uitgaat dat je niet in een divisie van jouw niveau zit, en vice versa. Je hebt ook veel meer kans om divisies over te slaan.

Oké, we gaan nu helemaal terug naar het begin. Wanneer een profspeler naar een regio verhuist, geeft Riot Games hem een “professioneel” account, met een bepaalde rank (gemiddeld Diamond) en een hoge MMR. Door dat laatste moeten de spelers niet helemaal opnieuw de hele ladder opklimmen via ranks die vaak moeilijk te passeren zijn door de hoeveelheid trolls die op de servers aanwezig zijn. Op deze manier kunnen professionele spelers bijna direct genieten van het beste spelniveau dat op de server beschikbaar is.

Maar profspelers met accounts die na 7 januari 2021 zijn aangemaakt, hebben de afgelopen weken vreemde verrassingen gekregen. Ze boekten namelijk LP-winsten die totaal niet in verhouding stonden tot de verliezen die ze leden. In bovenstaande screenshot kunnen we zien dat de speler bij winst gemiddeld 32 LP kreeg, terwijl hij slechts 8 LP verloor bij een nederlaag. In de praktijk maakte deze bug het zeer moeilijk voor spelers zonder dergelijke accounts om de ladder op te klimmen.

Afgelopen maandag volgde de verlossing. Mark Yetter, de bekende gameplay design director van het spel, kondigde via zijn Twitter-account aan dat die accounts allemaal verwijderd zullen worden en nieuwe accounts zonder bugs uitgedeeld zullen worden aan de betrokken spelers. Spelers met een hoge rank, die de afgelopen weken een nachtmerrie beleefden, zullen opgelucht ademhalen. Hoewel deze aankondiging een stap in de goede richting is, is het duidelijk dat de laatste inkt over de LP-winsten nog niet gevloeid is, omdat zij het levensbloed van de Summoner’s Rift zijn.