Onze 'Pickx Critic' Tanguy Dekeyser over de 46ste editie van de Césars

Films | De 46ste editie van de Césars, de Franse filmprijzen, worden ook door Proximus Pickx op de voet gevolgd. Tanguy Dekeyser, onze cinemaspecialist, nam deze bijzondere editie onder de loep en geeft ons zijn bevindingen mee.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Op welke manieren is dit een uitzonderlijk jaar voor de Césars en de Franse cinema?
 
Tanguy Dekeyser: “Vele manieren. Om te beginnen heeft de coronacrisis de hele sector op zijn kop gezet, dus het was geen sinecure om films te selecteren die tussen de twee lockdowns in de cinemazalen kwamen. Met de Magrittes hadden we hetzelfde probleem in ons land. Daarnaast is er dit jaar, voor de 46ste editie, een nieuwe directie aangesteld, nadat de vorige een jaar geleden ontslag moest nemen.Er werd hen onder andere verweten dat ze achterliepen op het vlak van maatschappelijke hangijzers, zoals de gelijkheid tussen man en vrouw, de inclusie van minderheden of de hele kwestie rond Polanski. De nieuwe directie wil opener en ethischer zijn. Door COVID zal de ceremonie dit jaar zonder publiek doorgaan met Marina Foïs die alles in goede banen leidt. Dat toont aan dat het instituut evolueert, want Foïs was vorig jaar nog een van de 200 personen die een hervorming eisten.”
 
Is een César de ultieme erkenning voor een Franse film?
 
T.D.: “Dat kan je wel zeggen, ja. Er zijn in Frankrijk twee iconische filmprijsuitreikingen: de Césars die enkel Franse cinema bekronen en het Festival van Cannes waar een internationale selectie te zien is. Maar ook op die tweede uitreiking is er altijd een soort morele verplichting voor de jury om enkele Franse films te selecteren.”
 
Wat zijn de voorspellingen?

1. ‘Les choses qu’on dit, les choses qu’on fait’ van Emmanuel Mouret
“Dit is een op en top Franse film, een beetje zoals we die in de tijd van Rohmer zagen. We volgen de liefdesperikelen tussen verschillende authentieke personages die schipperen tussen passionele en tedere liefde. Camélia Jordana is schitterend, en dit is waarschijnlijk een van haar meest opmerkelijke rollen. Het scenario is erg sterk en zit goed ineen. Met 13 nominaties is dit zeker en vast de grote favoriet.”
 
2. ‘Adolescentes’ van Sebastien Lifshitz
“Vroeger kon een film niet tegelijk in de running zijn voor de César voor de beste film én de beste documentaire. Opnieuw dankzij de hervormingen, kan dat nu wel, en dat staat filmmakers toe om de grenzen tussen genres te laten vervagen. Deze film van Sebastien Lifshitz gaat over een ongewone vriendschap tussen twee jongvolwassenen. We zien hoe hun vriendschap doorheen de tijd verandert. Vijf jaar lang zien we de keuzes die ze maken in een Frankrijk dat geteisterd wordt door xenofobie en racisme. De prijs voor de beste documentaire heeft deze ongetwijfeld al op zak.”
 
3. ‘Adieu les cons’ van Albert Dupontel
“Dit is duidelijk een van de favorieten in deze editie met 12 nominaties. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar ‘Au revoir là-haut’, maar de laatste van Dupontel is evengoed zeer sterk. De film zou prijzen moeten pakken in de technische categorieën. Virginie Efira acteert uitstekend, maar ik denk niet dat ze de César zal winnen. In de categorie beste actrice is de concurrentie te sterk. Maar als de film één prijs pakt, dan zal het voor het decor zijn.”
 
4. ‘Été 85’ van François Ozon
“François Ozon is een regisseur die het publiek verdeelt, maar dat zijn nieuwste werk een juweeltje is, zie je meteen. De film vertelt het liefdesverhaal tussen twee jongens, dus op zich niets nieuws onder de zon, maar hoe de thriller omslaat in een romantische film, dat is toch best uniek. De prent gefilmd met een soort filmrol die typisch is voor de jaren 80. Alles ziet er dus best oldschool uit, maar het scenario is dan weer heel modern. Ook het werk van Hichame Alaouié, de Belgische Director of Photography, verdient een eervolle vermelding. Beide hoofdrolspelers zijn genomineerd voor de César voor beste mannelijke hoofdrol, en volgens mij zal een van hen de prijs wegkapen.”
 
5. ‘Antoinette dans les cévennes’ van Caroline Vignal
“Dit is waarschijnlijk de grootste verrassing van deze editie. De Césars mikken gewoonlijk op dramafilms, op intellectuele en zware prenten, dus het is verfrissend om tussen de nominaties ook acht keer een lichte en pretentieloze film te zien. De film is erg grappig, en dat is voornamelijk dankzij Laure Calamy, die we kennen van ‘Dix pour cent’. Zij is geweldig, en speelt ingenieus en naïef. Het is heerlijk.”
 
6. ‘Josep’ van Aurel
“Dit is de film die waarschijnlijk de César voor de beste animatiefilm zal winnen. Het verhaal neemt ons terug naar 1939, toen talloze vluchtelingen uit het Spanje van Franco naar Frankrijk kwamen. De kampen waarin ze moeten verblijven, doen meteen denken aan hedendaagse situaties. Deze film is zeker en vast een kijkje waard.”
 
En wat met de Belgen?
 
T.D.: “We tellen dit jaar zes Belgische nominaties. Virginie Efira voor een van haar grootste rollen tot nu toe, Yolande Moreau is genomineerd als beste actrice in een bijrol voor ‘La Bonne Épouse’, maar ik denk niet dat ze zal winnen. De andere nominaties zijn voor technici, waaronder Hichame Alaouié voor ‘Été 85’.”
 
Heeft de coronacrisis de filmindustrie voorgoed veranderd?
 
T.D.: “Alles stond tijdens de lockdown wel op een laag pitje, maar intussen zijn de producties weer goed opgestart. Producenten moeten vanaf nu een COVID-budget voorzien, want de filmploeg moet constant getest worden, en zodra één iemand positief test, ligt de productie enkele dagen stil. Wat echt veranderd is, dat is dat veel producenten zich afvragen of een film nog wel genoeg publiek vindt wanneer die dan toch in de zalen komt. Bovendien zullen een pak films tegelijk uitkomen als alle zalen weer opengaan, en dat zal een flessenhalseffect veroorzaken. Het wordt dringend tijd dat we ons in Europa heruitvinden en op verschillende platformen tegelijk komen. Niet elke film hoeft in een zaal uit te komen. De cinema is voor spektakel – sommige films moeten gewoon op een groot scherm ervaren worden. Voor andere films is dat dan weer geen must. We moeten af van het idee dat een film die op een streamingplatform uitkomt van lagere kwaliteit is. In de Verenigde Staten zijn ze stilaan zover: daar willen grote regisseurs al exclusief voor Netflix werken.”

De 46ste editie van de César Awards vindt plaats op vrijdag 12 maart 2021. Nominaties en meer info vind je hier terug.


Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top