Volgens community 2Playbook staat de Spaanse sportclub FC Barcelona op het punt om toe te treden tot de LPL, het Chinese League of Legends-kampioenschap. De Catalaanse grootheid zet dus een nieuwe stap richting de wereld van esports, enkele maanden nadat het een samenwerkingsovereenkomst met Tencent ondertekende.

 

FC Barcelona zet zijn opmars in de esportswereld verder en sluit binnenkort misschien wel de grootste deal die een sportclub en de esportswereld met elkaar verbindt. De Catalaanse club en Tencent, de Chinese gigant die onder meer LoL-uitgever Riot Games in zijn portefeuille heeft, ondertekenden in augustus vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst. Die levert nu een eerste resultaat op.

Volgens bronnen van 2Playbook zou een van de concrete acties die uit deze overeenkomst voortvloeien de deelname zijn van de Blaugrana aan het Chinese League of Legends-kampioenschap (LPL). FCB zou een team sponsoren dat al deelneemt aan de competitie. De commerciële mogelijkheden voor de voetbalclub zijn enorm, aangezien het toernooi alleen al een lange lijst van sponsors heeft, waaronder Mercedes-Benz, Nike, KFC, Oppo en Intel. De reden moet je niet ver gaan zoeken. De LPL heeft volgens het gespecialiseerde Gamepedia een miljoenenpubliek, met 8,3 miljoen geconsumeerde uren, een gemiddelde van 23.034 gelijktijdige kijkers en meer dan 56 miljoen views op zijn games in 2020.

De door de Spaanse club gekozen formule komt dicht in de buurt van co-branding, een techniek die reeds door verschillende sportclubs is toegepast. Zo vormde PSG samen met Talon Esports, een in Hongkong gevestigde organisatie, het PSG Talon-team dat deelnam aan de Worlds 2020.

Door die strategie zou Barca niet moeten betalen voor de licentie die verplicht is voor de teams die willen deelnemen aan de competitie. De Chinese league opereert inderdaad al enkele jaren volgens een franchiseformat. De organisaties die willen meedraaien in de competitie moeten een bedrag van naar schatting 5 miljoen dollar neertellen om een eventueel vrijgekomen slot te verkrijgen.

Volgens de informatie die 2Playbook heeft verzameld, zullen we binnenkort de naam te horen krijgen van het team waarmee FC Barcelona zal samenwerken. Tencent van zijn kant moet als facilitator fungeren om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.