De meest ondergewaardeerde soundtracks

Films | Dat legendes als Hans Zimmer en John Williams adembenemende soundtracks gemaakt hebben, staat buiten kijf. Maar de filmindustrie kent nog andere muzikale parels waar veel minder aandacht naartoe gaat. Proximus Pickx somde daarom de zes meest ondergewaardeerde soundtracks voor je op.

Door Proximus

Deel dit nieuws

Zodiac - David Shire

Dit is niet enkel een akelig accurate en aangrijpende representatie van het onderzoek naar de beruchte Zodiac-moorden, de film heeft ook een even meeslepende soundtrack. Regisseur David Fincher plande echter eerste om hier en daar wat nummers aan te kopen, want in zijn ogen had hij geen componist nodig. Maar eens de film verder vorm kreeg, voelde sound designer Ren Klyce toch aan dat een paar scènes nog eigen muziek misten.
 
Fincher en Klyce kwamen in contact met Shire, die 37 minuten aan originele muziek voor hen componeerde, hoewel de regisseur enkel vroeg om 20. “Er zijn 12 tekens zodiac signs (sterrenbeelden) en er is een manier om atonale en tonale muziek te gebruiken. Dus we gebruikten 12 tonen, zonder daar ooit één van te herhalen, maar ze te manipuleren", aldus Shire. Hij gebruikte specifieke instrumenten om de personages weer te geven: de trompet voor Toschi, de solopiano voor Graysmith en de dissonante strijkers voor de Zodiac-moordenaar.

Rapunzel - Alan Menkin

‘Rapunzel’ is zowel op film- als op muziekvlak sterk ondergewaardeerd als je het aan de fans vraagt. De film uit 2010 vertelt het verhaal van de klassieke sprookjesprinses Rapunzel, maar dan met een twist. De langharige blonde is niet zo hulpeloos als haar klassieke alter ego doet vermoeden en kan best haar mannetje staan.
 
Voor zo’n verhaal was een even sterke soundtrack nodig. Het was Alan Menkin die zicht op het werk stortte. Hij creëerde nummers die de perfecte samenvloeiing zijn tussen middeleeuwse muziek en de pop-rocknummers uit de jaren zestig. Vooral het nummer ‘My Kingdom Dance’ verdient wat meer liefde, het roept een Keltisch gevoel op en barst van plezier. De soundtrack piekte op de 44ste plaats van de Billboard 200.

Thor: The Dark World – Brian Tyler

Het had geen haar gescheeld of de soundtrack van ‘Thor: The Dark World’ werd gecomponeerd door Carter Burwell. Hij verliet het project echter al na een maand, omwille van “creatieve meningsverschillen”. De man die zijn plaats innam was Brian Tyler, die eerder ook al ‘Iron Man 3’ van een soundtrack voorzien had.
 
Tyler vond dat de vorige Thor-film tekortschoot op muzikaal vlak. “‘Thor: The Dark World’ heeft zoveel potentieel, met zijn koninklijke thema’s die je zo episch kan maken als je maar wil. Dit is science fiction in de klassieke middeleeuwse oorlog.” Met het nummer ‘Into Eternity’ slaat Tyler precies de juiste noten aan om een sfeer van wonderlijke en fantasrierijke drama te creëren.
 

Snitch - Antonio Pinto

Deze film van regisseur Ric Roman Waugh werd in 2013 niet zo goed onthaald, met een score van maar 56% op Rotten Tomatoes. Het verhaal was gebaseerd op de ervaringen van D.E.A. informant James Settembrino en Dwayne Johnson vertolkte er een van de hoofdrollen.
 
Hoewel de score niet geweldig was, maakte Braziliaanse componist Antonio Pinto met dit stuk wel zijn A-game. Hij wist de actiefilm vol gierende banden te voorzien van een soundtrack die zowel rauw, boeiend, als dramatisch is. Met zijn muziek vond Pinto de perfecte balans tussen spanning en ontspanning, wat de film zeker naar een hoger niveau tilt.

The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford - Nick Cave and Warren Ellis

Doorheen de geschiedenis van de filmmuziek is er een rijke traditie van rock- en popmuzikanten die overstappen naar het medium. Een van de grootste overgangen van de afgelopen jaren kwam van Bad Seeds frontman Nick Cave voor Andrew Dominicks geweldige revisionistische Western.
 
Samen met collega Bad Seeds-lid Warren Ellis tovert Cave een partituur tevoorschijn die authentiek is maar niet van deze tijd. Het duo maakte een intrigerende soundtrack die het klassieke Western-genre tart en daarom perfect past bij het werk van Andrew Dominick. Het werd een stuk lyrische Americana, dat een hedendaagse slag heeft uit rockmuziek.

Apocalypto - James Horner

James Horner had tijdens zijn leven een groot repertoire aan soundtracks opgebouwd. Weelderig compisities, die zichzelf jammer genoeg vaak herhaalden. Daarom was zijn derde samenwerking met Mel Gibson zo’n verademing. De muziek die hij schreef voor het brutale Maya-avontuur was verrassend, duister en meeslepend. Het toont een creatievere, originele en experimentele kant van de grote componist.
 
Voor ‘Apocalypto’ legde hij speciaal de nadruk op exotische instrumenten. Hij gebruikte onder meer panfluiten en metalen percussie. De zang werd verzorgd door de Pakistaanse zangeres Nusrat Fateh Ali Khan. Deze experimentele muziek legde de basis voor zijn werk in ‘Avatar’ enkele jaren later.

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top