Vanaf morgen tot en met woensdag zendt Canvas een driedelige documentaire over meubelgigant IKEA uit. De documentaire werd gemaakt door de Britse BBC, waar de reeks 'Flatpack Empire' heette, en gaat achter de schermen van het Zweedse bedrijf en licht de werk- en denkwijze van het efficiënte bedrijfsmodel in beeld.

 

Inside IKEA brengt een unieke blik achter de schermen van een van de grootste merken ter wereld. Bij het Zweedse IKEA komen jaarlijks zo’n 900 miljoen mensen over de vloer. De keten is actief in 49 landen en heeft een omzet van 34 miljard euro. Cameraploegen krijgen voor het eerst toegang achter de schermen om naast de winkels ook de magazijnen, testlabo’s en designstudio’s te bekijken. Bovendien volgt de reeks ook de mensen achter het merk. Van ontwerpers tot productontwikkelaars, winkelmanagers en onderaannemers. De documentaire neemt ons mee tot in China, India en Jordanië, maar evenwel naar Zweden. De grote vraag die de rode draad door de docuserie vormt: ‘Wat is het geheim van het succes van IKEA?'

Nieuwe technologieën voor bezoekers

In de eerste aflevering stelt IKEA zijn deuren open voor externe designers. Het Britse enfant terrible Tom Dixon is één van de gelukkigen, maar het loopt toch niet zo makkelijk als eerst gedacht. Hoe komt de beroemde catalogus tot stand? Sara Blomquist is alvast op zoek naar de perfecte coverfoto. Ook IKEA wil mee met zijn tijd en dus wordt nagedacht over nieuwe technologieën voor de winkelbezoekers. Enkele Britse managers trekken naar het Zweedse dorpje Älmhult waar alles ooit begon, in de hoop IKEA volledig te begrijpen.

Niet-perfecte vaas

Eén van de nieuwste IKEA-designers wil een lans breken met een atypisch product: een niet-perfecte vaas. We volgen de weg die het aflegt van het ontwerp tot aan de verkoop. We bezoeken de thuishaven van de Billy-boekenkast, waar men volop bezig is met het ontwerp van een nieuwe reeks kasten. In Sheffield opent een nieuwe vestiging en daar komt heel wat bij kijken. Maar de bouw loopt vertraging op, en dus is de vraag of de winkel wel op tijd zal kunnen openen.

Expansie naar India

Mia Lundstrom ziet de grootste uitdaging die IKEA de voorbije decennia heeft meegemaakt onder ogen: het veroveren van de Indiase markt met een agressief expansieplan. IKEA brengt niet alleen zijn winkels en producten naar India, maar ook zijn unieke cultuur en waarden. Het personeel van een winkel op Wembley ontwerpt kamerinterieurs die de wereld in verandering beter weerspiegelen.

Bekijk de driedelige docureeks op maandag 28/12, dinsdag 29/12,  en woensdag 30/12 omstreeks 20u10 op Canvas.