De French touch in electro
Door MF
Deel dit nieuws
Disco
French touch, qu’est que c’est? De term is ontsproten aan het brein van de Parijse fotograaf Jean-Claude Lagrèze, die eind jaren ’80 het idee opvatte om house en techno te importeren in Frankrijk door middel van hippe feestjes met David Guetta en Laurent Garnier. Die slaagden erin om de Amerikaanse sound van house en techno te verfransen door er een scheut disco in te gieten. De feestjes van Lagrèze hielden niet stand, de muziek bleef wel overeind.De sleutelfiguren van de French touch-beweging waren schatplichtig aan disco. Laurent Garnier noemt ‘I Feel Love’ van Donna Summer “de plaat die mijn leven veranderde”. Collega Alex Gopher (1999, Out Soon): “De invloed van disco is ontegensprekelijk. Patrick Hernandez, Plastic Bertrand ... Die lui waren populair toen wij 12 of 13 waren. En tja, de muziek die je op die leeftijd hoort, draag je je hele leven mee. Trouwens, de producers van The Village People waren ook Fransen.”
Etienne de Crécy, de man achter het razend populaire Superdiscount (1997, Out Soon): “Fransen zijn een echt discovolk. De invloed van die muziek is blijven hangen in het onderbewustzijn van jonge Franse artiesten, denk ik. Het gekke is alleen: toen disco hoogtij vierde, wilden de alternatievelingen er helemaal niets van weten. We legden enkel new wave op, disco was uit den boze. Maar stiekem hielden we er wel van."
Studio 54
Disco is groot geworden in het New York van de jaren ’70, 20 jaar later nam Parijs de fakkel over. Maar net zoals in New York, denk maar aan de decadente parties in club Studio 54, bleef ook in Parijs het feestje niet duren. Alex Gopher (2002, Out Soon): “Er duiken almaar meer producers op. De inhoud van mijn platenkoffer is voor minstens een derde van Franse makelij. Tegelijk moet ik zeggen: ik hoor weinig uitzonderlijk nieuw materiaal. Weinig platen waarvan je zegt: dit heb ik nog nooit gehoord. Hoe dat komt? Als je Stardust of Modjo hoort, denk je: dat kan ik ook. Die nummers steken veel slimmer in elkaar dan je denkt, maar veel producers geraken verblind door de dollartekens in hun ogen.”Drie jaar eerder klonk hij nog een stuk positiever. "We zijn een familie. Er heerst een enorme solidariteit. Zoals in elke familie zijn er ook spanningen en conflicten, maar de banden worden nooit gebroken. De vriendschap wint het altijd van de concurrentiedrang.”
De dansvloer als habitat
Wat overblijft, is een stapel prachtplaten van vaak bevriende artiesten als Gopher, Superdiscount, Bob Sinclar, Dimitri From Paris en zeker ook Cassius. Jong en hip in 1999, al behoorden Philippe Zdar en Boombass tot de anciens in het Franse dancemilieu. Zdar (in juni 2019 om het leven gekomen bij een ongelukkige val) zwierde samen met Etienne de Crécy het behoorlijk onweerstaanbaar klinkende Motorbass op de Europese dansvloeren. Boombass, in het dagelijks gewoon Hubert, was de man achter La Funk Mob, goed voor een aantal maxi’s met fijne triphop op het Mo’Wax-label van James Lavelle.Ze ontmoetten elkaar toen rapper MC Solaar hen vroeg om een handje toe te steken bij het maken van ‘s mans tweede cd. Het klikte onmiddellijk, want de twee studiohulpjes waren door dezelfde plaat in de ban geraakt van muziek: ‘Paid In Full’ van hiphoplegenden Eric B & Rakim. Etienne de Crécy: “Hiphop leidde ons via een omwegje langs funk naar house en techno. We ontdekten de ravecultuur, we ontdekten de dansvloer als habitat. Waar de disco-elementen vandaan komen? Disco zit in onze genen.”
De laatste klepper van de French touch-beweging was Justice, dat in 2007 debuteerde met het spraakmakende album ‘Cross’ en op handen werd gedragen door Red Hot Chili Peppers-voorman Anthony Kiedis.
9-9-9-9-99
Wie aan elektronische dansmuziek en aan Parijs denkt, denkt aan Daft Punk. De piepjonge Parijzenaren Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo vonden begin jaren ’90 de missing link tussen techno, disco en funk. Hun doorbraaksingle ‘Da funk’ was bijna een moderne vertaling van ‘Le Freak’ van Chic. Daft Punk werd geliefd én verguisd, omdat het duo in de undergroundclubs én in de hitparade stond.Bangalter (2001, Out Soon): “In 1995 en ’96, ten tijde van ons eerste album, werd elektronische muziek begrepen noch aanvaard, het was iets marginaals. Wij hebben gestreden voor de aanvaarding van onze muziek, die als lawaai werd afgedaan! We willen doorgaan met grenzen verleggen en regels overtreden, barrières doorbreken tussen verschillende stijlen.” Nou, dat is aardig gelukt.
Ondanks hun enorme succes behielden ze toch een zekere anonimiteit, doordat ze in het openbaar altijd verschenen in een robotpak mét helm. Het moment waarop ze robots werden? Negen september 1999, negen na negen ‘s morgens. 9-9-9-9-99. Een premature vorm van de millenniumbug deed hun elektronische apparatuur ontploffen en maakte dat hun studio in Parijs in vlammen opging. Thomas en Guy-Manuel, verminkt in de brand, riepen de hulp in van plastische chirurgen, die hen ‘ombouwden’. Een mooi sprookje, niet?
Daft Punk behoorde nooit echt tot de French touch-beweging, Bangalters nevenproject Stardust deed dat wel. ‘Music Sounds Better With You’ van Stardust wordt beschouwd als de mooiste symbiose van house en disco ooit.
14 uur achter de draaitafels
Laurent Garnier, zowat de ambassadeur van de Franse house en techno, was al een wereldster toen er van French touch nog geen sprake was. Op zijn tiende wist Garnier al dat hij dj wilde worden, op zijn twintigste had hij een vaste stek achter de draaitafels in de legendarische club Haçienda in Manchester, waar The Stone Roses het levenslicht zagen en The Chemical Brothers in hun jonge jaren uitgingen.
Zijn handelsmerk: de dj-marathon. Garnier (1997, Out Soon): “Ik hou van house, deep house, techno en drum ’n’ bass. Hoe kan ik al die stijlen aan bod laten komen in een coherente set, in minder dan 3 uur?! Onmogelijk. Mijn record is 9 uur draaien aan één stuk, zonder pauze. In Parijs heb ik eens 14 uur achter de draaitafels gestaan, maar dat was met een half uur pauze. Ik begon om 17 uur in de namiddag en ging door tot 7 uur 's ochtends. Puur genieten!”
House tijdens de afwas
De grootste van alle Franse eletro-sterren is David Guetta, die als dj tot 50.000 euro per uur vangt. De Parijzenaar leerde de stiel kennen als party-organisator (onder meer in Pacha op Ibiza), verkocht meer dan 9 miljoen albums en 30 miljoen singles, maar werd pas écht rijk als dj.
Hij ontkwam niet aan de kritiek dat French touch na verloop van tijd iets te glad werd en iets te veel succes had, maar hij beet terug. “De begrippen underground en commercieel betekenen niets. Aanvankelijk gold Daft Punk als very underground, maar toen kreeg de groep succes en werd ze ineens afgedaan als commercieel. Nochtans zijn het dezelfde mensen gebleven, die dezelfde muziek maken. Je kan huisvrouwen niet verbieden om naar je muziek te luisteren terwijl ze de afwas doen.” (2002, Nieuwsblad)
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Massive Attack komt deze zomer naar Lokerse Feesten
De Britse triphopband Massive Attack speelt op zaterdag 10 augustus op de Lokerse Feesten. Dat heeft de organisatie van het festival vrijdagochtend bekendgemaakt.
-
David Guetta, Tiësto en Swedish House Mafia staan op Tomorrowland
De achttiende editie van Tomorrowland verwelkomt van 19 tot 21 juli en 26 tot 28 juli onder meer Armin van Buuren, David Guetta, Hardwell, Swedish House Mafia en Tiësto in De Schorre in Boom. Bezoekers zullen kunnen genieten van het kruim van de elektronische muziek op maar liefst zestien podia.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Bonnie Tyler @ Koninklijk Circus, Brussel
-
More Than Words @ Koninklijk Circus, Brussel
-
In memoriam: van deze muzieksterren moesten we in 2023 afscheid nemen
Ook in 2023 moesten we afscheid nemen van grote en kleine muzieksterren die het tijdelijke voor het eeuwige ruilden. Dit zijn de prominentste namen in binnen- en buitenland op het treurige lijstje van overledenen.
-
Bart Peeters @ De Roma, Antwerpen
-
De beste tijdloze nummers om het nieuwe jaar mee in te luiden
In Vlaanderen staat de radio deze tijd van het jaar al in het teken van tijdloze liedjes, maar voor wie toch nog op zoek is naar enkele nummers die altijd scoren als je het nieuwe jaar goed wil inluiden, somt Pickx enkele favorieten op. Dit zijn enkele liedjes van doorheen de jaren die erg toepasselijk zijn voor de start van het nieuwe jaar.
-
‘A Swinging Christmas’: vier kerstavond op Pickx+ met Yannick Bovy
De Antwerpse crooner is intussen al enkele jaren dé voorvechter in Vlaanderen voor bigband- en swingklassiekers. Op 14 december gaf hij, geïnspireerd door iconen als Frank Sinatra, Dean Martin en Sammy Davis Jr., een concert vol warme kerstklassiekers. En dat optreden is op kerstavond te herbeleven op de exclusieve zender Pickx+.
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen