Nieuwe album K3 alweer meteen op 1: wat maakt het succes van de meisjesgroep?

Kids | De meisjes van K3 weten duidelijk waar ze mee bezig zijn. Voor de 14de keer komt een nieuw album van de meisjesgroep meteen binnen op de eerste plaats van de Ultratop. Met ‘Dans van de Farao’ verbreken Hanne, Marthe en Klaasje hun eigen record, en dat van hun voorgangsters natuurlijk. Hoe kan het dat één groep, zelfs met verschillende leden doorheen de tijd, toch zoveel succes blijft hebben? Proximus Pickx zocht het uit.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Marthe, Klaasje en Hanne zijn, zoals iedereen waarschijnlijk wel weet, niet altijd de sterren van K3 geweest. De band startte namelijk al in 1995, toen Marthe bijvoorbeeld nog niet eens geboren was. Toen Karen, Kristel en Kathleen voor het eerst samen begonnen zingen, was die muziek ook helemaal niet op kinderen gericht. Je hoeft niet hard je best te doen te horen dat hun eerste hit ‘Heyah Mama’ over een veel pikantere dingen gaat dan wereldvrede en luchtballonnen. Het liedje werd afgewezen tijdens de voorselectie van het Eurovisie Songfestival, maar werd ondanks de gewaagde tekst ontzettend populair bij kinderen. K3 was geboren.

Studio 100

Niels William was de oprichter van K3 en heeft het ook een tijdje alleen gedaan, maar toen het succes te groot werd en organisatoren misbruik probeerden te maken van de goedheid van het trio, heeft hij zijn zaak laten overnemen door Studio 100. Het succesvolle mediabedrijf heeft het imago om alles wat het aanraakt te veranderen in goud en dat was met K3 niet anders.
 
Plots kwam de meisjesgroep terecht in een heuse K3-machine, die zorgde voor merchandising, grote zaalshows, films, musicals, snoep, strips en ga zo maar door. Het publiek at hen, soms letterlijk met de koekjes, op en de meisjes werden Studio 100-idolen. Natuurlijk bleef de essentie de muziek, maar zonder alles dat errond hing, was het succes niet zo geëxplodeerd.

Yoghurttaaltje

Ten tijde van de voorselectie van het Eurovisie Songfestival zette jurylid Marcel Vanthilt de meisjes nog weg als “fijne vleeswaren met babyliedjes”. Wie had toen kunnen denken dat dat harde verwijt de sleutel tot roem zou worden? Hoe meer kinderen de groep aantrok, hoe meer ze doorhadden dat hun ‘babyliedjes’ werkten. Niels William beschreef het zelf als een yoghurttaaltje en eens ze hun liedjes daarin vertaalden hadden ze de kinderen volledig voor zich gewonnen. Denk maar aan ‘Yeke Yeke’, ‘Oya Lélé’ en ‘Kuma He’. Makkelijk te onthouden en vlot om mee te zingen.

Makkelijk herkenbaar

Je kan K3 altijd van een andere meisjesgroep onderscheiden omdat de band zo herkenbaar is. Het rode, zwarte en blonde haar, de vlechtjes, de knalkleuren, dezelfde outfits. Zelfs toen Kathleen Josje werd en toen de hele band veranderde in Marthe, Hanne en Klaasje, verandere het concept niet. Daardoor was het niet moeilijk voor jonge fans om de overstap te maken.

Ook het imago van de leading ladies is vlekkeloos. De meisjes van K3 zijn dan wel volwassen vrouwen, maar ze zullen zich niet openbaar dronken vertonen, rare streken uithalen of foute uitspraken doen. Ze moeten ten alle tijden toegankelijk zijn voor hun publiek: kinderen. Ook hierin zijn alle zangeressen tot nu toe geslaagd.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top