Organisatie Chaos verlaat competitieve scene op CSGO en Rainbow Six Siege
Na twee jaar in het professionele Counter-Strike-circuit gestreden te hebben, kondigde de Noord-Amerikaanse organisatie via een persbericht het afscheid aan van haar teams op CSGO en Rainbow Six. Volgens Chaos kon de organisatie door de Covid-19-crisis de nodige steun niet meer bieden aan haar team en spelers.
Het gerucht deed al sinds 21 november de ronde. Op die dag kondigde de nieuwswebsite DBLTAP aan dat Chaos Esports Club, voorheen bekend als Digital Chaos, volgens zijn bronnen de transfermogelijkheden voor zijn spelers aan het onderzoeken was. Het doel? Eenvoudigweg de competitieve scene van Counter-Strike en Rainbow Six Siege verlaten. Volgens een bron die dicht bij Chaos staat, zou de beslissing te maken hebben met de richting die de huidige investeerders achter de organisatie willen uitgaan.
De beslissing werd via een blogbericht door de organisatie zelf bevestigd op woensdag 2 december. Nieuwssite HLTV pikte het nieuws op. Het management kondigt in de mededeling aan dat de gezondheidscrisis, die de wereld al bijna een jaar in zijn greep houdt, gevolgen heeft gehad voor de organisatie die tot dan toe niet voor mogelijk waren gehouden. “In de loop van de maanden werd het duidelijk dat de entertainment- en esportswereld enorme veranderingen zouden ondergaan.”
Chaos verklaart dat het dit jaar een groot deel van zijn inkomsten heeft verloren. Hoewel de competities wel doorgingen, is het duidelijk dat de reclamebranche, die een groot deel van de inkomsten van heel wat organisaties vertegenwoordigt, aanzienlijk is verzwakt. Ondanks de geleverde inspanningen kondigt de organisatie aan dat deze financiële ontberingen finaal te veel druk hebben gelegd op het vermogen van de organisatie om haar spelers en teams te ondersteunen.
Ter herinnering, het Counter-Strike-team bestond uit Anthony “Vanity” Malaspina, Erick “Xepaa” Bach, Nathan “leaf” Orf, Jonathan “Jonji” Carey, Edgar “MarKE” Maldonado en coach Matthew “mCe” Elmore. Terwijl de spelers momenteel meedoen aan de Dreamhack Masters Winter North America, krijgen ze vervolgens nog een laatste kans om hun talent te laten zien op de komende IEM Global Challenge.
Om recht te krabbelen, heeft de organisatie aangekondigd dat ze zich meer zal richten op de productie van online content, zowel binnen als buiten de gamesector. Natuurlijk legde de organisatie uit dat deze verandering op lange termijn zou plaatsvinden en dat er niet meteen resultaten worden verwacht.
Copyright afbeelding: Chaos Esports Club