Plagiaat of niet? Deze artiesten kwamen in de problemen

De grens tussen inspiratie en plagiaat is soms erg vaag. Grote artiesten komen al eens onder vuur te liggen omdat ze in de ogen van het publiek plagiaat pleegden of moeten in de rechtbank vechten tegen miljoenenboetes. Zelden is het zwart-wit. Proximus Pickx lijstte enkele markante voorbeelden op.

Flame vs. Katy Perry

Enkele recente rechtszaken kleuren de manier waarop er vandaag naar plagiaat wordt gekeken. Robin Thicke en Pharell Williams verloren hun zaak tegen de nabestaanden van Marvin Gaye, tot consternatie van zowat de hele muziekwereld. De gecontesteerde delen van de muziek waren namelijk geen duidelijke melodie of tekst, maar wel het ritme, de instrumenten en het “gevoel”. In navolging van dat proces, kregen ook Ed Sheeran en Katy Perry een rechtszaak aan hun been.
 
De zaken tegen Ed Sheeran gingen ook over een “gevoel”, en werden snel in het voordeel van de singer-songwriter beslecht. Katy Perry kreeg daarentegen meer moeilijkheden. De christelijke rapper Flame beweerde dat de dalende synthesizerlijn van ‘Dark Horse’ gestolen was van zijn nummer ‘Joyful Noise’. Perry en haar advocaten verklaarden dat ze dat nummer nog nooit gehoord hadden, en argumenteerden dat variaties op het dalende lijntje in honderden andere liederen terug te vinden zijn, maar de volksjury sprak toch een boete van 2,78 miljoen dollar uit ten voordele van Flame.
 
Perry ging in beroep, en terwijl de zaak hangende was, kwam de redding uit een onverwachte hoek. Een andere aanslepende rechtszaak rond plagiaat kwam eindelijk ten einde: een rechter besloot dat Led Zeppelins ‘Stairway to Heaven’ geen plagiaat was van het nummer ‘Taurus’ van Spirit. De rechter die zich boog over de zaak van Perry, gebruikte dezelfde argumenten om te bepalen dat ook de zangeres geen plagiaat had gepleegd. Het eerste vonnis werd dus nietig verklaard.


Bruno Mars vs. Breakbot

Toen Bruno Mars zijn album ‘Unorthodox Jukebox’ opnam, was hij eerst van plan om het nummer ‘Baby I’m Yours’ van de Franse muzikant Breakbot te coveren. De Fransman had zijn fiat gegeven, maar uiteindelijk ging de cover toch niet door. Maar toen Breakbot naar het album luisterde, hoorde hij wel erg veel gelijkenissen tussen ‘Baby I’m Yours’ en Mars zijn ‘Treasure’, van het ritme en de funky basgitaar tot de melodie in het refrein.
 
Breakbot contacteerde Mars en noemde diens nummer een “ripoff”, maar zei er ook bij dat hij het niet erg vond. “Ik heb ook mijn invloeden en heb hier en daar al eens iets overgenomen”, zei hij. Mars gaf toe dat hij geïnspireerd was door ‘Baby I’m Yours’ en voegde Breakbot uiteindelijk toe aan de credits als co-auteur. Zo beschaafd kan het dus ook.


Vanilla Ice vs. Queen en David Bowie

Een baslijn sampelen, in hiphop is dat dagelijkse kost. Alleen hebben rappers er gewoonlijk geen enkel probleem mee om toe te geven dat ze muziek sampelen. Vanilla Ice pakte het net iets anders aan. Toen hij in 1990 zijn nummer ‘Ice Ice Baby’ uitbracht, hoorde iedereen dat de baslijn een sample was van het nummer ‘Under Pressure’ van Queen en David Bowie. Maar vreemd genoeg beweerde de rapper dat dat helemaal niet het geval was.
 
“Ik heb een extra noot toegevoegd, dus het is geen plagiaat”, zei hij in een interview. Later beweerde hij dat die uitspraak een grapje was, maar Queen en Bowie toevoegen als co-auteurs deed hij niet. Totdat die twee een rechtszaak aanspanden en Vanilla Ice niet anders kon dan een deel van de opbrengsten afstaan aan de twee gesampelde artiesten. Zijn uitleg: als zijn nummer niet zo succesvol was geweest, dan had niemand ernaar omgekeken.


Muziek

Bekijk alles
Top