Een greep uit de beste reclamespots ooit

Reclame, het is voor velen de voornaamste frustratie tijdens het tv-kijken. Af en toe leveren bedrijven echter regelrechte pareltjes af die jaren later nog tot de verbeelding spreken. Proximus Pickx nam een duik in de geschiedenis en spitte de beste tv-commercials boven.

"Who took my badjas" (Belgacom)

Openen doen we met een regelrechte klassieker uit eigen huis. In 2010 werd tv-kijkend Vlaanderen getrakteerd op de 'Who took my badjas'-commercial van Belgacom TV. In de reclame zien we Reinert D'haene die met een mix van Vlaams en steenkool-Engels, dat later gepopulariseerd zou worden in 'Eigen kweek', op zoek gaat naar zijn verdwenen badjas. Hollywoodsterren Nicole Kidman, Robert De Niro en Dustin Hoffman maken allen een opgemerkte verschijning in de iconische commercial die ons legendarische slagzingen opleverde zoals "Hey! Who took my badjas?", "You know weer from nothing zeker?" en "Hola, hola, subiet no koffiekoeken for you, hé!" De commercial legde reclamebureau VVL/BBDO alvast geen windeiren, want het bedrijf mocht de Gouden Welp, de award voor het beste reclamefilmpje, in ontvangst nemen. Ook Belgacom zelf surfte een tijdje voort op de golf van succes en kwam zelfs met een nieuwe website www.whotookmybadjas.be, waar kijkers foto's van henzelf in badjas konden publiceren.

Coca-Cola kerstcommercials

Een lijstje met de meest iconische commercials is natuurlijk niet compleet zonder de legendarische Coca-Cola kerstcommercials. Van prille commercials met een sprekende kerstman in 1958, over ijsberen in 1993 tot en met de legendarische Coca-Cola kersttrucks, voor het eindejaar haalt de frisdrankengigant ieder jaar opnieuw het onderste uit de kan. De meest legendarische commercial dateert uit 1997, met een volledig verlichte kersttruck die een dorpje aandoet om iedereen van een verfrissende Coca-Cola te voorzien. Dit jaar gooit de frisdrankgigant het deels over een andere boeg. Een man verzet hemel en aarde om een brief van zijn dochter tot bij de kerstman te krijgen. Daar aangekomen wordt hij opgepikt door de kersttruck om opnieuw thuis te worden afgeleverd. Zijn dochter had namelijk gewenst dat haar vader voor de eindejaarsperiode terug bij haar zou zijn.

Lukaku lust Kinder Bueno

Nog zo'n klassieker uit 2010: Romelu Lukaku die reclame maakt voor de populaire Kinder Bueno-reep. De toen nog maar 17-jarige aanvaller van Anderlecht ziet hoe een jonge vrouw de laatste reep uit de automaat voor zijn neus wegkaapt. Dankzij zijn bekendheid meent hij toch aanspraak te maken op het lekkers, maar verder dan een gedeelde portie komt hij niet. Volgens Ferrero, het bedrijf dat Kinder Bueno op de markt brengt, waren de "gedeelde waarden" doorslaggevend. Al speelde ook Lukaku's imago een belangrijke rol: "Wij willen ons associëren met het imago van Romelu: een jeugdige, sportieve, dynamische en evenwichtige persoonlijkheid. Kinderen kijken naar hem op", klonk het destijdes. Opvallend was dat paars-wit koste wat het kost zijn jonge parel zo veel mogelijk van de media wou afschermen, maar hij dan toch op de voorgrond trad als opvolger van tennisser Kristof Vliegen. We zijn er vrij zeker van dat het zowel Lukaku als Kinder Bueno geen windeiren heeft gelegd!

"Wij maken uw keukens" (Dovy Keukens)

"Ik ben Donald Muylle, al meer dan dertig jaar maak ik keukens alsof ze voor mezelf zouden zijn" en "wij maken uw keukens." Het zijn slagzinnen die stilaan tot het Vlaams cultureel erfgoed behoren. Beide zijn toe te schrijven aan één man: zaakvoerder Donald Muylle, die naar eigen zeggen het licht zag 's nachts in zijn bed. De ambachtelijke reclamespot in sappig West-Vlaams accent gaat al jarenlang mee en blijft scoren. Daar zijn de talloze parodieën waarschijnlijk niet vreemd aan!

"Mannekes! Vader?" (Gamma)

"Mannekes! Vader?", al 27 jaar valt deze reclamespot in Vlaamse huishoudens te horen en toch verveelt hij nooit. Bovendien legde de iconische reclamespot met de familie Gammermans Luc Wyns ook geen windeiren. “Zonder Gamma had mijn leven er totaal anders uitgezien. Dankzij die spots heb ik artistieke vrijheid en dus ook mijn geluk kunnen kopen. Ik doe mijn goesting en niks anders", verklaarde de acteur er twee jaar geleden over in een interview met Het Laatste Nieuws. Eén keer zette de doe-het-zelfzaak de samenwerking met Wyns stop, maar de omzet kelderde meteen zienderogen waardoor ze al snel weer bij de acteur kwamen aankloppen. Of hoe 'De Familie Backeljau', waar de reclamespot op gebaseerd is, aan de wieg staat van de langstlevende reclamespot op de Vlaamse televisie.

Films

Bekijk alles
Top