Waarom het uitstel van 'No Time To Die' MGM een financiële kater oplevert

Films | Het moest een van, zoniet de film van het jaar worden, maar het coronavirus heeft er anders over geoordeeld. Bond-film 'No Time To Die' werd nu reeds voor een tweede opeenvolgende keer uitgesteld, waardoor MGM er sowieso een ferme financiële kater aan overhoudt.

Door Pickx

Deel dit nieuws

April 2020 stond al even bij Bond-fans wereldwijd met stip genoteerd. In die maand zou de 25ste Bond-film 'No Time To Die' in de cinemazalen verschijnen. Filmstudio MGM liet de promotiecampagne alvast op volle toeren draaien totdat het coronavirus roet in het eten kwam gooien.

Het uitstel naar 12 november 2020 leek nog enigszins overbrugbaar, maar nu de tweede coronagolf Europa en de VS in zijn greep houdt, was nieuw uitstel onvermijdelijk. Voorlopig mogen we ons opmaken voor een release op 2 april 2021, op voorwaarde dat de gezondheidssituatie het tegen dan toelaat. Voor MGM betekent dit alvast een serieuze financiële kater.

1 miljoen dollar verlies per maand

The Hollywood Reporter nam een duik in de cijfers en berekende dat uitstel filmstudio MGM, dat samen met EON Productions van Barbara Broccoli de helft van de rechten op Bond bezit, per maand liefst 1 miljoen dollar (850.000 euro) aan interesten kost. Een hallucinant bedrag dat de studio onmogelijk goed kan maken.

Het productiebudget van de film wordt geraamd op zo'n 250 miljoen dollar, maar daar bovenop komen nog talrijke licentievergoedingen en exclusieve bonussen voor onder meer Daniel Craig en Rami Malek. Bovendien heeft MGM ook reeds twee keer de marketingmolen in gang gezet, wat hen nog eens 50 miljoen aan reclameboodschappen heeft gekost. Tevens ging de studio ervanuit dat de film 1 miljard dollar (852 miljoen euro) in het laadje ging brengen. Een doel dat zelfs los van de coronacrisis al ambitieus was.

Streaminggiganten bieden geen uitweg

Zodus hoeft het niet te verwonderen dat MGM reeds heeft geprobeerd om de laatste film met Daniel Craig als 007 bij streaminggiganten te slijten. Maar de filmstudio kwam echter al snel van een kale reis terug, toen bleek dat enkel Apple relatief diep in de buidel wou tasten. Hun bod tussen 350 en 400 miljoen dollar viel echter een pak lager uit dan de 650 tot 700 miljoen waarop de studio had gerekend.

Andere streamingdiensten deden zelfs niet eens de moeite om een bod uit te brengen, want "Bond is een eenmalige voltreffer", klinkt het. "Je creëert vraag naar een vergelijkbare film elke maand en voor 500 miljoen dollar of meer is dat het gewoon niet waard. Je bent een stuk beter af door gewoon in te zetten op eigen werk", klinkt het bij een anonieme bron. En dus is het voor MGM maar hopen dat het coronavirus tegen april grotendeels tot het verleden behoort, zodat de filmstudio toch een deel van het verloren geld kan recupereren. Of het zou voor de filmstudio wel eens time to die kunnen worden...

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top