Kijk naar ‘The Hateful Eight’ op VIER: een western van Tarantino die al heel wat stof deed opwaaien…

Films |

Net als vorige week kunnen we morgenavond wederom genieten van een echte Tarantino op de buis. Met ‘The Hateful Eight’ zendt VIER immers ook een film uit die enkele jaren geleden heel wat stof deed opwaaien in de Verenigde Staten. Maar wat maakt ‘The Hateful Eight’ nu zo controversieel? En is het een echte Tarantino?

Door Pickx

Deel dit nieuws

In het Amerikaanse Wyoming begin jaren 1870 neemt premiejager John "Hangman" Ruth (Kurt Russell) een andere premiejager mee tijdens zijn tocht naar het stadje Red Rock. De twee premiejagers kennen elkaar en moeten door een sneeuwstorm uitwijken naar een lokaal etablissement om te overnachten. Daar treffen ze andere reizigers aan die niet zo’n goede bedoelingen hebben...

Verwijzingen

Nadat Tarantino zijn carrière startte met films die verhalen vertelde over de onderwereld (‘Reservoir Dogs’, ‘Pulp Fiction’) besloot hij in 2015 zijn tweede western in te blikken na ‘Django Unchained’ (2012). En net als in alle andere Tarantino-films worden we in ‘The Hateful Eight’ opnieuw getrakteerd op talloze verwijzingen naar andere films. Zo is de naam van de postkoets uit ‘The Hateful Eight’ net dezelfde als de postkoets uit die andere legendarische western ‘3:10 to Yuma’, namelijk: ‘Butterfield Overland Stage’.


Morricone

In tegenstelling tot ‘Reservoir Dogs’ laat Tarantino ons bij ‘The Hateful Eight’ niet genieten van een catchy soundtrack vol popmuziek. Neen, deze keer kroop de legendarische filmcomponist Ennio Morricone achter de toetsen en voorziet hij ons van een klassieke westernsoundtrack.

Scherpe, maar beladen, dialogen

De geweldige dialogen - het kenmerk van een echte Tarantino - zijn gelukkig opnieuw van stal gehaald voor deze western. Maar we moeten bij de ‘The Hateful Eight’ een kanttekening plaatsen: één van de zwarte hoofdpersonages (Samuel L. Jackson) krijgt heel wat raciale beledigingen naar het hoofd geslingerd wat volgens ons niet altijd hoefde. Ook in de Verenigde Staten slaagde men er in enkele staten niet in om de vele verwensingen te bekijken vanuit een historisch kader. 


Geweld

Nadat ‘Django Unchained’ een stijlbreuk leek in te leiden voor Tarantino waardoor we minder geweld zouden zien in de mans films, lijkt de grootmeester alsnog terug te grijpen naar zijn aloude trukendoos: lekker veel bloed op het scherm toveren. Opnieuw zijn de gewelddadige scènes veelvuldig aanwezig maar de rasechte Tarantino-fan kan daar enkel maar blij om zijn.

Stem vrijdag 6 november om 20u35 af op VIER om Tarantino’s tweede western mee te pikken!

 

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top