Waarom Amy Schumer de comedyfans verdeelt

Vanavond zendt VIJF de komedie ‘I Feel Pretty’ uit, met onder anderen Michelle Williams en Amy Schumer. De topcomédienne heeft een fervente schare fans, maar haar tegenstanders zijn al even vurig in hun kritiek.

Amy Schumer is actrice en comédienne, die bekendstaat om haar edgy humor en moppen die bol staan van de zelfspot en zelfrelativering. De ouders van Schumer waren eigenaar van een babymeubelzaak in Manhattan, maar toen haar vader gediagnosticeerd werd met multiple sclerosis ging de zaak failliet en verhuisde het gezin naar Long Island.
 
Na haar universiteitsstudies ging ze aan de slag als stand-up comedian, om vervolgens in 2007 haar televisiedebuut te maken in de show ‘Last Comic Standing’. Ze wendde haar komisch talent aan achter de schermen bij Comedy Central in 2010, en kreeg in 2013 uiteindelijk groen licht voor haar eigen show met de dubbelzinnige titel ‘Inside Amy Schumer’.
 
Schumer won in 2015 een Emmy en verscheen datzelfde jaar op het witte doek in de door haar geschreven semi-autobiografische film ‘Trainwreck’. Ze kreeg de smaak te pakken en verscheen in nog een resem bioscoopfilms, waaronder de komedies ‘Snatched’ en ‘I Feel Pretty’. Ze werd ook gecast in dramafilms zoals ‘Thank You For Your Service’, over het leven van een Irak-veteraan.

Waarom ze zo polariseert

Hoewel Schumer een vurige fanbase kent, zijn de meningen verdeelt over de comédienne. De jongste jaren was ze niet meer de charmante, ontwapenende allemansvriendin die vroeger op het scherm verscheen. Haar toon werd bitsiger, scherper en maatschappijkritischer. Ze uitte plots haar mening over politiek en wapengeweld. Ze nam progressieve standpunten in en verkondigde die op scherm en podium. Ze mat zichzelf een ander imago aan en deed aan politiek activisme, en dat ging ten koste van haar publieke likeability.
 
Het vierde seizoen van ‘Inside Amy Schumer’ bijvoorbeeld: dat stond zo bol van de politieke kritiek dat het aantal kijkers van 770.000 voor het seizoensbegin naar 490.000 dook tegen de slotaflevering.
 
De voorbije jaren mengt ze zich met een feministische bril nadrukkelijk in het publieke debat over #MeToo, #BlackLivesMatter en andere hete hangijzers. En door zo expliciet een standpunt in te nemen, stoot je anderen onvermijdelijk tegen de borst.

Plagiaat

Daarnaast kwam ze regelmatig onder vuur te liggen wegens vermeend plagiaat. Ze zou moppen van anderen stelen, hetgeen gesignaleerd wordt op allerhande internetplatformen. Zo zouden haar sketches over abortus verdacht veel lijken op een aflevering van ‘Bojack Horseman’ over hetzelfde gevoelige onderwerp.
 
Schumer reageerde in een Amerikaans radioprogramma op deze aantijgingen: “Ik zou een test met een leugendetector willen ondergaan om mijn onschuld te bewijzen”, klonk het. “Ik heb nog nooit en zou nooit een mop stelen”, schreef ze op Twitter als reactie op een video die moest bewijzen dat Schumer materiaal overneemt van comedians Wendy Liebman, Kathleen Madigan, Tammy Pescatelli en wijlen Patrice O’Neal.
 
De beschuldigingen wekken minstens de schijn dat het werk van Schumer niet origineel is – en dat is nefast voor haar reputatie. Maar wat nog een grotere invloed heeft op haar reputatie is het feit dat het merk Schumer geworteld is in feminisme. De comédienne groeide de voorbije jaren uit tot een symbool van feminisme en een kruisvaarder tegen slut- en bodyshaming – een imago dat mede gevormd werd door de media. Hoe je het ook draait of keert: zo’n uitgesproken profiel wekt tegenstand op en dwingt haar achterban om zich ofwel achter hun idool te scharen, ofwel om haar de rug toe te keren. En intussen wordt het publieke debat over de onderwerpen die Schumer aankaart volop aangezwengeld. Maar misschien is dat net de bedoeling

Music Maestro

Bekijk alles

Sport in de kijker

Bekijk alles

Focus op films, series & tv

Bekijk alles

Nieuws van het esport-front

Bekijk alles
Top