Unieke mijlpaal op Spotify voor Billie Eilish: terugblik op de geboorte van een popidool

"Dit meisje is amper 17, maar wordt een hele grote madam", vertelde Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine in februari vorig jaar, toen het festival net enkele headliners had gelost voor editie 2019. Mahassine trapte daarmee een open deur in: anno 2020 is Eilish tot een heus popidool uitgegroeid. Ze wordt op handen gedragen door haar fans, was de grote overwinnaar op de Grammy's en haalde onlangs een indrukwekkend record op Spotify. En het meest ongelooflijke van al: ze is nog steeds maar 18 jaar. Het lijkt misschien wat vroeg, maar dit roept om een overzicht van haar piepjonge knalcarrière.

Het succes van Billie Eilish lijkt geen grenzen te kennen. Sinds vorige week is ieder nummer van de Amerikaanse singer-songwriter op streamingdienst Spotify minimaal honderd miljoen keer beluisterd.
 
Een unieke prestatie, want er is niet één artiest ter wereld die hetzelfde kan zeggen. Onlangs passeerde haar meest recente nummer 'My Future' de grens van honderd miljoen streams. Daar hoefde Billie Eilish niet lang op te wachten. Dit nummer verscheen op 30 juli, maar is nu al boven in de hitlijsten te vinden.
 
Voor dit record wordt er overigens alleen gekeken naar volledige nummers. Billie Eilish bracht ook een nummer genaamd '!!!!!!!' uit op Spotify. Deze is geen honderd miljoen keer beluisterd, maar wordt toch niet meegerekend. Dit nummer duurt slechts veertien seconden en geldt als introductie voor haar succesalbum 'When We All Fall Asleep Where Do We Go'.
 
Haar grootste knaller 'Bad Guy' telt natuurlijk wel mee, maar die plaat is de honderd miljoen streams dan ook al ruim voorbij. De grootste hit van Billie Eilish is namelijk al meer dan anderhalf miljard keer beluisterd.

Openheid en authenticiteit

Ze won al meteen heel wat zieltjes met haar debuutsingle 'Ocean Eyes', die eind 2016 verscheen. Haar dromerige elektropop scoorde zowel online als offline. Met haar EP 'Don't Smile at Me' trok ze in 2017 op wereldtournee. In 2019 stond ze als headliner voor de eerste keer op Pukkelpop.

Ze won de sympathie van het grote publiek met haar unieke stijl, openheid en authenticiteit, onder meer over haar zelfbeeld en de demonen waarmee ze strijdt. Zo lijdt ze aan BDD, oftewel 'body dysmorphic disorder': een mentale ziekte waarbij ze een afwijkend beeld van haar lichaam heeft. Ze vindt haar eigen lijf afstotelijk. "Ondanks alle therapie haat ik mijn lichaam", liet ze zich daarover ontvallen. Dat is overigens ook waarom ze altijd wijde kleren draagt. "Om mezelf te camoufleren. Ik voel me enorm onzeker in nauw zittende kledij."
 
De ziekte laaide op toen ze 13 jaar was. Dat ging gepaard met donkere gedachten, maar die zijn intussen weggeëbd. "Nu weet ik dat ik niet mooi hoef te zijn om te scoren. Mijn muziek en mijn stijl zijn heel geliefd zonder dat ik een sexy popprinses ben. Dat geeft me moed."

Boerenjaar

Vorig jaar was Eilish samen met Taylor Swift en Ariana Grande nog één van de grote triomfators op de MTV Video Music Awards. Het toen 17-jarige popfenomeen werd bekroond als beste nieuwe artiest en push artiest van het jaar. Ze kreeg ook een prijs voor de beste editing voor de video van haar hit 'Bad Guy'.

In november 2019 werd Eilish als jongste artiest ooit door Billboard uitgeroepen tot 'Vrouw van het Jaar'. Ze ontving de eer voor haar "onuitwisbare indruk op de wereldwijde culturele tijdsgeest', aldus het wekelijkse muziektijdschrift.
 
Ook 2020 is een boerenjaar voor de zangeres uit Los Angeles. Haar jaar begon met een prijzenregen op de 62ste editie van de Grammy Awards. Ze kon vijf van haar zes nominaties verzilveren. Zo won ze onder meer in de vier meest prestigieuze categorieën: beste plaat, beste album ('When We All Fall Asleep, Where Do We Go?'), nummer van het jaar ('Bad Guy') en beste nieuwe artiest. Haar broer Finneas, met wie ze haar debuutalbum schreef, werd bekroond als beste producer. 

In maart van dit jaar maakte de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), een internationale non-profitorganisatie die de muziekindustrie vertegenwoordigt, bekend dat 'Bad Guy' de meest verkochte digitale single van het jaar 2019 was. Het liedje ging online liefst 19,5 miljoen keer over de toonbank.
 
En de vooruitzichten voor 2021 zijn ook niet mis. Zo verschijnt de documentaire 'Billie Eilish: The World's A Little Blurry' in februari op Apple TV+ en in de bioscopen. Ook verzorgde ze de titelsong van de nieuwe James Bond-film 'No Time To Die' die, na meerder malen te zijn uitgesteld, volgend jaar gaat verschijnen. Aan het nummer hebben naast Billie Eilish ook haar broer Finneas, filmcomponist Hans Zimmer en The Smiths-gitarist Johnny Marr meegewerkt.
 

Music Maestro

Bekijk alles

Sport in de kijker

Bekijk alles

Focus op films, series & tv

Bekijk alles

Nieuws van het esport-front

Bekijk alles

Top