In het hedendaagse voetbal kan je niet meer om de televisierechten heen. Deze zijn essentieel geworden voor voetbalclubs. Maar in Frankrijk zijn er nu grote discussies aan de gang omtrent de huidige rechtendeal. Mediapro, de belangrijkste rechtenhouder, wil omwille van het coronavirus dat de deal herbekeken wordt. Heel wat clubs wachten bang het dispuut af.
Het is al lang geen geheim meer dat het economische aspect een grotere rol is gaan spelen in de voetballerij. Clubs worden tegenwoordig als echte bedrijven georganiseerd die op hun beurt winst willen maken. De televisierechten zijn hierin een belangrijke factor. In België werd dit jaar een historische deal ondertekend. Voor het eerst werd er een handtekening gezet onder een contract van vijf seizoenen voor jaarlijks 100 miljoen euro. De winnende partij, in België gaat het om Eleven Sports, krijgt dan de touwtjes in handen. Zo beslist de rechtenhouder bijvoorbeeld over de uitzenduren- en dagen. De supporters moeten zich daaraan aanpassen.

Gebrek aan financiële inkomsten

En dan kwam corona. Sinds de uitbraak van de pandemie was de Franse competitie een van de eerste die permanent werd stopgezet. Terwijl andere competities alsnog werden hervat en afgewerkt, besloot men in Frankrijk de competitie definitief stop te zetten. Een goede beslissing, zo vonden velen. Maar wel eentje die zowel sportief als economisch een enorme impact zou hebben.

Paris Saint-Germain en Lyon waren na de stopzetting van de competitie nog actief in de Champions League. Beide teams zouden het goed doen in de eindfase van het Europese kampioenenbal. Maar vooral de lege tribunes waren door de coronacrisis heel erg zichtbaar. Zo waren er geen wedstrijden meer in eigen land, was er geen kaartverkoop en ontbrak het bijgevolg aan supporters die ook in de stadions zelf iets konden nuttigen. Een financiële kater voor de clubs. En omwille van de vroegtijdige stopzetting dreigen er nog financiële lijken uit de kast te vallen. Het multimediabedrijf Mediapro wil het televisiecontract namelijk heronderhandelen.

Aanpassen aan huidige situatie

Mediapro blies nieuw leven in het Franse voetbal, toen het een contract van jaarlijks 1,153 miljard euro op tafel legde. Deze rechten vertegenwoordigen maar liefst 55% van de inkomsten van de Franse profclubs. Maar de groep liet een schatting opmaken hoeveel er aan verlies werd geboekt door de competitie vorig seizoen plots stop te zetten. Het zou hierbij gaan om 300 miljoen euro verlies.

Dat heeft het hele contract nu onder druk gezet. In augustus werd er nog een eerste schijf van bijna 200 miljoen euro nog betaald, maar voor de maand oktober weigert Mediapro om een volgende geldschijf op tafel te leggen. Een vraag tot uitstel, omdat Mediapro het contract wil heronderhandelen vanwege de huidige coronasituatie, werd geweigerd door de Franse bond.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…