De iconische films van Ang Lee

Films | Oscarlieveling Ang Lee is een vreemde eend in Hollywood. De Taiwanese regisseur heeft pareltjes achter zijn naam staan, maar over een paar van zijn experimenten waren de recensenten dan weer zeer negatief. Naar aanleiding van de uitzending van ‘Life of Pi’ vanavond op VTM 3 – een van die parels – blikt Proximus Pickx terug op zijn grootste en kleinste successen.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Sense and Sensibility

Na twee Oscarnominaties voor beste buitenlandse film voor zowel 'The Wedding Banquet' (1993) als 'Eat Drink Man Woman' (1994), mag Ang Lee met 'Sense and Sensibility' (1995), een verfilming van de iconische roman van Jane Austen, zijn eerste Hollywoodfilm regisseren. Een kolfje naar de hand van de regisseur die graag inzoomt op complexe familierelaties. In tegenstelling tot de eerder eendimensionale mannelijke personages in de roman voorziet de regisseur, die op het einde van de maand 65 jaar wordt, zijn mannelijke hoofdrolspelers van een diepte en emotionaliteit die de film in zijn geheel naar een hoger niveau tillen. Het verhaal focust op twee dochters van de rijke Mr. Dashwood, die na de dood van hun vader, samen met hun moeder de gebruiken en gewoontes van het 19de-eeuwse Engeland moeten trotseren. Zonder geld en zonder dak boven hun hoofd moeten de praktische Elinor (Emma Thompson) en de romantische Marianne (Kate Winslet) op zoek naar een goede huwelijkspartner. Die zoektocht loopt echter niet bepaald over rozen.

Hulk

Dat Ang Lee zich niet zomaar in een genre laat passen, blijkt wanneer hij acht jaar later de verfilming van het ontstaansverhaal van superheld Hulk voor zijn rekening mag nemen. Omwille van de aartsmoeilijke computeranimatie nam het filmbudget een hoge vlucht. De prent groeide uiteindelijk wel uit tot een financieel succes, maar werd door critici eerder negatief onthaald. Het dient dan ook niet te verwonderen dat de film niet meteen een vervolg kreeg. Het is pas toen Marvel zijn Cinematic Universe begon uit te bouwen dat de Hulk een doorstart maakte met 'The Incredible Hulk'. Eric Bana diende als groene superheld plaats te ruimen voor Edward Norton, die later op zijn beurt de eer aan Mark Ruffalo moest laten. De versie van Ang Lee werd gauw weer vergeten.

Brokeback Mountain

De volgende prent van Ang Lee werd er dan weer eentje om in te kaderen voor de komende generaties. ‘Brokeback Mountain’, over twee cowboys (Heath Ledger en Jake Gyllenhaal) die in het geheim afspreken omdat hun homoseksualiteit niet aanvaard wordt door hun omgeving, werd gelauwerd als een van de meest tragische romances die ooit op het witte doek werden vertoond. In 2005 streek de film wereldwijd 71 awards en 52 bijkomende nominaties op en was daarmee de meest geprezen film van het jaar. Ang Lee werd de eerste Aziaat ooit die de Oscar voor beste regisseur naar huis mocht nemen. De Oscar voor de beste film ging dat jaar naar ‘Crash’, en dat zorgde voor heel wat consternatie. Fans van ‘Brokeback Mountain’ beschuldigden de Academy van homofobie, beweerden dat enkele juryleden de film niet bekeken hadden en zamelden 26.000 dollar in om de filmmakers te bedanken met een grote advertentie in het blad Daily Variety.

Life of Pi

Met het magisch-realistische ‘Life of Pi’ gooide Ang Lee opnieuw hoge ogen. De Indiase jongen Piscine “Pi” Molitor Patel lijdt schipbreuk terwijl hij met zijn ouders en de dieren uit hun zoo probeert om naar Canada te varen. Uiteindelijk blijven alleen hij en een Bengaalse tijger, genaamd Richard Parker, over op een reddingssloep en een vlot. Pi stelt zich vragen over zijn geloof in God en de zin van het leven, en wanneer hij weer aan land komt, gelooft niemand zijn verhaal. En terecht? ‘Life of Pi’ viel opnieuw in de prijzen. Van de elf Oscarnominaties kon Ang Lee er vier verzilveren, waaronder zijn tweede voor beste regie.

Gemini Man

Ang Lee liep op rozen, en dus kon het niet fout gaan toen hij Will Smith opvoerde in ‘Gemini Man’. Of toch? Het project was sinds het einde van de jaren 90 al door de handen van meer dan negen regisseurs geglipt, nochtans ook niet de kleinste namen. Het scenario vereiste een technologisch hoogstandje en kreeg de reputatie onverfilmbaar te zijn. In 2017 besloot Ang Lee zich er toch aan te wagen en twee jaar later verscheen ‘Gemini Man’ in de zalen. Will Smith acteert tegenover een digitaal verjongde versie van zichzelf en om het technologisch gezien nog moeilijker te maken, besloot Lee in 3D, 120 fps en in 4K te filmen – een framerate en een resolutie die door geen enkele Amerikaanse bioscoop afgespeeld kon worden. De focus lag duidelijk op die technologie en niet op het filmen van een diepgaand verhaal, want de recensenten maakten de film met de grond gelijk. De film haalde wel 173 miljoen dollar op, maar vergeleken met een budget van meer dan 138 miljoen is dat niet schitterend. Misschien nam Lee hier toch te veel hooi op zijn vork?
 
Wil je het betere werk van Ang Lee bewonderen? Kijk vanavond dan naar ‘Life of Pi’ op VTM 3 om 20u40.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top