Filmattributen die hun eigen leven zijn gaan leiden

Sommige films zijn in één oogopslag te herkennen aan een acteur, een set of een citaat, voor andere staat een welbepaald voorwerp dan weer sybool. Deze filmattributen zijn zo iconisch geworden dat ze een eigen leven zijn gaan leiden.

Wilson, Cast Away

Toen Tom Hanks als Chuck Noland op een onbewoond eiland strandde en zichzelf vier jaar lang in leven moet zien te houden, was een volleybal zijn enige gesprekspartner. Met een bloederige handafdruk waar hij een vrolijk gezichtje in tekende en wat takken die een kapsel moesten voorstellen, gaf de eilandbewoner de bal niet alleen een vriendelijk uiterlijk, maar ook een persoonlijkheid. De naam van zijn nieuwe compagnon ontleende hij aan het merk van de bal.
 
Dat maakte het des te pijnlijk wanneer Noland zijn enige vriend verliest terwijl hij met een vlot midden op zee zit. Zijn hartverscheurende schreeuw “Wilson!” is ongetwijfeld het meest pakkende moment van de film. Zelfs wanneer hij terug in de maatschappij geïntegreerd raakt, lijkt hij het verlies van zijn steun en toeverlaat nooit te kunnen verwerken.

De rode en de blauwe pil, The Matrix

Thomas A. Anderson (oftewel Neo) krijgt twee keuzes van Morpheus. Ofwel neemt hij de blauwe pil en keert hij terug naar zijn onwetende leven alsof er niets aan de hand is, ofwel neemt hij de rode pil, ontwaakt hij in de echte wereld en leert hij dat de wereld die hij kende een computersimulatie is. Natuurlijk kiest hij voor de rode pil, en begint Neo als “The One” de Matrix te manipuleren in een poging om een mensheid te bevrijden van kunstmatige intelligentie.
 
Vandaag de dag is “de rode pil nemen” nog steeds een begrip. Het betekent zo veel als ontwaken en iets duisters ontdekken over de wereld. Het wordt voornamelijk gebruikt in Amerikaanse extreemrechtse of bijgelovige milieus, waar het grote geheim dat onthuld wordt bijvoorbeeld is dat de Aarde een platte schijf is of dat de overheid bestaat uit reptielen.

Mockingjay Pin, The Hunger Games

Een klein juweel wordt het symbool voor een revolutie in de reeks ‘The Hunger Games’. In de eerste film fungeert het kleinood nog als een waardevolle geluksbrenger voor Katniss en haar zusje Prim. Vanaf de tweede film staat de gouden pin met de afbeelding van een vogel gelijk aan rebellie tegen het Capitool, net zoals het opsteken van drie vingers. Wie het symbool bij zich draagt, is geallieerd bij Katniss en haar district.
 
Maar omdat Katniss de pin draagt wanneer ze de Hunger Games wint, en omdat iedereen het symbool van de winnaar wil dragen, wordt de Mockingjay ook een trendy item, waardoor de symbolische waarde verloren dreigt te gaan. Denk maar aan parallellen in de echte wereld zoals de afbeelding van Che Guevara of het ronde vredesteken.

Doos chocolaatjes, Forrest Gump

Life is like a box of chocolates.” Als die zin in je hoofd met de stem van Forrest Gump weerklinkt, dan ben je niet de enige. De eenvoudige, maar briljante manier om naar de wereld te kijken die Forrest van zijn moeder leerde, blijft een van de meest memorabele elementen in de al erg noemenswaardige film. Forrest doet de filosofie uit de doeken voor eender wie toevallig naast hem komt zitten op het bankje aan de bushalte.
 
De verrassende en altijd toevallige levenswandel van de simpele goedzak kan dan ook perfect opgesomd worden met die boutade. Het is een oproep om geen kopzorgen te hebben over de toekomst, om het leven op je af te laten komen en kansen met twee handen te grijpen. Tenslotte weet je maar nooit wat je zal krijgen.

Cobbs totem, Inception

Als je steeds dieper afreist in verschillende lagen van dromen, wordt het ook steeds belangrijker om te kunnen uitmaken of je zelf wel wakker bent. In de breinbrekende thriller ‘Inception’, waarin vijf dieven een gedachte proberen in te planten bij een slapende zakenman, hebben de personages een oplossing voor dat probleem: een totem. Dat is een voorwerp waarvan alleen de eigenaar weet hoe het zich precies gedraagt.
 
De totem van hoofdpersonage Dom Cobb is een tol. Als die na een bepaalde tijd stopt met draaien, weet Cobb dat hij niet in een droom zit. Als hij blijft draaien, droomt hij nog. Laat dat net het laatste mysterie van de film zijn. Cobb denkt dat hij wakker en bij zijn familie is, maar het laatste shot doet ons twijfelen. We zien namelijk de draaiende tol en voor die omvalt, wordt het scherm zwart en begint de aftiteling. Daar komen de fantheorieën!

Hoverboard, Back to the Future Part II

In de eerste ‘Back to the Future’ reist Marty McFly terug in de tijd en vindt hij half toevallig het skateboard uit. In de tweede, al even iconische, film reist het gezelschap naar de toekomst van het jaar, kuch, 2015. Daar is het skateboard natuurlijk al lang achterhaald en vervangen door het vliegende hoverboard. Het knalroze ontwerp van de vliegende plank toont dat de ontwerpers er waarschijnlijk van overtuigd waren dat de stijl van de jaren 90 tijdloos was.
 
Tot op vandaag duikt af en toe een viraal filmpje op waarin iemand een zogezegd echt werkende hoverboard heeft gemaakt. Altijd zijn die gebaseerd op het roze model uit ‘Back to the Future’. En hoewel ze er helemaal niet op lijken, zijn de hoverboards met twee wielen die we vandaag kennen ook deels geïspireerd door de filmreeks. Wie weet ligt er ooit een hoverboard zoals in de films in de rekken.

Music Maestro

Bekijk alles

Sport in de kijker

Bekijk alles

Focus op films, series & tv

Bekijk alles

Nieuws van het esport-front

Bekijk alles
Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?