Het folieke van de Tour: de Col de la Loze, een geasfalteerd en steil geitenpad

De renners in de Tour halen maar best even diep adem. Het peloton trekt namelijk vandaag in de koninginnenrit naar het dak van de ronde: de Col de la Loze. Klimmen doen we tot iets boven de 2.300 meter hoogte en met stroken van meer dan 20 procent. De beklimming wordt een Tourprimeur, want het is de eerste keer dat de Col de la Loze bedwongen zal worden.

Nieuwe cols of bergpassages in een grote ronde, het komt geregeld voor. Vooral de organisatoren van de Giro wisten in een niet zo ver verleden in quasi iedere editie wel een specialleke te steken. Ook in de Vuelta durven ze wel eens vaak een nieuw en steil geitenpad te introduceren.

Vele nieuwigheden gaan vaak gepaard met onverharde stroken, die bijvoorbeeld tussen twee bergpassen gevonden worden of die deel uitmaken van de nieuwe beklimming. Zo wil de Giro ooit een klimtijdrit organiseren op onverharde stroken van de vulkaan Etna, die tot 2.850 meter hoogte gaan. In de Tirreno-Adriatico introduceerden ze ooit de Muro di Guardiagrele, oftewel de “steilste weg van Italië”. De geasfalteerde klim heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 25 procent, met zelfs stukken van 28 procent.

Laatste stuk werd geasfalteerd

Parcoursbouwers zoeken graag naar nieuwigheden ter variatie, maar compleet gek zoals op de Muro di Guardiagrele wordt het niet op de Col de la Loze. Ga desondanks toch maar even zitten voor komende cijfers: 21,5 kilometer lang, aan 7,8 procent. Maar vooral de laatste 4,5 kilometer zijn ontzettend steil, met stukken boven de 20 procent. Kilometer 17 is 11,2% gemiddeld, kilometer 18 is 11%, kilometer 19 9,5%, kilometer 20 9,3% en de laatste 500 meter 9,7%. Het zal aanvoelen als drie of vier keer de Muur van Hoei beklimmen. De col loopt allesbehalve regelmatig, met nooit meer dan 300 meter hetzelfde stijgingspercentage.

De beklimming passeert het skioord Méribel, nadien gaat de route zo’n 7 kilometer verder op een weg die specifiek voor fietsers en mountainbikers werd ontworpen. Deze was echter tot voor kort onverhard. Het was niet mogelijk voor de Tourkaravaan om hier te passeren. Tot afgelopen juni kon je daardoor niet hoger komen dan het vliegveldje van Méribel, tot op zo’n 1.800 meter hoogte. De plaatselijke toeristische dienst zag genoeg redenen om die extra kilometers te asfalteren. Met succes, want de Tour komt nu een eerste keer langs.

Col van de 21ste eeuw

Met een beetje geluk kan je op en langs het parcours een blik werpen op de skischans die ooit werd gebruikt voor de Winterspelen van 1992 in Albertville. Wie weet, inspireert het Primoz Roglic, ex-schansspringer, tot grootse daden. Tour-directeur Christian Prudhomme is alvast in zijn nopjes over de Col de la Loze. “De ontdekking van de Col de la Loze zal een schok zijn. Niet alleen door het immense panorama op de top. Misschien is hij door zijn buitengewone profiel wel hét prototype van de col van de 21ste eeuw.”

Ontdek alle informatie over de Ronde van Frankrijk via deze link!

Music Maestro

Sport in de kijker

Focus op films, series & tv

Nieuws van het esport-front

Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?