Waarom iedereen dol is op de koerskaravaan

De Tour de France is niets zonder de renners, het schilderachtige Franse landschap en… het circus van de koerskaravaan. De eindeloze rijdende stoet reclamewagens die de renners voorafgaat warmt het publiek op, pompt de adrenaline de hoogte in en is al even kwistig met de klaxons, opzwepende kreten en sfeermuziek als met de gadgets en versnaperingen die de promogirls en -boys genereus in het rond strooien. In het raamwerk van de koers is commercie verheven tot romantische traditie, die de sport een uniek cachet geeft.

De metafoor 'stilte voor de storm' slaat in de koers als een tang op een varken. Uren voor de komst van de wielrenners sleept de karavaan zich voort op de wedstrijdroute, met knallende muziek en allerhande merchandise die wild in het rond gestrooid wordt. Het konvooi passeert duizenden grijpgrage handen van toeschouwers die uren, zo niet dagen stonden af te tellen langs het parcours.

Van Vittel-trucks die bronwater sproeien tot promowagens van Amstel die uurwerken in het publiek gooien: mensen storten zich als hongerige jakhalzen op wat ze toegeworpen krijgen. Voor de kick van het buitmaken of als kostbaar souvenir van deze dag; een gratis usb-stick is altijd mooi meegenomen. De reclameparade is overigens een grote publiekstrekker: de organisatie van de Tour de France schat dat de vele giveaways het voornaamste lokmiddel vormen voor bijna 40% van de toeschouwers langs het parcours.
 
Het spektakel van de publiciteitskaravaan brengt de toeschouwer op temperatuur. Het voorspel zorgt voor aanzwellende opwinding, die met elk verstreken uur intenser wordt, om tot een hoogtepunt te komen bij de passage van de hoofdrolspelers op de fiets.

‘Rodaniaaaah’

De karavaan bestaat uiteraard niet louter uit publiciteitsvoertuigen. In orde van verschijning passeren volgende leden van het konvooi de revue: politiemotoren, VIP-gastwagens, persauto’s, neutrale wagens, verkeersmotor, neutrale motor met waterflessen, fotografiemotoren, officiële koerswagens (waaronder de koersdirecteur), tv-motoren, motoren met informatieborden, jurywagen, medische wagen, teamwagens, bezemwagen en de slotauto, die het einde van de koers aangeeft.
 
Jarenlang weerklonk het iconische deuntje ‘Rodaniaaaah’ in de Vlaamse wielerkaravaan, als voorbode voor het aanstormende peloton. Na meer dan een halve eeuw verdween het horlogemerk in 2018 uit de karavaan, zijn opvolger werd het PVC- en aluminiumbedrijf Deceuninck met een nieuwe oorwurm. Vorig jaar schalde uit de speakers van de kopwagen dan weer een jingle van projectontwikkelaar Matexi.
 
Want daar draait het om bij het gros van de wielerkaravaan: de toeschouwers langs de weg entertainen, warm maken voor de koers en de typische wielersfeer creëren. Uiteraard zal geen enkele reclamewagen ervoor terugdeinzen om de merknaam in de verf te zetten, maar het konvooi is meer dan een rijdende etalage. De vluchtige passage van de auto’s noopt marketeers en reclamebedrijven tot creatieve vondsten, die blijven hangen bij toeschouwers en de geest van de wielersport aanhangen.
 

Music Maestro

Bekijk alles

Sport in de kijker

Bekijk alles

Focus op films, series & tv

Bekijk alles

Nieuws van het esport-front

Bekijk alles
Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?