App TV
Proximus Pickx Download de app GRATIS
Openen

Hoe de Bloody Louis zich vestigde als club en concertzaal

‘Naast thema-avonden en concepten proberen we concerten in een clubsetting aan te bieden. En niet zomaar een showcase met een halfbakken playback, nee, een echt concert.’

In de kelders van een prestigieuze winkelgalerij in Brussel, groeide Bloody Louis uit tot een legendarische club. Een plek met een reputatie die tot ver buiten onze landsgrenzen rijkt. Een indrukwekkende lijst van artiesten tekenden present: Post Malone, Travis Scott, Future, Drake, en vele anderen organiseerden hier afterparty’s met grote A. In deze uitzinnige, intieme club vinden zowel het publiek als de artiesten een geslaagde combinatie van club en concertzaal. We spraken met de oprichter, Jon Tyler, over zijn succesrecept en hoe hij op een goed blaadje kwam te staan bij Drake.

VICE: Hi Jon, hoe is de ‘Bloody Louis’ ontstaan?
Jon: Er waren hier heel wat (horeca-)etablissementen gevestigd, maar het is altijd een evenementenhal geweest, een discotheek. In 2013 nam ik het over en zijn we met de Bloody Louis gestart. Ik was toen 23 jaar. Ik ben niet iemand die echt veel uitgaat, ik ben meer voor muziek en rustigere dingen. Ik ben niet plots wakker geworden met de ambitie om een club uit te baten. Het was een opportuniteit die mij werd aangeboden en die ik met twee handen heb gegrepen. Alles is heel organisch gegaan. Nu, zeven jaar later, staan we hier nog steeds met het originele team. We kunnen niet wachten om de club weer te openen.

Herinner je nog de eerste keer dat je hier kwam?
Dat was nog in de tijd van de Louise Gallery. Mijn avontuur in de evenementensector is gestart met daar feestjes te organiseren. Door die eerste events heb ik deze locatie ontdekt en leren waarderen.

Welk event in jouw club is je het meest bijgebleven?
De tweede keer dat Drake bij ons langskwam na zijn concert in het Sportpaleis. Als je zo iemand binnenhaalt weet je nooit of hij gaat zingen, want dat is onbetaalbaar. Het hangt allemaal af van hun goesting, van de feeling die de artiest op dat moment heeft met de club en met het publiek. Drake kende de club al. Toen hij hier was, gaf hij al heel snel aan dat hij wilde zingen. Hij heeft dan ook nog door de micro verkondigd dat dit de beste club was waar hij ooit was geweest. Die woorden staan uiteraard in mijn geheugen gegrift. Een van de meest invloedrijke artiesten van onze generatie die zoiets zegt en je werk erkent … dat blijft hangen.

‘De artiesten willen zich vooral amuseren. En dat lukt ons voorlopig best goed.’

Jon

Hoe heb je hem de eerste keer kunnen overtuigen om naar hier te komen?
Het draait altijd om wie je kent. Je ontmoet een manager die een manager kent die op zijn beurt een manager kent … totdat artiesten uiteindelijk zelf over je club gaan praten. We waren de eersten waar Future en Travis Scott langskwam. Die Amerikanen, dat is een klein wereldje. Als ze naar Europa komen, doen ze een grote tournee. De naam ‘Bloody Louis’ staat op het lijstje van potentiële plekken om naartoe te gaan na een groot concert. Bij Drake is het zo gegaan. Hij kwam naar Europa en toen zijn tournee werd aangekondigd wisten we al dat hij hier zou langskomen, omdat de artiesten in zijn entourage de club al hadden goedgekeurd. Maar je moet het ook waarmaken als de artiesten dan effectief komen, want het kan heel snel de andere kant op gaan. Als het shit is, zeggen ze dat ook. Het gaat niet om het geld, maar om de reputatie. De artiesten willen zich vooral amuseren. En dat lukt ons voorlopig best goed.

Hoe zorg je daar exact voor?
Het is een werk van lange adem. Drake is opnieuw een goed voorbeeld: hij kwam naar ons tijdens de play-offs. Hij komt uit Toronto en zijn ploeg, de Raptors, speelde die avond. Als je weet dat Drake normaal bij wedstrijden naast de coach op het veld staat, dan weet je ook dat hij het klote vindt om een match te missen. Als je er dan voor zorgt dat hij de match kan zien als hij aankomt, dan ben je binnen. Er stond dus een tv waarop hij de match kon zien. Zo’n dingen zorgen dat een artiest meteen verkocht is. Met zo’n mensen kan je niets aan het toeval overlaten. Als je interesse toont in wat zij doen, dan krijg je dat ook terug. Maar je moet niet denken dat artiesten je iets gaan geven als je hen gewoon betaalt en een fles champagne aanbiedt. Daar geven ze geen bal om. Het zijn de kleine dingen die ertoe doen.

Heb je een goede backstage-anekdote?
Ik zal bij diezelfde avond blijven en een verhaal vertellen dat laat zien hoezeer Drake op zijn gemak was bij ons. Wanneer artiesten langskomen, bied je hen uiteraard iets te drinken aan. Je vraagt artiesten niet om de rekening te betalen nadat ze in je club hebben gezongen. Die avond wilde Drake een grapje uithalen met zijn manager. Hij wilde dat wij op een redelijk agressieve manier een neprekening aan zijn manager zouden geven met de mededeling dat ze overdreven veel gedronken hadden en dat hij moest betalen. Het is best uniek voor een artiest van dat niveau om ons te vragen om een spelletje mee te spelen. Maar we gingen dus naar zijn manager, die ook een van zijn beste vrienden is, met een rekening en de Bancontact-terminal. Die kerel flipte volledig. Drake begon met te zeggen dat hij de avond slecht had georganiseerd, maar verklapte dertig seconden later dat het gewoon een grote grap was.

Hoe denk jij dat de Bloody Louis een impact heeft op de stad?
Niemand anders heeft op acht jaar tijd zoveel artiesten van dit kaliber binnengehaald. We zijn oprecht trots op de lijst van artiesten die we hebben uitgenodigd. We kunnen heel goed inschatten wie er groot gaat worden. We hebben Post Malone, Migos, Travis Scott, … gehad. Die zijn nu overal festival-headliners. Sowieso hebben we Brussel op de kaart gezet, maar ook België. Want soms wordt ons land volledig over het hoofd gezien. Er wordt meer naar Frankrijk, Engeland en Nederland gekeken. En wij zijn dat kleine landje in het midden dat vaak wordt vergeten.

‘Naast thema-avonden en concepten proberen we concerten in een clubsetting aan te bieden. En niet zomaar een showcase met een halfbakken playback, nee, een echt concert.’

Jon

Hoe is de Bloody Louis geëvolueerd sinds de oprichting?
We hebben vertrouwen opgebouwd bij managers en grote agencies. Nu moeten we niet meer over alles discussiëren of alles verantwoorden. Zo kunnen we dus sneller artiesten binnenhalen. Ondertussen hebben we ook heel wat geloofwaardigheid opgebouwd bij het publiek. Naast thema-avonden en concepten proberen we concerten in een clubsetting aan te bieden. We willen dat mensen naar een feestje in de Bloody gaan en dat er tijdens dat feestje een concert is. En niet zomaar een showcase met een halfbakken playback, nee, een echt concert. Dat zeggen we ook in de briefing van onze artiesten: we zijn een nachtclub, maar we zijn volledig uitgerust voor een liveoptreden.

Wat maakt volgens jou een succesvolle club?
Je moet je vooral goed omringen met een sterk team, want elke week moet er heel wat georganiseerd worden. Een club hebben betekent dat je elk weekend twee of drie nachten achter elkaar op de vloer staat. Maar ook dat je de maandag erna op post moet zijn om alles in goede banen te leiden. Het is een stevige job.

VICE & Pickx - 1 Stage Festivals

Bekijk alles

Top